22 263 läst · 320 svar
22k läst
320 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
Tankade idag ytterligare 20 l E85.
200 kr fick jag betala..
Tillsatte olja.
Så det kostade mig 245 kr inkl olja och moms.
25 L aspen kostar mig på billigaste stället 749 kr.
25 L inkl olja kostar mig 322 kr..
Alltså 2.32 gånger mer kostar aspen mig.
149 kr för en 5 L dunk aspen på billigaste stället... Dyraste 209 kr.
61 kr kostar 5 L inkl olja..
Så det blir en stor kostnads fråga också...
Stämde av idag med några som kör på E85 om de upplevt någonting som helst vid körning.. Ingen hade märkt ett dugg..
Några av dem finns på detta forum..
200 kr fick jag betala..
Tillsatte olja.
Så det kostade mig 245 kr inkl olja och moms.
25 L aspen kostar mig på billigaste stället 749 kr.
25 L inkl olja kostar mig 322 kr..
Alltså 2.32 gånger mer kostar aspen mig.
149 kr för en 5 L dunk aspen på billigaste stället... Dyraste 209 kr.
61 kr kostar 5 L inkl olja..
Så det blir en stor kostnads fråga också...
Stämde av idag med några som kör på E85 om de upplevt någonting som helst vid körning.. Ingen hade märkt ett dugg..
Några av dem finns på detta forum..
Min 238:a går jättebra på E85.Maskintok skrev:Tankade idag ytterligare 20 l E85.
200 kr fick jag betala..
Tillsatte olja.
Så det kostade mig 245 kr inkl olja och moms.
25 L aspen kostar mig på billigaste stället 749 kr.
25 L inkl olja kostar mig 322 kr..
Alltså 2.32 gånger mer kostar aspen mig.
149 kr för en 5 L dunk aspen på billigaste stället... Dyraste 209 kr.
61 kr kostar 5 L inkl olja..
Så det blir en stor kostnads fråga också...
Stämde av idag med några som kör på E85 om de upplevt någonting som helst vid körning.. Ingen hade märkt ett dugg..
Några av dem finns på detta forum..
Är lite törstig men bränslet är billigt och sågen går fint och rent trots 4% oljeblandning
Framförallt så får du en renare motor än med Alkylat och 95 oktan eller E5 som vissa säger..F fribygg skrev:
Har tankat och kört upp ca 65 L med 3% oljeinblandning nu..
Kommer prova att gå ner till 2.5% men det tror jag blir för snålt.. Men jag har några lik jag kan testa i.
På traktorn Volvo T32 så ställde jag tändningen 10 grader tidigare men sen fegar jag och har i blyersättning. Jag har hört att det inte fanns bly i fotogen men är inte helt 100 på det så jag har i en skvätt. Säkerligen onödigt.
Någon som vet när man började tillsätta bly i bensin och eventuellt fotogen?
Någon som vet när man började tillsätta bly i bensin och eventuellt fotogen?
Inte en aning..Kloge skrev:På traktorn Volvo T32 så ställde jag tändningen 10 grader tidigare men sen fegar jag och har i blyersättning. Jag har hört att det inte fanns bly i fotogen men är inte helt 100 på det så jag har i en skvätt. Säkerligen onödigt.
Någon som vet när man började tillsätta bly i bensin och eventuellt fotogen?
Jag ska blanda lite diesel och E85..
Så bör kanske motorn gå lugnare..
Snart dags för vår bruk...
Utvecklingen har delvis beskrivit en cirkel här. I begynnelsen hade man lösa ventilsätesringar av hårdare material än det omkringliggande gjutgodset för att få längre livslängd på dem. Man började tillsätta tetraetylbly i bensinen för att det höjde oktantalet. Enligt Wikipadia blev detta standard på 40-talet. Med tillsats av bly upptäckte man att detta även smorde ventilsätena så att dessa inte behövde vara lika hårda. Nu började man att skippa de lösa ringarna för att ha ventilsätena frästa direkt i gjutjärnet. När det blev mer uppmärksammat hur skadligt det är att släppa ut en massa bly började man sträva efter att höja oktantalet på annat sätt. Då blev man tvungen att åter börja fräsa i lösa ventilsäten. Eftersom det vid den tiden blivit vanligare med topplock av aluminium var detta inte ett stort problem. Är toppen av aluminium är det alltid lösa ventilsäten.Kloge skrev:
Jag vet inte om det var bly i motorfotogen. Aldrig hört talas om det dock.