Kan någon hjälpa mig och räkna på denna offert, är ROT avdraget rätt t ex?
 
  • Offert för badrumsrenovering med specifikationer och handskrivna beräkningar, inklusive ROT-avdrag och momsuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Kan någon hjälpa mig och räkna på denna offert, är ROT avdraget rätt t ex?
Hur ska man kunna veta vad som är rätt när det inte framgår vad arbetskostnaden är?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur ska man kunna veta vad som är rätt när det inte framgår vad arbetskostnaden är?
Ja, men man kan ju då räkna baklänges men då får jag inte ihop det.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Kan någon hjälpa mig och räkna på denna offert, är ROT avdraget rätt t ex?
Jag hoppas för din skull att du inte ska beställa en badrumsrenovering utifrån denna offert. Eller att det kanske finns bilagor till offerten?
Finns det inga bilagor skulle jag dra öronen åt mig och ringa en annan firma. Nu vet jag inte exakt hur förutsättningarna ser ut men det ser dessutom alldeles för billigt ut för att arbetet ska utflrasnav en seriös firma.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Ja, men man kan ju då räkna baklänges men då får jag inte ihop det.
Fast du måste veta vad i offerten som är arbetskostnad och vad som är materialkostnad. Eftersom du får ROT på arbetskostnaden men inte på materialet måste detta framgå för att du ska kunna räkna/kontrollera något alls.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag hoppas för din skull att du inte ska beställa en badrumsrenovering utifrån denna offert. Eller att det kanske finns bilagor till offerten?
Finns det inga bilagor skulle jag dra öronen åt mig och ringa en annan firma. Nu vet jag inte exakt hur förutsättningarna ser ut men det ser dessutom alldeles för billigt ut för att arbetet ska utflrasnav en seriös firma.
Jo, först fick jag bara pris per telefon sedan fick jag denna. Nu krävde jag mer, specificerad offert, ifyllt hantverkarfornulär osv, då slutade han höra av sig.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Jo, först fick jag bara pris per telefon sedan fick jag denna. Nu krävde jag mer, specificerad offert, ifyllt hantverkarfornulär osv, då slutade han höra av sig.
Jag har en annan offert, på 86125 kr, den är helt rätt skriven, är det också för billigt?? Badrum 4 kvm från 1966 i bostadsrätt
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Jo, först fick jag bara pris per telefon sedan fick jag denna. Nu krävde jag mer, specificerad offert, ifyllt hantverkarfornulär osv, då slutade han höra av sig.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Jag har en annan offert, på 86125 kr, den är helt rätt skriven, är det också för billigt?? Badrum 4 kvm från 1966 i bostadsrätt
86125 kronor efter rot avdrag alltså
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
86125 kronor efter rot avdrag alltså
Utan inredning och kakel och klinker.
 
Om man ska utgå från siffrorna på "offerten" och räknar inkl moms, som man ska till konsument, så får jag det till följande:
Arbete 86.740 plus moms = 108.425:-
Rotbidrag 30% = 20.610.40 plus moms = 25.763:-
108.425:- minus 25.763:- = 75.898:- ink moms
Vilket betyder att eftersom slutsumman enl offert är på 82.662:-, så diffar det 6.764:-
Ska det vara material tro?
Bara Ytterligare ett exempel på urusel offert som är extremt svår att tolka!
 
J Jörgen Ö skrev:
Om man ska utgå från siffrorna på "offerten" och räknar inkl moms, som man ska till konsument, så får jag det till följande:
Arbete 86.740 plus moms = 108.425:-
Rotbidrag 30% = 20.610.40 plus moms = 25.763:-
108.425:- minus 25.763:- = 75.898:- ink moms
Vilket betyder att eftersom slutsumman enl offert är på 82.662:-, så diffar det 6.764:-
Ska det vara material tro?
Bara Ytterligare ett exempel på urusel offert som är extremt svår att tolka!
Så har jag också fått det, och blev nog sur när jag begärde förklaring för han har inte hört av sig sen. Brukar vara snabb.
 
Det finns vissa saker på en offert mot konsument som är extra viktigt:
Tydlighet
Priser inkl moms
Speca material och arbetskostnader separat
Speca ev rotavdrag separat

Svårare än så är det inte!
Här fallerar din byggare på alla punkter!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Det finns vissa saker på en offert mot konsument som är extra viktigt:
Tydlighet
Priser inkl moms
Speca material och arbetskostnader separat
Speca ev rotavdrag separat

Svårare än så är det inte!
Här fallerar din byggare på alla punkter!
Tänkte skippa den entreprenören och använda denna i stället, här var det tydligt.
 
  • Skärmdump av en offert med olika poster som VVS, el och materialkostnad, med överstrukna personuppgifter.
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Jag har en annan offert, på 86125 kr, den är helt rätt skriven, är det också för billigt?? Badrum 4 kvm från 1966 i bostadsrätt
Mycket bra att du ställer krav. De som inte tål krav är de som inte är seriösa.
Hantverksformuläret är en bra grund. Ska man bygga badrum bör man tänka på följande.
1. Se till att få en skriftlig offert. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Vill han ha rotavdrag bör offerten vara uppdelad i, Arbetskostnad, materialkostnad, transportkostnad. Granska offerten grundligt. Ställ frågor om du är osäker.
2. Se till att du får inskrivet att entreprenören skall lämna våtrumsintyg från aktuell branschorganisation samt intyg från säker vatten.
3. Begär en kopia på entreprenörens försäkringsbevis.
4. Begär gärna en prislista på evt. Löpande arbete som kan bli aktuell vid evt. ÄTA arbeten. Glöm inte att fråga om påslag material samt hyresmaskiner. Dessa påslag skall göras på entreprenörens inköpspriser och redovisas med bif. Inköpsfaktura.
5. Kolla gärna minst några referenser från entreprenören.
6. Kolla upp via tex. Alla Bolag att entreprenören verkar ha funnits ett tag och att siffrorna ser ok ut.

Det finns mer att skriva och jag har kanske glömt något men här har du en väldigt bra grund.

Är ditt pris du fått rimligt? Jag vet inte då jag inte vet förutsättningarna men jag tycker det verkar lite väl billigt. Ett normalt badrum i din storlek i en Brf brukar hamna på ca +150” inkl moms. Exkl. Rot. Då ingår inte kakel eller badrumsinredning.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Tänkte skippa den entreprenören och använda denna i stället, här var det tydligt.
:crysmile: 14900 kr exkl moms för material till elektriker, rörmokare, bygg och riv.

Asbest rivning? Jag tolkar det som att du har ett badrum där rivning och återuppbyggnad samt färdigställande exkl kakel och badrumsinrednings ingår?

Har ingen aning om hur du lyckats hitta dessa entreprenören men jag skulle försöka få in ytterligare offerter från något helt annat ställe än det där du hittat dessa entreprenörer.

Priserna är avdelades för låga. Du kommer bli blåst på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.