Funderar på att använda ett tvättställsavloppsrör som antagligen är fördraget då huste byggdes -73 men aldrig använt. Tror att badrummet var förberett för dubbelt tvättställ e.d. men enbart ett uttag användes.

Frågan är om detta ej använda röret är OK att kopplas på nu efter tretti år? Det är vanliga grå plaströr (50 mm). Torkar gummipackningar ut om de aldrig fuktas? Borde jag byta ut rören på en gång?
 
Förmodligen är det ett förberett bidéavlopp, ser likadant ut som ett tvättställsavlopp, är röret lite ljusare grått så är det av den dåliga plastkvalitén som fanns 60/70 tal (det blir sprött och går lätt sönder). byt ut det i så fall.

Om avloppet är anslutet så torkar inte ev packningar, detta rör är förmodligen limmat dessutom.
 
Fast det faktum att röret inte har använts borde inte innebära att det blir mer sprött.

Som jag ser det så löper du "endast" risken att röret kanske inte är inkopplat alls i andra änden eller att det inte används därför att det visade sig vara något problem med det.
 
Okej... Röret är nog inkopplat, jag tog ur proppen igår och det luktar långt ifrån tårta ur det, plus att det tydligt drog varm luft ur det. Proppen var blöt på insidan. Såg nästan ut som om det faktiskt använts någon gång tidigare. Packningen till proppen kändes mjuk iallafall.

Avloppsrören är dragna helt fritt under badrummet - i källarens tak. Där är det uppenbart att WC-anslutningen går rakt ner genom golvet, fortsätter parallellt med källartaket till en liten anslutning uppifrån (tvättställen/bidé, gissar jag) och fortsätter till en stor anslutning från golvbrunnen i badrummet, viker sedan av lodrätt ner i källargolvet.

Jag gissar att de båda avloppen i väggen sitter ihop inne i väggen till ett gemensamt utlopp i det stora avloppet från WC. I så fall borde det "nya" avloppsröret vara först, och till det är nuvarande tvättställsavloppet anslutet.

Ska ta en sväng med rensbandet i det för att dels kolla att jag kan höra bandet inne i stammen och dels rensa bort ev. propp där nuvarande tvättställets avlopp antagligen ansluter.

Jag hade tänkt att öppna väggen för att komplettera med ett par reglar till det nya handfatet, plus att det redan är ett hål i väggen där efter en infälld hylla i som jag iallafall måste sätta igen. Jag kommer att komma åt iallafall början av det "nya" avloppet i väggen, men inte hela vägen till förgreningen till det tvättställsavlopp som är inkopplat nu.

Är det värt att riva upp mer av väggen för att kolla/byta alla rören?

Kan man se att rören är dåliga (förutom att de synligt läcker)?
 
Så det luktade inte "tårta"?

Hahahaha.... :rolleyes:
 
Ett tvättställsavlopp i en vägg är troligen ett av de minst sannolika läckageställena. Inget större tryck på vattnet osv.

Skall det vara värt att lägga krut på ett byte så skall det nog bytas golvbrunn och rör till den och toa rören. Vid golvbunnen så står det ju vatten hela tiden så även ett mindre läckage kan bli alvarligt. Vid toan kan det bli lite tryck bakom vattnet så att mycket kan strömma ut även genom en obetydlig spricka.
 
Och hur gick det här då? Jo, det gick upp ett par ljus när jag öppnade väggen runt det tvättställsavlopp jag ville använda. Det var ett 10 cm långt rör direkt in i det stora avloppsröret från övervåningen... Ingen tvekan om att det är anslutet alltså. Jag tolkade rören i källaren helt fel, dasset är anslutet till det stora röret från övervåningen någonstans inne i golvet, efter detta fortsätter det genom golvet ut i källartaket, därefter ansluter gamla tvättställsavloppet osv.

Lite skräckinjagande är att detta stora rör uppifrån sitter precis innanför väggskivan. En skruv på tre cm på fel ställe är tillräcklig för att gå igenom...!

Tack för alla kommentarer!
 
Det är nog ett ganska normalt sätt. Om du mot förmodan skulle råka få en skruv på fel ställe så blr det ändå troligen inte så mycket som läcker. Så länge skruven sitter där så tätar den, och om skuven skulle tas bort så är det ytterligt lite vatten som kommer att rinna ut genom ett horisontellt hål på en vertikal stam. Lite fukt tål väggen, det dunstar bort.

Har vänner som just upptäckt en vertikal lång spricka på ett gammalt gjutjärnsrör. Sprickan har troligen funnits där i många år. Men det finns ingen antydan till fuktskada. Upptäcktes för att en hantverkare lyckades sätta en hålsåg rakt igenom röret (ventilation, radonsanering). När de skulle skarva i en liten bit där det blivit avsågat upptäcktes det att röret var sprucket i hela sin längd.
 
Jag inbillar mig dessutom att ett avloppsrör delvis tätar sig själv med allt mög som rinner genom det =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.