T
Finns det nån kostnad i samband med att man åberopar dolt fel? Kan man gå ”minus” ...?
 
Eftersom du ställer frågan utgå ifrån att det inte är ett dolt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Beror på hur långt du drar det. Du försämrar ju även eventuell relation med säljare. Vilket kan vara bra att ha om du undrar något i framtiden
 
T
S saltet skrev:
Eftersom du ställer frågan utgå ifrån att det inte är ett dolt fel.
Va?

jag har redan gjort massa åtgärder som jag betalat för. Nu växer problemet och jag börjar inse att jag betalar för något jag inte bör betala för
 
T
Niklasloow Niklasloow skrev:
Beror på hur långt du drar det. Du försämrar ju även eventuell relation med säljare. Vilket kan vara bra att ha om du undrar något i framtiden
Gammal vattenläcka mellan våning 1 och 2 har jag upptäckt efter 7 månader. Massvis med ruttet trä och påväxt. Omöjligt att upptäcka vid besiktning
 
T
Finns det en avgift som alltid ska betalas i samband med att man vill starta en utredning? Det är min fråga.
 
Fast dolda fel ersätter inget du har åtgärdat.
Det är vad objektet hade varit mindre värt om felet var känt, vad jag förstått.
Vad säger försäkringsbolaget?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
När man köper ett gammalt hus så får man räkna med problem. Efter ha läst juristerna mångas svar inser jag att få betalt för dolda fel är minimalt. Dessutom gäller alltid åldersavdrag.
Att driva dolda fel kostar mycket. Innan man funderar över frågan måste man verkligen ställa sig frågan om det verkligen är dolt fel i juridisk betraktning. även om du inte kan se så är åldern på huset helt avgörande.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
T TheGame skrev:
Fast dolda fel ersätter inget du har åtgärdat.
Det är vad objektet hade varit mindre värt om felet var känt, vad jag förstått.
Vad säger försäkringsbolaget?
Jag är på gång att låta säljaren dra igång processen nu, så kontakt med försäkringsbolag är inte tagen.
 
T
S saltet skrev:
När man köper ett gammalt hus så får man räkna med problem. Efter ha läst juristerna mångas svar inser jag att få betalt för dolda fel är minimalt. Dessutom gäller alltid åldersavdrag.
Att driva dolda fel kostar mycket. Innan man funderar över frågan måste man verkligen ställa sig frågan om det verkligen är dolt fel i juridisk betraktning. även om du inte kan se så är åldern på huset helt avgörande.
Ok, så utredningen måste jag betala?

i övrigt ser jag det som troligt att få rätt. En vattenskada som aldrig blivit åtgärdad. Omöjlig att se vid besiktning.
 
T
T TheGame skrev:
Fast dolda fel ersätter inget du har åtgärdat.
Det är vad objektet hade varit mindre värt om felet var känt, vad jag förstått.
Vad säger försäkringsbolaget?
kan jag inte få ersättning för utlägg i efterhand?
 
T Tomte_i_hus skrev:
Finns det en avgift som alltid ska betalas i samband med att man vill starta en utredning? Det är min fråga.
Det finns inte någon sådan avgift. Däremot är det upp till dig att ta fram underlag och betala för detta, till exempel från ett besiktningsföretag, om vad felet är och vilka kostnader som krävs för åtgärd. Kostnaden måste vara en betydande del av försäljningspriset, minst några procent. Sedan anmäler du detta till säljare;, som ska ges möjlighet till egen inspektion innan några åtgärder vidtas. Om säljaren då är villig att ersätt dig så är det hela över med måttliga kostnader. Om detta inte är fallet får du ta det till rättslig prövning. Då behöver du anlita en jurist som kan bli rätt dyrbart. Den rättsliga prövningen kan ta lång tid och kostnaderna för båda parter betalas av den förlorande sidan. Detta kan bli kostsamt så det bör bara göras om man är säker på att få rätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T Tomte_i_hus skrev:
Finns det en avgift som alltid ska betalas i samband med att man vill starta en utredning? Det är min fråga.
Det låter som att du behöver läsa på om hur det här med dolda fel fungerar.

Du har köpt ett hus av en säljare. Säljaren är nu ansvarig för eventuella dolda fel i 10 år.

Om du nu hittar något som du tycker är ett dolt fel så är det bara att meddela säljaren vad du har hittat och hur mycket pengar du vill ha för det. Om säljaren inte håller med och inte vill betala så får du stämma denne. Då blir det rättegång.

Antingen gör du allting själv eller så anlitar du folk. Anlitar du folk så kommer du få stå för alla kostnader själv fram tills att du vinner. Om du förlorar så riskerar du att få betala hela kalaset själv, inklusive säljarens kostnader.

Så. Kan man "gå minus"? Ja. Med helt groteska summor.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Mitt råd till många som frågar om dolt fel så säger jag glöm det. Att stämma en säljare är dyrt och förlorar man ännu dyrare.
Man ska vara extremt säker och med sakkunnigs utlåtande som bas innan man går vidare. ännu viktigare att man följer processen juridiskt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det låter som att du behöver läsa på om hur det här med dolda fel fungerar.

Du har köpt ett hus av en säljare. Säljaren är nu ansvarig för eventuella dolda fel i 10 år.

Om du nu hittar något som du tycker är ett dolt fel så är det bara att meddela säljaren vad du har hittat och hur mycket pengar du vill ha för det. Om säljaren inte håller med och inte vill betala så får du stämma denne. Då blir det rättegång.

Antingen gör du allting själv eller så anlitar du folk. Anlitar du folk så kommer du få stå för alla kostnader själv fram tills att du vinner. Om du förlorar så riskerar du att få betala hela kalaset själv, inklusive säljarens kostnader.

Så. Kan man "gå minus"? Ja. Med helt groteska summor.
säljaren har en dolda-fel-försäkring. Säljaren ska alltså kontakta försäkringsbolaget om jag önskar detta. Sen gör bolaget en utredning. Om det visar att det inte är dolt fel så accepterar jag det och stannar där.

kostar denna process något för mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.