Viktor.J Viktor.J skrev:
Är den ny installerad ? För några årsedan när jag installerade min så fick jag samma problem och det visade sig att anslutningen var pluggat "långt in" i röret. Så det var inte så lätt att se direkt. Värt att kolla om den är nyinkopplad.
Nej, det fanns en ganska ny maskin i det gamla köket. Jag och rörmokaren bar in den i går till nya köket, och då tiltade vi den en aning. Jag har funderat på om det orsakade någon form av internt läckage, men då borde det väl bli en annan felkod som inte har med vatteintaget att göra.
 
Jag tycker själva monteringen av uttagen är det som ser konstigt ut. Inget anmärkningsvärt men när du publicerar bild och ställer fråga börjar jag leta fel...
Är det matningen som kommer nedifrån till det högra uttaget? Den går framför vattenrören, ska det vara så, gick det inte att dra i väggen när ni ändå gjorde om?
Varför är det två uttag av olika typ bredvid varandra? Räcker det inte med ett dubbelt, eller sätt ett med tre eller fyra brunnar istället. (Eller matas dessa via olika säkringar?)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, fast monterat elmaterial ska naturligtvis inte ligga löst.
Vad är det för dosa, är det en liten elcentral med några säkringar?
Om inte, är det draget flera kablar från elcentralen, som skarvas i dosan?
Det är en grov vit matningskabel som splittas i en fördelningsdosa* till flera (tre, tror jag) kablar som matas vidare till uttag för kyl och frys, etc.

* Dosan är ingen liten elcentral med säkringar, snarare något i den här stilen:

https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-för-spis-tvätt,-IP44/p/32-7688
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Den går framför vattenrören, ska det vara så, gick det inte att dra i väggen när ni ändå gjorde om?
Så tänkte jag också, men vattenrören verkar ju vara RiR, så det där är kanske VP-rör klamrade på väggen. Inkommande kabel har i alla fall en klammer på ett bra ställe nära uttaget, men sen ser det sämre ut, lite som att den bara ligger och dinglar, och in under skåpet någonstans.
Nu är ju EQQ, EQLQ tillåtet att ha löst liggande i byggnadsdelar, bara det är dragavlastat, så man kanske kan bedöma området mellan golv och skåp som byggnadsdel och lite på gränsfall kvala in till att det även då är korrekt.
Men snyggt är det i alla fall inte, ifall kabeln bara ligger lite löst sådär.

Nu är det ju ens säkert att den ligger löst, men det ser inte så bra ut, det man ser i alla fall.
 
  • Arg
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
magnushj magnushj skrev:
Det är en grov vit matningskabel som splittas i en fördelningsdosa* till flera (tre, tror jag) kablar som matas vidare till uttag för kyl och frys, etc.

* Dosan är ingen liten elcentral med säkringar, snarare något i den här stilen:

[länk]
Då går den väl troligen inte till spis (häll/ugn), hoppas det i alla fall.

Det känns som att det kan vara en 5g1,5 som splittas upp till tre st enfsgrupper.
Men visst ska dosan skruvas fast, någonstans där den är åtkomlig för inspektion och "service".
 
P Pin skrev:
Jag tycker själva monteringen av uttagen är det som ser konstigt ut. Inget anmärkningsvärt men när du publicerar bild och ställer fråga börjar jag leta fel...
Är det matningen som kommer nedifrån till det högra uttaget? Den går framför vattenrören, ska det vara så, gick det inte att dra i väggen när ni ändå gjorde om?
Varför är det två uttag av olika typ bredvid varandra? Räcker det inte med ett dubbelt, eller sätt ett med tre eller fyra brunnar istället. (Eller matas dessa via olika säkringar?)
Ja, det är matningen som syns. De tvärliggande rören är för vattenburen (berg-) värme. Eftersom fönsten var relativt nybytta ville jag gärna undvika så mycket som möjligt att sadla ut väggarna, men det hade kanske kunnat gå att riva bort befintliga skivor och/eller fräsa spår för elen i väggen. Men den detaljen stör mig inte så mycket. Att det är två olika uttag beror på en kommunikationsmiss. Elektrikerna hade bara fått information om uttag för diskmaskin, men vi behövde två till för elektronisk vattenavstängning och lådöppning. Ansvaret för det kan antingen ligga hos mig som inte har informerat snickarna, eller hos snickarna som inte har informerat elektrikerna, oklart vilket. Jag är ganska säker på att de matas med samma säkring.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
magnushj magnushj skrev:
Ja, det är matningen som syns. De tvärliggande rören är för vattenburen (berg-) värme. Eftersom fönsten var relativt nybytta ville jag gärna undvika så mycket som möjligt att sadla ut väggarna, men det hade kanske kunnat gå att riva bort befintliga skivor och/eller fräsa spår för elen i väggen. Men den detaljen stör mig inte så mycket. Att det är två olika uttag beror på en kommunikationsmiss. Elektrikerna hade bara fått information om uttag för diskmaskin, men vi behövde två till för elektronisk vattenavstängning och lådöppning. Ansvaret för det kan antingen ligga hos mig som inte har informerat snickarna, eller hos snickarna som inte har informerat elektrikerna, oklart vilket. Jag är ganska säker på att de matas med samma säkring.
PS. Med facit i hand hade det nog varit bäst att sadla ut väggen, det hade löst en del andra mindre problem också. Å andra sidan hade det då blivit mer jobb med fönstret.
 
magnushj magnushj skrev:
Ja, det är matningen som syns. De tvärliggande rören är för vattenburen (berg-) värme. Eftersom fönsten var relativt nybytta ville jag gärna undvika så mycket som möjligt att sadla ut väggarna, men det hade kanske kunnat gå att riva bort befintliga skivor och/eller fräsa spår för elen i väggen. Men den detaljen stör mig inte så mycket. Att det är två olika uttag beror på en kommunikationsmiss. Elektrikerna hade bara fått information om uttag för diskmaskin, men vi behövde två till för elektronisk vattenavstängning och lådöppning. Ansvaret för det kan antingen ligga hos mig som inte har informerat snickarna, eller hos snickarna som inte har informerat elektrikerna, oklart vilket. Jag är ganska säker på att de matas med samma säkring.
Det är ju inuti ett skåp och syns inte. Jag reagerade endast eftersom du visade bilden och ställde fråga. Inget som syns och sitter det fast ordentligt så ser jag inga problem. (y)
Oftast trångt under diskbänken men lyckligtvis drar man inte ur kontakterna så ofta.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då går den väl troligen inte till spis (häll/ugn), hoppas det i alla fall.

Det känns som att det kan vara en 5g1,5 som splittas upp till tre st enfsgrupper.
Men visst ska dosan skruvas fast, någonstans där den är åtkomlig för inspektion och "service".
Jag lyckades ta en bild snett från sidan, under diskmaskinen. Två matningskablar kommer upp genom röret i golvet, jag tror att den ena går till dosan på golvet och den andra till häll, spis och mikro. Takfläkten matas via taket.

Jag är väldigt nyfiken på var de tänker sig att fästa dosan så att den är lätt åtkomlig för service och inspektion, som någon skrev. Bakom diskmaskinen borde väl funka, men särskilt lättåtkomligt är det ju inte.
 
Den där ”fördelardosan”, det är som sagt troligen en uppdelad trefasgrupp. I så fall skall det finnas tre säkringar till den i centralen. Det är en lösning som ibland tas till om det är svårt/omöjligt att dra fram fler elrör eller kablar från centralen. På så vis kan man få tre separata matningar på 10 eller 16A vardera, som delar på samma neutral och jordledare. I ett rör, istället för tre. Detta görs ibland som en nödlösning, när alternativet är att riva halva huset för att få fram separata grupper. På sin plats att påpeka att det är väldigt viktigt att faserna i en sådan uppdelad grupp kommer ifrån de tre olika matande faserna i centralen, de har nämligen växelströmmen fasförskjuten (förskjuten i tid), så att när det går ström till dosan i ena fasen, så går det ström från dosan i de andra, 10 millisekunder senare ör det tvärtom. Effekten blir att strömmen i den gemensamma neutralledaren aldri blir större än strömmen i en av faserna. Gör man fel med matningen, så kan du få 3 ggr större ström i neutralen, som då brinner.

Men om detta även matar en spis/häll så blir det inte så bra. Spisen behöver en egen matning med två eller tre faser, ofta matas en häll med två faser, och så bryter man ut 3e fasen till en separat ugn. Och som sagt inget mer på den matningen.

Men dosan skall givetvis sitta fast.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnushj
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den där ”fördelardosan”, det är som sagt troligen en uppdelad trefasgrupp. I så fall skall det finnas tre säkringar till den i centralen. Det är en lösning som ibland tas till om det är svårt/omöjligt att dra fram fler elrör eller kablar från centralen. På så vis kan man få tre separata matningar på 10 eller 16A vardera, som delar på samma neutral och jordledare. I ett rör, istället för tre. Detta görs ibland som en nödlösning, när alternativet är att riva halva huset för att få fram separata grupper.

Men om detta även matar en spis/häll så blir det inte så bra. Spisen behöver en egen matning med två eller tre faser, ofta matas en häll med två faser, och så bryter man ut 3e fasen till en separat ugn. Och som sagt inget mer på den matningen.

Men dosan skall givetvis sitta fast.
Kan dosan fästas på väggen bakom diskmaskinen? Det verkar ändå vara det mest lättåtkomliga stället.

Spisen matas med två faser (2x 16 A) och hällen med en fas (1x 16 A) enligt vad jag kan utläsa av schemat vid elcentralen. Diskmaskinen har en egen fas på 10 A, mikron har en annan, kyl+frys m.m. har en tredje, och så finns flera separata faser för övriga uttag och belysning. Jag tycker att det verkar grönt och har haft intrycket i övrigt att elektrikerna har bra koll, så där känner jag mig trygg. Jag gissar bara att det har varit dålig kommunikation mellan de olika hantverkarna angående i vilken ordning saker ska göras, och det ansvaret faller väl ytterst på byggfirman som är totalentreprenör.
 
Jag glömde förstås att bifoga bilden...
 
  • Eldragning under golv med synliga kablar och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men dosan skall givetvis sitta fast.
Jag ställde en fråga till entreprenören om detta, och blev nyss uppringd av elektrikern som bedyrade att det inte är något problem att ha dosan liggande på golvet. Det är ju svårt att hävda att han har fel, det är ju han som är yrkesman och inte jag, men man kan väl konstatera att det verkar råda delade meningar om vad som gäller.
 
E
magnushj magnushj skrev:
Jag ställde en fråga till entreprenören om detta, och blev nyss uppringd av elektrikern som bedyrade att det inte är något problem att ha dosan liggande på golvet. Det är ju svårt att hävda att han har fel, det är ju han som är yrkesman och inte jag, men man kan väl konstatera att det verkar råda delade meningar om vad som gäller.
Men vad är det där?
Hade du kunnat göra det bättre själv?
Relativt sett till alla världens problem är detta ingen stor sak, nej, men nu har du ju tillkalla proffs, fick inte denne vara med från planeringsstadiet?
 
Regelmässig eller ej, vad skulle det vara för problem med dosan liggande där den ligger? Att den ligger löst gör ju det bara enkelt att vid ev arbete dra fram den och arbeta med den. Betydligt enklare än att ha den bakom diskmaskinen, bakom diskmaskinen ska det inte sitta dosor/uttag. och att det sitter uttag i skåpet under diskbänken är helt enligt reglerna, det är tom så att det är där det SKA sitta uttag för tex diskmaskin så att man kan göra maskinen spänningslös INNAN man börjar att dra fram den. Och elinstallationen ska anpassas efter NORMAL användning av utrymmet och att det slafsas med vatten under diskbänken är knappast normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.