Efter att ha läst planbestämmelser från min kommun så har jag 2 frågor:

Inom med Ö betecknat område må varje tomt uppföras högst en bostadbyggnad och dess areal får icke överstiga 150 kvm? Pratar man om byggarea eller bo area?

Å med II betecknat område får huvudbyggnaden uppföras till en höjd av högst 7,5m. Pratar man om totalhöjden då? Nockhöjd eller bygghöjd?

Har googlat runt men verkar inte kunna hitta något svar någonstans :)

Tack!
 
Det verkar vara en äldre plan? Jag tolkar den så här;

Huvudbyggnaden får ha en byggnadsarea på max 150 kvm och den får ha en byggnadshöjd på max 7,5 meter.

Dubbelkolla med din kommun för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Chonguis och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det verkar vara en äldre plan? Jag tolkar den så här;

Huvudbyggnaden får ha en byggnadsarea på max 150 kvm och den får ha en byggnadshöjd på max 7,5 meter.

Dubbelkolla med din kommun för säkerhets skull.
Ja, vad jag förstår så verkar det vara en äldre plan. Har dragit iväg ett mail till kommunen också men exakt så här stod det.
YTeSYFj.png
bUjhKHe.png
 
D Dashio skrev:
Ja, vad jag förstår så verkar det vara en äldre plan. Har dragit iväg ett mail till kommunen också men exakt så här stod det.
[bild]
[bild]
Ok, då får vi se om kommunen gör en annan tolkning än mig, de har ju hela planen, jag gjorde tolkning på det du publicerade här. Återkoppla gärna.
 
M MetteKson skrev:
Ok, då får vi se om kommunen gör en annan tolkning än mig, de har ju hela planen, jag gjorde tolkning på det du publicerade här. Återkoppla gärna.
Absolut det ska jag göra! :)
 
M MetteKson skrev:
Ok, då får vi se om kommunen gör en annan tolkning än mig, de har ju hela planen, jag gjorde tolkning på det du publicerade här. Återkoppla gärna.
Jag fick svar från kommunen!

Du hade rätt att det var byggnadsarean och byggnadshöjden. Byggnadshöjd på 7,5m är ju fruktansvärt högt tycker man ju haha! :D
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Jag fick svar från kommunen!

Du hade rätt att det var byggnadsarean och byggnadshöjden. Byggnadshöjd på 7,5m är ju fruktansvärt högt tycker man ju haha! :D
Tack för återkopplingen, stärker egot att jag hade rätt. ;)

Det är roligt att du reagerar på att 7,5 meter är ”fruktansvärt högt”. Det brukar vanligtvis vara så att fastighetsägare inte är nöjda med detaljplanens bestämmelser. De vill ofta bygga större och högre än bestämmelserna i detaljplanen. Det är jättebra att ni tar reda på detta nu innan ni kommer för långt i planeringen!

Lycka till med projektet. :)
 
M MetteKson skrev:
Tack för återkopplingen, stärker egot att jag hade rätt. ;)

Det är roligt att du reagerar på att 7,5 meter är ”fruktansvärt högt”. Det brukar vanligtvis vara så att fastighetsägare inte är nöjda med detaljplanens bestämmelser. De vill ofta bygga större och högre än bestämmelserna i detaljplanen. Det är jättebra att ni tar reda på detta nu innan ni kommer för långt i planeringen!

Lycka till med projektet. :)
Hahaha nice där! Det ska du ha också tycker jag! ;)

Hahah jaha? tyckte bara att det var så högt men sedan kanske det visar sig att jag är en av de som också tycker att det är väldigt lågt haha! Men det återstår att se haha! :D
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.