Hej alla byggare!

Hoppas på bu eller bä på mina planer, och kanske några bra idéer på köpet :)

Jag ska resa växthus med mur (Classicum Serralux Classic Mur) och vill såklart att grunden ska vara löjligt stabil och rak så att glaset inte spräcker. Det är lera i marken och jag bor mitt i Östergötland så frostfritt ligger på 1,6 meter såg jag!

Med lite markfrigolit (cellplast S80) borde man hålla tjälskotten borta samtidigt som man får ett "isolerat" hus nerifrån, utan att gräva ihjäl sig. Idag jag jag grävt ur och täckt med bärlager 20 cm. Det är hyfsat dränerat dvs överskottsvatten borde rinna ner i hurgrunden och tas omhand där då det är förbundet med husgrunden i hörnet. Resten är planer.

Vad tror ni, kommer det stå still? (y) :thumbdown: :wow:

/McAngus
 
  • grunden.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grunden.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ops, den mörka bilden gäller. Får inte bort den första :(
 
Någon?
 
  • Gilla
Ancel
  • Laddar…
Claes Sörmland
Några funderingar:

1. Klarar verkligen markisolerplattorna att bära en mur?

2. Brukar man inte gjuta en armerad betongram under murar så att de inte spricker?

3. På lera brukar tjälen inte gå så djupt som på lättare jordar. Måste du verkligen ned till 1,6 m djup? Speciellt om du isolerar kring plintarna så borde det gå att klara sig med betydligt grundare plintdjup.

Jag gjöt en betongram ram som står på en bädd av sten/grus som växthusgrund. Inga glas har spruckit ännu. Men jag har ingen mur.

gjutengrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bobomuu
  • Laddar…
L
Jag skulle säga att leca inte kommer hålla. Gjut något stabilare och du ska ha mur ovanpå.
 
Jag skulle också gjuta en betongram fast direkt på kompakterat bärlager. Markisolering kan vara innanför och utanför. Det är inte perfekt som isolering men den lilla köldbryggan är ingenting mot de värmeförluster genom växthusets övriga delar.
 
Tack alla! Det verkar som om de flesta rekommenderar att gjuta sockelram under muren. Min tanke med isolering var att hindra tjälskott under växthuset, men med att gjuta direkt på bärlagret måste man ner en liten bit även fast man isolerar i och utanför mur?
 
  • Gilla
Kenth Flachsbinder
  • Laddar…
Jag har samma funderingar kring växthusgrunden som du McAngus. Efter lite sökning så hittade jag lite information i Isover:s produktfolder.
På sidan 10 visas hur man kan tjälisolera garage/uthus/bodar. Men det hela verkar lite overkill för ett växthus.
http://isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Dow_Konsument_2006.pdf

Jag är mycket intresserad av att få veta hur du löst det (OM du löst det).
En principskiss likt den i ditt första inlägg skulle jag i så fall uppskatta mycket.
 
Hej, ledsen extremt sent svar. Men det blev till slut att vi göt en platta med armering och två golvbrunnar i. Se bilderna.

På det murade vi med ett gammalt fint tegel. Blev riktigt bra.

Fallet runt golvbrunnarna jobbade jag fram under stelning men inte i övrigt blev det knas på fallet. När vi drog av betongen var vi inte jämnstarka så nu är det en svacka. Funderar på att jämna till med detta:
https://www.optimera.se/bygghandel/...assa/reparationsbruk-a46-ardex-12-5-005047379

/McA

Armerad betongplatta under konstruktion med två synliga golvbrunnar, omgiven av byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyggjuten betongplatta med armering och golvbrunn under uppbyggnad, omgiven av byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd här, men vi planerar ett växthus och tänkt göra grunden precis som du har gjort McAngus.

20 cm bärlager och 10 cm frigolit? Hur tjockt gjöt du golvet över frigoliten?

Skulle vara väldig tacksam för en principskiss med mått och foton på det färdiga golvet!
 
Det är 10 cm betong på frigoliten och 20 cm i kanterna både i bredd och höjd. Sen är det 20-25 cm bärlager under frigoliten så totalt 40-45 cm från golv ner till leran.

Har ingen skiss men bjuder på färdigt resultat
 
  • Växthus med glasstruktur på betongfundament med omgivande trädgård och bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.