Hej,

Vår totalenreprenör har blivit ca 3 veckor försenade med vår nybyggnation hitills. Slutbesiktning ska ske av Garbo utsedd besiktningsman om några dagar men entreprenören hinner inte klart tills dess men vill ändå hålla nuvarande datum för slutbesiktning. Det som inte hinns med är inga små saker; VA hinner inte bli inkopplat ej heller värmeanläggningen.

Det finns väl ändå ingen besiktningsman som kan godkänna det? Känns som ett fult trick för att vitet ska upphöra och ticka i och med en godkänd slutbesiktning.

Någon som här erfarenheter att dela med sig av här?

//LL
 
Det borde ju inte bli godkänt. Men Garbo har väl i en del fall inte haft så aldeles opartiska besiktningsmän. Jag skulle nog inte känna mig lugn. Det faktum att byggaren överhuvudtaget försöker innebär ju att det inte kan var helt omöjligt att det skall gå igenom (han kanske fortfarande har en förhoppning om att vattnet skall bli inkopplat).

Jag skulle i det läget nog skaffa mig kontakt med en annan besiktningsfirma, dels för att skaffa argument, men också för att ha en beredskap att omedelbart göra en överbesiktning om Garbo killen släpper igenom alltför stora fel. Bara att antyda att ni gjort sådana förberedelser skulle kunna vara tillräkligt för att få Garbo killen att göra sitt jobb.

Troligen skulle det kunna vara guld värt att ha med en annan besiktningsman som rådgivare vid besiktningen. I den rollen borde man kunna anlita en besiktningsman på timarvode. Om det inte är en formell besiktning så behöver han ju inte upprätta ett eget protokoll, eller ta något ansvar. Vet inte om det låter sig göras.

Å andra sidan så är nog det mest sannolika scenariot att Garbo besiktningsmannen vänder i dörren och åker därifrån.
 
Jag tycker det låter konstigt. Vi har inte Garbo, utan en av de mindre uppstickarna, men det enda som kontrollerades vid vår slutbesiktning var att entreprenaderna var avslutade. Det var det enda försäkringsbolaget brydde sig om. Någon direkt genomgång av arbetenas kvalitet gjordes inte.
 
Det skulle jag ALDRIG gå med på!!!
Om det är några småsaker så kanske det är OK, men så är det ju inte i det här fallet.
Om det uppstår skador efter besiktning kan det bli svårt att bevisa vem som orsakat dem. Alla skador antecknas på slutbesiktning och då har man det svart på vitt. Sedan har ansvarig entreprenör 2 månader på sig att fixa felet.

Om entreprenörerna är sena ska ni ha ersättning för varje påbörjad arbetsvecka, det har ni väl inskrivit i kontrakten om jag förstod dig rätt. Skjut upp slutbesiktning 3 veckor!

Vi hade Garbo och vår besiktningsman gick noga igenom rum för rum och antecknade alla fel och skador. Han hade tränat öga och var petig, upptäckte mycket som vi inte ens sett själva.
 
Hej alla,

Tack för era svar!

Ni fick helt rätt; besiktningsmannen valde att skjuta upp slutbesiktningen. Under omständigheterna är det ju bra; det är klart att vi hellre skulle velat flytta in i vårt nya hus men nu hoppas vi att allt blir klart till nästa datum som är satt.

//LL
 
Försök att undvika att "stressa in" i huset. Många hamnar i situationen att bli bostadslösa eller av annan anledning bli alltför ivriga på att få flytta in i sitt nya hus (mycket naturlig reaktion). Men försök vara lite kall, ta hellre både en och 2 extra besiktningsrundor än att acceptera ett ofärdigt hus. Nu är det ju så att vid någon punkt så är ju huset godkänt fast med ev. anmärkningar vare sig du vill eller ej. Men som köpare bör man inte vara den som driver på för att få huset klassat som färdigt. Utan gärna tvärtom.

Besiktningsmännen har en viss flexibilitet, om de "känner " att köparen väldigt gärna vill in i huset, så godkänner de lite värre saker som besiktningsanmärkningar när det kanske istället skulle varit en underkänd besiktning.

Som beställare är det oftast bra att hellre försöka "tvinga" byggaren att åtgärda allt eller så mycket som möjligt före godkänd besiktning.

Det är ett klassiskt problem med besiktningsanmärkningar. Från bekantas erfarenheter så tror jag att ungefär 80% av alla besiktningsanmärkningar åtgärdas antingen aldrig eller först efter mycket tjat och strul eller rättsprocresser.

Så det som inte är färdigt vid godkänd slutbesiktning bör du förutsätta kommer att vara ett problem som du får dras med under lång tid framöver. Då är det ju viss skillnad på om anmärkningen handlar om en mista i målningen av något fönsterfoder, eller om det handlar om en spricka i grundplattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.