Hej!

Skulle från början göra tre olika saker med en del av vårt hus. Lägga om taket, byta träpanel till stående, samt byta fönster och lägga till ett.

Jag har tidigare pratat med kommunen som sa att inget av dessa åtgärder behöver bygglov i sig, men möjligen allt tillsammans. Dock inget rakt besked vid detta telefonsamtal.
Ska även tillägga att vi vid ett annat tillfälle pratat med dem om en tillbyggnad och då sa de att de egentligen inte bryr sig alls hur huset ser ut estetiskt. Det finns detaljplan för området.

Eftersom taket var dåligt så bytte vi detta snarast utan bygglov, men sedan har nu tiden gått ett par år.

Frågan är nu om jag behöver bygglov för att ta tag i resten. Jag tänker alltså på tidsaspekten. Finns det någon tidgräns för när saker anses gjorda "samtidigt" och då behöva bygglov?
Det skulle ju kunna bli så att jag byter och sätter in något fönster om något år och sedan väntar 15 år innan jag byter paneltyp.
 
Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse ibland....

Du har ju redan fått svar från kommun att detta inte är åtgärder som kräver bygglov, kör.
 
S Sixten76 skrev:
Hej!

Skulle från början göra tre olika saker med en del av vårt hus. Lägga om taket, byta träpanel till stående, samt byta fönster och lägga till ett.

Jag har tidigare pratat med kommunen som sa att inget av dessa åtgärder behöver bygglov i sig, men möjligen allt tillsammans. Dock inget rakt besked vid detta telefonsamtal.
Ska även tillägga att vi vid ett annat tillfälle pratat med dem om en tillbyggnad och då sa de att de egentligen inte bryr sig alls hur huset ser ut estetiskt. Det finns detaljplan för området.

Eftersom taket var dåligt så bytte vi detta snarast utan bygglov, men sedan har nu tiden gått ett par år.

Frågan är nu om jag behöver bygglov för att ta tag i resten. Jag tänker alltså på tidsaspekten. Finns det någon tidgräns för när saker anses gjorda "samtidigt" och då behöva bygglov?
Det skulle ju kunna bli så att jag byter och sätter in något fönster om något år och sedan väntar 15 år innan jag byter paneltyp.
När du fått ett bygglov så ska åtgärden påbörjas inom två år och avslutas inom fem år.
Du kan söka bygglov för fasadändring och få med både fönster och panel, men då kan du inte vänta 15 år med att fixa panelen.

Jag är osäker på om panelen behöver lov, men att ta upp nytt fönster i fasaden
bedömer jag kräver bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Kontakta kommunen igen och be om ett skriftligt svar av någon som arbetar med bygglov. Ett muntligt besked för några år sen är inget värt idag. Krav på bygglov kan ändras över tid när det gäller en sådan bedömningsfråga såsom fasadändring.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Personligen hade jag kört på om jag var du. De verkar ju inte bry sig nämnvärt och de flesta gör denna typen av mindre förändringar utan bygglov.
 
O
P Paragrafryttaren skrev:
Kontakta kommunen igen och be om ett skriftligt svar av någon som arbetar med bygglov. Ett muntligt besked för några år sen är inget värt idag. Krav på bygglov kan ändras över tid när det gäller en sådan bedömningsfråga såsom fasadändring.
Skriftligt svar eller inte, kan likväl bli problem om det dyker upp en granne som som anmäler att fastighetsägaren i fråga påbörjat åtgärder utan bygglov. Har man otur instämmer sedan Länsstyrelsen med grannen och det kan bli sanktioner etc.

Vid kontakt med kommunens bygglovavdelning är det oftast en fördel att man beskriver projekten utförligt och skickar med ritningar och bilder så att den bedömning avseende lovplikten som görs blir så rättvisande som möjligt. Det minskar risken för att man senare hamnar i tråkigheter. Bra att tänka på iaf!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse ibland....

Du har ju redan fått svar från kommun att detta inte är åtgärder som kräver bygglov, kör.
Det stämmer, du kan be om ursäkt och få det, men det kan kosta.

I praktiken innebär det att om du blir ”påkommen” eller anmäld och det visar sig vara bygglovspliktig åtgärd, kan du söka bygglov i efterhand och få det beviljat, men få betala en sanktionsavgift (böter) för att du påbörjade åtgärden innan lov.[/QUOTE]
 
Hemmakatten
Fasadändringar, inom detaljplanelagt område, så som fönsterbyte och förändring av fasadpanelens utseende kräver, enligt min förståelse, bygglov. Att byta takbeklädnad till likadan kräver inte bygglov, däremot om du skulle bytt från tex tegel till papp/plåt.
 
Tänkte just säga att byte av fönster från 2 till 3 glas i samma format kräver nog inte bygglov men om byte av fönster innebär att du tänker såga upp ett större hål i väggen är det väl en annan femma. Det första kan också kräva lov om man bor i Q-märkt område eller vad det nu heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.