Familjen köpte ett lantställe förra året som nu renoveras. Katrineholms kommuns skorstensfejare har inte tid/vill inte rensa vår skorsten. Fejare var på besök i början av året och gjorde en allmän översyn och upptäckte ett skatbo i skorstenen. Han tyckte vi skulle ringa om tid i april. Gjorde så men nu har de inga tider alls. De prioriterar brandskyddskontroller. Finns bara en firma i hela Katrineholms kommun och de verkar inte vilja jobba på riktigt, bara inspektera. Någon som vet om det finns andra typer av företag man anlita? Eller vad göra? Huset var uthyrt i 20 år och de boende eldade enl. uppgift med ved. Men skatboet är kanske i en annan rökkanal.. Men måste ändå rensas,
 
D Daggan Maggan skrev:
Någon som vet om det finns andra typer av företag man anlita? Eller vad göra?
Inget du kan ge dig på själv? Någon "allsidig" "snickare" typ "Firma Allfix" eller någon som jobbar med exempelvis tak/plåtslageri kanske kan tänka sig detta uppdrag. Du har inga grannar som kanske känner till "lokala förmågor" som kan åta sig lite varierande jobb?

Hur komplicerat är problemet? Många olika pipor, många "komplicerade" "eldstäder" och ett flervåningshus gör det svårare än ett enplanshus med enbart en öppen spis.
 
A
D Daggan Maggan skrev:
Familjen köpte ett lantställe förra året som nu renoveras. Katrineholms kommuns skorstensfejare har inte tid/vill inte rensa vår skorsten. Fejare var på besök i början av året och gjorde en allmän översyn och upptäckte ett skatbo i skorstenen. Han tyckte vi skulle ringa om tid i april. Gjorde så men nu har de inga tider alls. De prioriterar brandskyddskontroller. Finns bara en firma i hela Katrineholms kommun och de verkar inte vilja jobba på riktigt, bara inspektera. Någon som vet om det finns andra typer av företag man anlita? Eller vad göra? Huset var uthyrt i 20 år och de boende eldade enl. uppgift med ved. Men skatboet är kanske i en annan rökkanal.. Men måste ändå rensas,
Skaffa en viska på biltema eller annat varuhus..
Ta loss viskan och kör några gånger med bara klotet i änden.
Sedan när man börjar nå igenom kör man med även viskan...
Sedan när det är öppet så plockar man bort resterna i rökgången..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Någon som vet om det finns andra typer av företag man anlita? Eller vad göra? Huset var uthyrt i 20 år och de boende eldade enl. uppgift med ved. Men skatboet är kanske i en annan rökkanal.. Men måste ändå rensas,
Kolla om det finns en skorstensrenoveringsfirma i din närhet. En kamininstallatör bör också kunna fixa detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inget du kan ge dig på själv? Någon "allsidig" "snickare" typ "Firma Allfix" eller någon som jobbar med exempelvis tak/plåtslageri kanske kan tänka sig detta uppdrag. Du har inga grannar som kanske känner till "lokala förmågor" som kan åta sig lite varierande jobb?

Hur komplicerat är problemet? Många olika pipor, många "komplicerade" "eldstäder" och ett flervåningshus gör det svårare än ett enplanshus med enbart en öppen spis.
Hej och tack för svar!
Meningen var att fejaren skulle kontrollera hur många pipor det finns i skorstenen. Huset är över 100 år och i två våningar, En rökgång finns i köket där vi vill sätta in en vedspis . Men vi skulle också vilja ha en kamin i ett rum på bottenvåningen också . Själva är vi för gamla för att klättra upp på taket . (Dumt att köpa ett gammalt renoveringsobjekt förstås) . Ska försöka hitta någon lokal förmåga som du föreslår.
 
Maskintok skrev:
Skaffa en viska på biltema eller annat varuhus..
Ta loss viskan och kör några gånger med bara klotet i änden.
Sedan när man börjar nå igenom kör man med även viskan...
Sedan när det är öppet så plockar man bort resterna i rökgången..
Hej och Tack för tips!
Låter som en bra idé. Ska försöka hitta någon som vill klättra upp på taket. Själva är vi för gamla. Förstås dumt att köpa ett gammalt hus som behöver rustas i vår ålder. Men det ligger vackert.
 
  • Gilla
0123 och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kolla om det finns en skorstensrenoveringsfirma i din närhet. En kamininstallatör bör också kunna fixa detta.
Hej och Tack för svar!
Ska kolla det. Finns ett företag som säljer braskaminer så de kanske vet någon.
 
A
D Daggan Maggan skrev:
Hej och Tack för tips!
Låter som en bra idé. Ska försöka hitta någon som vill klättra upp på taket. Själva är vi för gamla. Förstås dumt att köpa ett gammalt hus som behöver rustas i vår ålder. Men det ligger vackert.
Det finns många som skulle klättra direkt och fixa detta.. Fråga någon takläggare..
Eller utbildare på brandstation.. Över sotningsutbildning... Fixar det snabbt..
 
D Daggan Maggan skrev:
En rökgång finns i köket där vi vill sätta in en vedspis . Men vi skulle också vilja ha en kamin i ett rum på bottenvåningen också
Låter som ni antagligen behöver hjälp med att installera dessa eldstäder och den som hjälper till med det kanske även kan fixa skatboet eller vet någon som kan det.

D Daggan Maggan skrev:
Själva är vi för gamla för att klättra upp på taket .
Känner igen det där. Som liten sprang jag obehindrat på vilka tak som helst men någonstans runt myndighetsåldern verkar jag ha tappat den förmågan... :cry:
 
  • Gilla
Daggan Maggan och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Låter som ni antagligen behöver hjälp med att installera dessa eldstäder och den som hjälper till med det kanske även kan fixa skatboet eller vet någon som kan det.

Känner igen det där. Som liten sprang jag obehindrat på vilka tak som helst men någonstans runt myndighetsåldern verkar jag ha tappat den förmågan... :cry:
Det är nog snabbt gjort från installatör..
De ska ju ändå prova kamin mm..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Låter som ni antagligen behöver hjälp med att installera dessa eldstäder och den som hjälper till med det kanske även kan fixa skatboet eller vet någon som kan det.

Känner igen det där. Som liten sprang jag obehindrat på vilka tak som helst men någonstans runt myndighetsåldern verkar jag ha tappat den förmågan... :cry:
r

Tack för svar och tips! Och för ett gott skratt också.
:rofl:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
Kajor är det nog. Det är de som bygger bo i skorstenar.
Kan enligt uppgift vara ett h-e att få bort då de dels bygger ordentligt och dels kommer tillbaka år efter år och bygger på boet.
Se till att få ett ordentligt galler monterat för de är envisa och smarta och kommer garanterat tillbaka och vill bygga igen.
 
Jag hoppar in i tråden efter att precis ha varit uppe på taket. Det har gått skytteltrafik där uppe med två kajor som bygger bo i skorstenen. Men när jag väl var på plats syntes inget spår av något bo, förutom en enstaka kvist. Jag hade med mig ett kvastskaft som jag körde runt med i de åtta kanalerna. Nu vet jag inte riktigt vet jag ska tro... Hur långt ner kan de bygga?
 
C
S S_B_O skrev:
Hur långt ner kan de bygga?
Betydligt längre ner än en kvastskaftslängd iallafall. Vi har kajbon i flera skorstenspipor men har inte kommit till avhysningen än, så har tyvärr inga erfarenheter där att dela med mig av ännu.
Men det tog en stund när sotaren var här att lokalisera bona så de är en bra bit ner. Hans rekommendation var faktiskt att ta hål i murstocken och plocka ut dem från sidan som ett förstaalternativ då arbetsinsatsen är mer förutsägbar än att försöka rensa uppifrån.

Vet inte om jag håller med om det, men då tänkte jag i och för sig rensa bort dem själv och då är ju tiden inte en lika stor faktor. Har inte heller några större kringelikrokar i kanalerna som är svåra att komma förbi.
 
  • Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.