Jonahsöder
WillB WillB skrev:
Hej!

Jag vill skriva ett tillägg till de kloka råden du har redan fått.

Jag bor i en villa och har nyligen installerat en rätt mäktig hemmabioanläggning i mitt vardagsrum. 11 högtalare och två subwoofers. För att det ska låta så bra som möjligt och för att minimera störningsljud för mina grannar håller jag på med att köpa in och sätta upp akustik i rummet. Ljud studsar på och penetrerar hårda ytor så ju mer möbler, mattor, gardiner etc man har desto bättre. Istället för att hänga upp vanliga tavlor går det att löpa tavlor gjorda av ljud absorberande material, så kallad akustik. Det går även att beställa tavlor med egna bilder eller bilder man kan köpa billigt online.

I Sverige är det dyrt att köpa akustik men det finns mycket att välja på hos amazon.de till mycket bättre priser. Kan du inte tyska fixar Google Chrome översättningen åt dig. Mitt råd är att inte bara bygga rätt men även inreda rätt. Akustiken bör minimera ljudet utifrån på ett liknande sätt som det minimerar ljudet inifrån.

Jag önskar dig lycka till med ditt projekt och till en god natts sömn.

Vänliga hälsningar,

William
Som någon skrev så fungerar det där bara på ljud som du själv skapar inne i rummet. Att sätta upp paneler etc. på väggarna kommer inte att göra någon som helst skillnad på ljud utifrån.
Om man pratar basgångar så är massa det absolut viktigaste. Betongväggar och liknande är det enda som fungerar effektivt.
Jag har isolerat hemma med en påkostade dubbla innerväggar. Den yttre har två lager gips och innerväggen är gjord med stålreglar och med tre lager gips plus osb-skiva. Det fungerar helt okey, men absolut inte lika bra som en betongvägg.
 
  • Gilla
WillB och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag har liknande problem, vaknar väldigt lätt och har svårt att somna om.
En sak som jag kommer att tänka på för ditt bygge är att planera utrymme i anslutning till det tysta rummet för alla prylar man måste ha men som avger ljud.
Exempelvis luft/luft-värmepump (nämnt i ventilation), belysning (som har transformator), USB-laddare (vissa piper när de laddat klart och har lägre belastning), lysrör som surrar/brummar av transformator eller annan spole.
Man kan t.ex. bygga ett fack utanför för alla USB-laddare och dra in själva uttaget till sitt tysta utrymme.
 
Jag hade satsat på en vampyrlåda att sova i.
Borde vara väldigt mycket snabbare, billigare och enklare att göra. Inget som förstör lägenheten heller.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Flytta till centrala sthm du vänjer dig vid ljuden fort. Sedan tycker du det är tyst var du än flyttar
 
A
A björn_a skrev:
Jag lider tyvärr av autism med hypersensibilitet vilket gör att jag i princip aldrig får sova, då det alltid är någon dum j---l som ska sladda, börna eller dunka musik, var varannan natt i bostadsområdet där jag har min lägenhet.
Äger också en kåk på landet, där har man grannar med tupp istället, och tranor som landar utanför när det ljusnar hela sommaren som skriker i sådär 120db.
Det driver mig till vansinne, bokstavligen talat. Folk förstår inte hur det är att inte få sova på flera veckor i stöten.
Jag sover med öronproppar, och har brusreducerande hörlurar, men de går ju bara sova någon timma med sedan skaver/trycker hörlurarna så det är liksom inte hållbart. Öronproppar gör knappt till eller från för mig.

Köpa sig en totalt avsides stuga kan man drömma om just nu, priserna är ju helt sjuka på bostadsmarknaden.

Det enda jag kan komma på är helt enkelt bygga mig en sovstuga som är isolerad ifrån världen.
Skulle behöva tips på materialval, utformning.
Som om det inte var nog med ljudkänslighet så saknar jag helt abstrakt tänkande vilket gör det omöjligt att utforma detta i huvudet även om jag har byggt endel saker genom åren.

Tänker mig en stuga, i en stuga med ljuddämpad ventilation.

Tips mottages tacksamt!
långå Härjedalen.
när du är i en stuga där så är det tyst och jag lovar tyst. finns inte ett ljud..
jag jobbar där uppe ibland.

prova och du kommer nog vilja bo där..
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Du kanske bara ska köpa en sån här telefonhytt (för en person), lägga den ner på gummiklossar på golvet, bädda i den och stänga locket. Som en hi-tech Dracula. De har inbyggd ventilation, stoppa sladden i väggen bara. Vi har såna på jobbet och jag upplever dem som väldigt tysta. Vi har faktiskt skojat om att de borde börja säljas till småbarnsföräldrar att sova i. Fläkten susar lite, så det beror på hur det ljudet lirar med din känslighet. Men ett par formgjutna öronproppar så hörs nog inte det suset.
https://www.soundab.se/telefonhytter/
 
Innan du lägger hundratusentals kronor på en ljudisolerad stuga så se till att besöka ett "ekofritt rum", brukar finnas på större universitet och forsknings/testinstitut med mera, och fundera på om du kommer kunna sova i den ljudmiljön.

Som tidigare påpekats så kommer du höra väldigt mycket mer av din kropp, hjärtslagen, andningen, blodet susar i öronen, magen knorrar lite nästan konstant, osv.

Om dom inte tar emot "spontanbesök" så hyr in dig. Även om det kostar några tusenlappar kan det vara värt att slippa bygga en stuga/rum som ändå inte löser grundproblemet
 
En japansk sovkapsel är förmodligen bra ljudisolerad. Säkert inte billig men förmodligen prisvärd i jämförelse med att bygga ett ljudtätt hus.

Capsule-Sauna-Century-Shibuya.jpg
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Ventilationen brukar vara ganska enkel att ljuddämpa. ”Vanliga” ljuddämpningsrör gör väldigt mycket (även om de är dyra). Det går ju lätt att lägga flera i serie.
Ett budgetalternativ är att lägga in en rulle med Biltemas ljuddämpningsskum i röret. Funkar inte lika bra, men det hjälper bra.
Då är det kanske ett större problem med ljud från ventilerna i sig.
Jag är ganska knusslig vad gäller ljud, men just ventilationen har jag lyckats mycket bra med utan stora insatser.

Att se till att tätningslisterna runt fönsterna är hela och tätar bra spelar också stor roll. Extra isolerglas gör också stor skillnad.

Att däremot att flytta ut i skogen behöver inte betyda att det blir särskilt tyst. Det finns en massa djur, vinden blåser, träden knakar, fåglarna skriker etc. Så jag tror mer på att bygga ett ljudisolerat rum.

Lycka till!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Frågan är vad det egentligen skulle kosta och hur jobbigt det skulle vara att helt enkelt lägga en markplatta (frigolit) av olika hårdhetsgrad (dämpar olika mycket). Sedan ta hem betongringar som man lägger ned och stackar ihop ovanpå markplattorna. Öppning i ena änden samt forcerad ventilation genom många lager filtering och stor yta. Det "borde" bli väldigt tyst på insidan pga massan samt görbart även i en lägenhet...
 
I ett tidigt inlägg skrev du att du testat öronproppar utan framgång.
Var det av typen mer avancerade som kostar runt tusenlappen eller formgjutna?
Stor skillnad mot de enklare engångs.
 
Skilj på ljudISOLERING och ljudDÄMPNING. Isolering är vad du vill ha, dvs hindra ljud utifrån att komma in. Då hjälper inte sånt mjukt som man sätter på väggarna, det är till för dämpning, dvs att dämpa de ljud som du själv åstadkommer och hindra dem från att studsa runt och förstärkas.

Om du har kraftig ljuddämpning kan det upplevas väldigt obehagligt, för då hör du kroppens egna ljud väldigt väl. Om du däremot har kraftig ljudisolering kan du gott ha vanliga innerväggar längst in, så får du en naturlig ljudmiljö inomhus utan att få in ljud utifrån.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
När det gäller öronproppar — strunta i de vanliga som man köper som skyddsutrustning, de är bara till för att ta bort industriljud och sånt. Gå till en musikaffär (fysisk eller på nätet) och köp ett par musiköronproppar. De fungerar på ett helt annat sätt och är som en bärbar volymkontroll. Dessutom brukar man kunna växla mellan olika nivåer av dämpning.

De här använder jag, de är klart bäst och jag har alltid med mig dem vart jag går:

https://m.thomann.de/intl/alpine_musicsafe_pro_black_edition.htm?i11l=en_GB:SE.SEK:EUR
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.