Vi planerar bygga ett fritidshus, 1vån trähus på plintgrund med yttermått 7,3x11m utanför Södertälje. Vi vill göra så mycket själva och har inte kommit jättelångt i planering men har 2 frågor jag gärna vill ha eran input på.

1)
Huset ska byggas uppe på en bergsknall, terrängen möjliggör inte grävmaskin. Under hela ytan har vi nog berg men över hela ytan ligger 20cm jordlager sedan är det på delar av ytan sprängsten i olika storlek (se bilder) medan vissa delar har fast berg. Problemet är att jag inte vet hur tjockt lager sprängsten som ligger och hur fast det ligger. Det är gärna inget alternativ att lyfta bort all sten. har ni förslag på hur jag bäst gjuter plintar i sprängstenarna? Är inne på att dra i makadam, packa där det går, gjuta samman stenarna och samtidigt göra en jämn klack, dra i armeringsjärn och sedan gjuta plinten uppepå, rimligt eller är jag ute och cyklar?

2)
Jag har tänkt följande plintgrundslösning . bärlinor 2x45x220mm med plintavstånd 240cm emellan åt ena hållet och 220cm emellan åt andra hållet. Bjälklagen 45x220 ligger med cc60 på bärlinorna. Ni ser också att bjälklaget är utskjutande åt två håll med ca 3m åt ena hållet och 2m åt andra hållet, det är altanen. Vad tänker ni kring konstruktionen, klent? tillräckligt?

Är rätt grön på bygg och i forumet så all hjälp uppskattas.
 
  • Mark med utspridda sprängstenar och ett cirka 20 cm tjockt jordlager, avsett för plintgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terräng med sprängsten och jordlager, plats för plintgrund till fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en plintgrund för fritidshus med dimensioner och utskjutande altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av plintgrund till fritidshus med bärlinor och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av plintgrund med måttangivelser för ett planerat fritidshus.
Ingen input på ovan? :)
 
Hej! Du bör reflektera en extra gång över plintavståndet och även se på nedböjning/svaj av utsticken. Har du gjort några konstruktionsberäkningar?
 
D DTanner skrev:
Hej! Du bör reflektera en extra gång över plintavståndet och även se på nedböjning/svaj av utsticken. Har du gjort några konstruktionsberäkningar?
Tack för input. Det har jag inte. Men planerar be en konstruktör kika. Har du några förslag kring plintgrundens konstruktion?
 
Vesa87 Vesa87 skrev:
Har du några förslag kring plintgrundens konstruktion?
Avståndet mellan plintarna beror på tre saker: Bärighet i plintarna själva, bärighet i marken de står på och sist bärlinans (2x45x220) nedböjning och hållfasthet.
Gjuter du normalt stora plintar, typ 200 mm diameter och armerar så klarar du troligen plintarna oavsett.
Bärigheten i marken där de vilar direkt mot berg blir heller inget problem, men jag tror det brukar rekommenderas att sätta dobbar i berget som gjuts in i betongen.
För de övriga plintarna som inte kan stå på berg så är det markens beskaffenhet som blir avgörande. För att undvika plintrörelser på grund av tjäle så rekommenderar man antingen att gräva till frostfritt djup (sök på internet vad det är för ditt område, ligger allt mellan 1,1 m och 2,5 m) eller gräva så djupt man kan och isolera marken runt plintarna. Det finns även plintar som står direkt på mark, men där känner jag mig osäker vad som gäller.
Vad som gäller för din "sprängsten" vet jag tyvärr inte. Vill du vara säker kontaktar du någon som kan göra en enkel geologisk undersökning. Eller så chansar du. Eller jobbar bort stenarna. Tjälskjutningen blir väl den största risken om du anlägger grunt.
 
D DTanner skrev:
Avståndet mellan plintarna beror på tre saker: Bärighet i plintarna själva, bärighet i marken de står på och sist bärlinans (2x45x220) nedböjning och hållfasthet.
Gjuter du normalt stora plintar, typ 200 mm diameter och armerar så klarar du troligen plintarna oavsett.
Bärigheten i marken där de vilar direkt mot berg blir heller inget problem, men jag tror det brukar rekommenderas att sätta dobbar i berget som gjuts in i betongen.
För de övriga plintarna som inte kan stå på berg så är det markens beskaffenhet som blir avgörande. För att undvika plintrörelser på grund av tjäle så rekommenderar man antingen att gräva till frostfritt djup (sök på internet vad det är för ditt område, ligger allt mellan 1,1 m och 2,5 m) eller gräva så djupt man kan och isolera marken runt plintarna. Det finns även plintar som står direkt på mark, men där känner jag mig osäker vad som gäller.
Vad som gäller för din "sprängsten" vet jag tyvärr inte. Vill du vara säker kontaktar du någon som kan göra en enkel geologisk undersökning. Eller så chansar du. Eller jobbar bort stenarna. Tjälskjutningen blir väl den största risken om du anlägger grunt.
det är hålen plintarna står i som är det jobbiga har skaffat en borrhammare kilar och tar sönder de allt eftersom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.