Jag upptäckte idag att diskmaskinen läcker. Det rinner ut vatten vid någon orange plastkarta som liknar en form av flipperspel (regenereringsventil?). Se bild. Som synes så sipprar vattnet ut mellan plåten och plastkartan.

Modell: ESF5510LIW

Hur åtgärdar jag detta?
Är det lönt eller stundar fler problem? Upptäckte även en spricka i tömningsslangen så den ska också bytas.

(PS. Vill laga i den mån det är lönt då vi inom några år kommer renovera köket och därmed vilja köpa nya vitvaror.)
 
  • Läckage vid orange plastkomponent inne i en diskmaskin, markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Det är ju där maskinen får in vatten
Packningen är kanske Defekt?
 
electroluxaren skrev:
Det är ju där maskinen får in vatten
Packningen är kanske Defekt?
Jag uppfattar det som att läckan kommer ifrån det som på insidan heter "ångventil / ventilation" och där verkar mycket riktigt sitta en risig tätning. Vattnet är "mjölkigt" så det kommer ifrån insidan av maskinen. Kan det vara denna rentav? https://shop.electrolux.se/diskmask...ingskopptatning-till-diskmaskin/p/50659231000

Ser även ut som att där sitter en del "skräp" vid den ventilen, utifrån sett. Hur rengör jag denna orangea låda enklast?
 
Redigerat:
Byt packningen där, skruva ur delen som håller fast den som sitter från insidan och kolla att även den är hel och att gängorna ser ok ut (bara att skruva med handen så får du ut den.
Och sen sitter det en vattenslang med en klammer till vänster där som du ser på bilden, av med den och sen är det bara lyfta ur den. Var beredd med en trasa och skål då det ligger massa vatten kvar i behållaren som kommer att rinna ut i delen som sitter mot saltbehållaren.
 
  • Gilla
Agi
  • Laddar…
A
M michomannen skrev:
Jag uppfattar det som att läckan kommer ifrån det som på insidan heter "ångventil / ventilation" och där verkar mycket riktigt sitta en risig tätning. Vattnet är "mjölkigt" så det kommer ifrån insidan av maskinen. Kan det vara denna rentav? [länk]

Ser även ut som att där sitter en del "skräp" vid den ventilen, utifrån sett. Hur rengör jag denna orangea låda enklast?
rengör med spolande vatten eller strunta i det för så är det alltid
 
axelito axelito skrev:
Byt packningen där, skruva ur delen som håller fast den som sitter från insidan och kolla att även den är hel och att gängorna ser ok ut (bara att skruva med handen så får du ut den.
Och sen sitter det en vattenslang med en klammer till vänster där som du ser på bilden, av med den och sen är det bara lyfta ur den. Var beredd med en trasa och skål då det ligger massa vatten kvar i behållaren som kommer att rinna ut i delen som sitter mot saltbehållaren.
Tack! Jag har beställt hem grejer så hoppas det hjälper. Packningen var helt slut, på gränsen till obefintlig...

electroluxaren skrev:
rengör med spolande vatten eller strunta i det för så är det alltid
Ok, tack för tipset!
 
A
M michomannen skrev:
Tack! Jag har beställt hem grejer så hoppas det hjälper. Packningen var helt slut, på gränsen till obefintlig...



Ok, tack för tipset!
det är helt normalt på electrolux diskar idag att gummidetaljerna inte håller mer än 5 år. ska man vara säker skall man byta samtliga, fast då är det billigare att byta hela maskinen. generellt sätt är det inte lönt att reparera electroluxdiskar efter garantin.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är helt normalt på electrolux diskar idag att gummidetaljerna inte håller mer än 5 år. ska man vara säker skall man byta samtliga, fast då är det billigare att byta hela maskinen. generellt sätt är det inte lönt att reparera electroluxdiskar efter garantin.
Nej, det är verkligen många gummidetaljer som är slut, märker jag... Är väl en tidsfråga innan det springer läck igen.
Om jag ska köpa nytt, vad rekommenderar du? Jag prioriterar prestanda och livslängd framför pris.
 
A
M michomannen skrev:
Nej, det är verkligen många gummidetaljer som är slut, märker jag... Är väl en tidsfråga innan det springer läck igen.
Om jag ska köpa nytt, vad rekommenderar du? Jag prioriterar prestanda och livslängd framför pris.
Vilka höga krav!
finns nog inga konsumentmaskiner som når upp till dessa.
Jag vurmar för gamla cylindor, en disk före 2012 är skottsäker.
18-år var en jag tittade på häromdagen, går helt perfekt, 21 år var en förra veckan, 16år dess för innan.
idag kan ASKO funka om man har tur.
5-års garanti
el och elektronik från Kina...

siemens IQ700 känns rätt tryckt det med.
bra korgar
gjord i Tyskland
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vilka höga krav!
finns nog inga konsumentmaskiner som når upp till dessa.
Jag vurmar för gamla cylindor, en disk före 2012 är skottsäker.
18-år var en jag tittade på häromdagen, går helt perfekt, 21 år var en förra veckan, 16år dess för innan.
idag kan ASKO funka om man har tur.
5-års garanti
el och elektronik från Kina...

siemens IQ700 känns rätt tryckt det med.
bra korgar
gjord i Tyskland
Haha, ja det är nästan lite oförskämt. Tack för tipsen!
Vad gäller vitvaror i övrigt så har jag en Electrolux torktumlare från 1980 samt Cylinda spishäll + varmluftsugn som också har många, många år på nacken. Vi kunde förr...
 
A
M michomannen skrev:
Haha, ja det är nästan lite oförskämt. Tack för tipsen!
Vad gäller vitvaror i övrigt så har jag en Electrolux torktumlare från 1980 samt Cylinda spishäll + varmluftsugn som också har många, många år på nacken. Vi kunde förr...
ja det kunde vi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.