Du får skilja på den skatt man betalar på fordonsbränslen och den skatt man har på nöjesalkohol. E85 (och andra bensin/etanolblandningar) har andra punktskatter än ren etanol och spriten på bolaget.
 
A
useless useless skrev:
Du får skilja på den skatt man betalar på fordonsbränslen och den skatt man har på nöjesalkohol. E85 (och andra bensin/etanolblandningar) har andra punktskatter än ren etanol och spriten på bolaget.
Ja det är väl så.
 
F
Maskintok skrev:
Ja det är väl så.
total kontroll, som vanligt.
 
A
Tankade idag ytterligare 20 l E85.
200 kr fick jag betala..
Tillsatte olja.
Så det kostade mig 245 kr inkl olja och moms.

25 L aspen kostar mig på billigaste stället 749 kr.
25 L inkl olja kostar mig 322 kr..
Alltså 2.32 gånger mer kostar aspen mig.
149 kr för en 5 L dunk aspen på billigaste stället... Dyraste 209 kr.
61 kr kostar 5 L inkl olja..
Så det blir en stor kostnads fråga också...

Stämde av idag med några som kör på E85 om de upplevt någonting som helst vid körning.. Ingen hade märkt ett dugg..
Några av dem finns på detta forum..
 
Maskintok skrev:
Tankade idag ytterligare 20 l E85.
200 kr fick jag betala..
Tillsatte olja.
Så det kostade mig 245 kr inkl olja och moms.

25 L aspen kostar mig på billigaste stället 749 kr.
25 L inkl olja kostar mig 322 kr..
Alltså 2.32 gånger mer kostar aspen mig.
149 kr för en 5 L dunk aspen på billigaste stället... Dyraste 209 kr.
61 kr kostar 5 L inkl olja..
Så det blir en stor kostnads fråga också...

Stämde av idag med några som kör på E85 om de upplevt någonting som helst vid körning.. Ingen hade märkt ett dugg..
Några av dem finns på detta forum..
Min 238:a går jättebra på E85.
Är lite törstig men bränslet är billigt och sågen går fint och rent trots 4% oljeblandning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Min 238:a går jättebra på E85.
Är lite törstig men bränslet är billigt och sågen går fint och rent trots 4% oljeblandning
Framförallt så får du en renare motor än med Alkylat och 95 oktan eller E5 som vissa säger..
Har tankat och kört upp ca 65 L med 3% oljeinblandning nu..
Kommer prova att gå ner till 2.5% men det tror jag blir för snålt.. Men jag har några lik jag kan testa i. (y)
 
A

Så här enkelt är det att byta ifrån Alkylat till E85...
Om man känner för att prova..
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
A
Ni som kör traktorer och bilar på E85, kör ni rent eller blandar ni i olja?

Jag kör på oljeblandat i min David, men det är alltid roligt att veta mer och diskutera..
 
Utan olja på traktorn och bilar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Då ska jag nog prova detta..
Får nog ställa om tändningen lite..
För den blir så "het på gröten av E85"..
 
På traktorn Volvo T32 så ställde jag tändningen 10 grader tidigare men sen fegar jag och har i blyersättning. Jag har hört att det inte fanns bly i fotogen men är inte helt 100 på det så jag har i en skvätt. Säkerligen onödigt.

Någon som vet när man började tillsätta bly i bensin och eventuellt fotogen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
På traktorn Volvo T32 så ställde jag tändningen 10 grader tidigare men sen fegar jag och har i blyersättning. Jag har hört att det inte fanns bly i fotogen men är inte helt 100 på det så jag har i en skvätt. Säkerligen onödigt.

Någon som vet när man började tillsätta bly i bensin och eventuellt fotogen?
Inte en aning..
Jag ska blanda lite diesel och E85..
Så bör kanske motorn gå lugnare..
Snart dags för vår bruk...
 
Kloge Kloge skrev:
Någon som vet när man började tillsätta bly i bensin och eventuellt fotogen?
Utvecklingen har delvis beskrivit en cirkel här. I begynnelsen hade man lösa ventilsätesringar av hårdare material än det omkringliggande gjutgodset för att få längre livslängd på dem. Man började tillsätta tetraetylbly i bensinen för att det höjde oktantalet. Enligt Wikipadia blev detta standard på 40-talet. Med tillsats av bly upptäckte man att detta även smorde ventilsätena så att dessa inte behövde vara lika hårda. Nu började man att skippa de lösa ringarna för att ha ventilsätena frästa direkt i gjutjärnet. När det blev mer uppmärksammat hur skadligt det är att släppa ut en massa bly började man sträva efter att höja oktantalet på annat sätt. Då blev man tvungen att åter börja fräsa i lösa ventilsäten. Eftersom det vid den tiden blivit vanligare med topplock av aluminium var detta inte ett stort problem. Är toppen av aluminium är det alltid lösa ventilsäten.

Jag vet inte om det var bly i motorfotogen. Aldrig hört talas om det dock.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bra svar

Fotogen är på 60 oktan så då kan jag inte tänka mig att den innehöll bly.
På Volvos T20 och 30 serie så är det samma toppar på fotogen och bensinvarianterna så blyersättning ska inte behövas
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
imorgon så startar jag upp min David Brown 22c..
Den får då gå på E85.
Ska städa runt fastigheten lite och haka i harven för kommande vårbruk..

Finns intresse att se och höra den?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.