Luddiga svar av kommunen och när man försöker läsa sig till vad som gäller. Får jag hyra ut en komplementbyggnad (attefall 25m2)?

//Erik
 
Bronken
Ja det är väl själva idén tror jag. Att fler människor ska kunna bo någonstans och man får ju inte bo gratis i Sverige. Sen finns det väl dessutom någon slags skattereduktion eller liknande (typ 50.000/år) om man hyr ut sitt fritidshus har jag läst nånstans.
I vårt område (iofs BRF) tar dom en insats på 1,5MKr och avgift på nästan 6 lax, dom kallas dessutom för 35kvadratare
då dom har ett kryploft.
 
Jag håller på och ska sätta upp ett attefallshus. Jag vill kunna hyra ut ibland. Kommunen rekommenderar att det skall vara ett komplementbostadshus men då är ju kravlistan hur lång som helst.
//Erik
 
Hundbirger Hundbirger skrev:
Jag håller på och ska sätta upp ett attefallshus. Jag vill kunna hyra ut ibland. Kommunen rekommenderar att det skall vara ett komplementbostadshus men då är ju kravlistan hur lång som helst.
//Erik
Du kan bygga ett komplementbostadshus som fritidshus på din tomt (30 kvm om du vill). Då har du löst dina problem. Egentligen så är inte fritidshus till för permanentboende men det finns inget juridiskt sätt för någon att hindra det.
 
A Autodidak1 skrev:
Du kan bygga ett komplementbostadshus som fritidshus på din tomt (30 kvm om du vill). Då har du löst dina problem. Egentligen så är inte fritidshus till för permanentboende men det finns inget juridiskt sätt för någon att hindra det.
Men pga av kravlistan för komplementbostadshus vill jag hellre bygga en komplementbyggnad. Får jag hyra ut ett sånt?
 
Hundbirger Hundbirger skrev:
Men pga av kravlistan för komplementbostadshus vill jag hellre bygga en komplementbyggnad. Får jag hyra ut ett sånt?
Läs vad jag skrev, det står också fritidshus (komplementbostadshus får vara fritidshus). Då försvinner kravlistan nästan helt. Svårt att hindra någon att bo i komplementbyggnad också, men lättare.
 
Hundbirger Hundbirger skrev:
Men pga av kravlistan för komplementbostadshus vill jag hellre bygga en komplementbyggnad. Får jag hyra ut ett sånt?
Inte som permanentboende.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Läs vad jag skrev, det står också fritidshus (komplementbostadshus får vara fritidshus). Då försvinner kravlistan nästan helt. Svårt att hindra någon att bo i komplementbyggnad också, men lättare.
Vilka krav för komplementbostadshus finns kvar om jag anger att det är ett fritidshus?
 
Hundbirger Hundbirger skrev:
Vilka krav för komplementbostadshus finns kvar om jag anger att det är ett fritidshus?
Tillgänglighetskraven och energinkraven försvinner bland annat. Så du kan bygga mycket mer fritt, för permanentboende finns ju mycket fler regleringar rumsutformningar, storlek på kök mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.