Z ZipLock skrev:
Hela tomten stensatt och grusad, solceller och uthyrningsdel. Väldigt 2021....

[länk]
Uthyrningsdel tror jag iofs är framtiden och något som kommer bli vanligt där budgeten tillåter. Givetvis är uthyrningsinkomsten ett trevligt tillskott. Men jag tror även att generationsboende kommer bli vanligare och vem vet vad framtiden håller iom nedmonteringen av välfärden? Kanske kommer det om 20-30 år bli vanligt (nödvändigt?) för åldringar att anställa sköterska från Filippinerna eller Ukraina och då behöver denna en bostad. I vissa områden kommer säkerligen au-pair också bli allt vanligare då många saknar tilltro till förskoleverksamheten i lägre åldrar. Så extra lägenhet i villan/på tomten tror jag snarare kommer öka värdet och är här för att stanna.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Uthyrningsdel tror jag iofs är framtiden och något som kommer bli vanligt där budgeten tillåter. Givetvis är uthyrningsinkomsten ett trevligt tillskott. Men jag tror även att generationsboende kommer bli vanligare och vem vet vad framtiden håller iom nedmonteringen av välfärden? Kanske kommer det om 20-30 år bli vanligt (nödvändigt?) för åldringar att anställa sköterska från Filippinerna eller Ukraina och då behöver denna en bostad. I vissa områden kommer säkerligen au-pair också bli allt vanligare då många saknar tilltro till förskoleverksamheten i lägre åldrar. Så extra lägenhet i villan/på tomten tror jag snarare kommer öka värdet och är här för att stanna.
Jag skulle vända på det och säga att uthyrningsdel är bra om budgeten inte tillåter att bygga/bo själv i huset.

Det kommer att vara billigare för dig att ta pensionen till Filippinerna än att ta hit en filippinska som pysslar om dig på heltid och ska ha en egen bostad i ditt hus. :thinking:

Är du änkling kan du gifta om dig med någon gold digger från Ukraina som ser till att din sista tid inte blir varken lång eller plågsam. :love:

Au pairen ska naturligtvis bo i samma hus som barnen. Eventuellt kan de ju bo tillsammans i ett separat hus så det blir lite lugn och ro.

Kanske bäst med fyra fem små stugor på tomten så blir det flexibelt för olika situationer och epoker i livet? (y)
 
  • Haha
Okarlsson
  • Laddar…
Kanske redan nämnt i denna långa tråd men TERAZZO?!? Tycker förvisso det är rätt snyggt men valde bort pga tidshorisonten måste vara extremt kort innan det känns helt ute igen?
 
B bergigtomt skrev:
Kanske redan nämnt i denna långa tråd men TERAZZO?!? Tycker förvisso det är rätt snyggt men valde bort pga tidshorisonten måste vara extremt kort innan det känns helt ute
Nu kan jag ha missuppfattat vad Terazzo är, men när jag var liten på 70-talet hade de nåt liknande golv på semesteranläggningen vi bodde på, i toalett- och duschutrymmet. Var det finaste jag sett.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
B bergigtomt skrev:
Kanske redan nämnt i denna långa tråd men TERAZZO?!? Tycker förvisso det är rätt snyggt men valde bort pga tidshorisonten måste vara extremt kort innan det känns helt ute igen?
Terazzo var väl väldigt vanligt på 60-talet. Så det daterat främst huset till den tiden enligt mig.
Snyggt (enligt mig) att lägga in i äldre hus där det hade passat från början.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Terazzo var väl väldigt vanligt på 60-talet. Så det daterat främst huset till den tiden enligt mig.
Snyggt (enligt mig) att lägga in i äldre hus där det hade passat från början.
Så då är jag inte helt fel ute. Minns att det var guldflagor i...
 
B bergigtomt skrev:
Kanske redan nämnt i denna långa tråd men TERAZZO?!? Tycker förvisso det är rätt snyggt men valde bort pga tidshorisonten måste vara extremt kort innan det känns helt ute igen?
Tidningen Gör det själv visade hur man gjuter terazzo själv för några nummer sedan. Verkar dock inte vara godkänt enligt svenska våtrumstegler.
 
Z ZipLock skrev:
Tidningen Gör det själv visade hur man gjuter terazzo själv för några nummer sedan. Verkar dock inte vara godkänt enligt svenska våtrumstegler.
Är nog mer tänkt för andra utrymmen isåfall, exempelvis hall.
 
L lob skrev:
Tätskikt av Bitumenmatta ... Förmodligen svårt kontaminerat av asbest.
Det skulle jag inte oroa mig för, men "bitumen" får mig att tänka på gamla hederliga cancerogena kolväten, kanske rent av den sedan minst 2 generationer tillbaka förbjudna stenkolstjäran. Men det lär vara ett mycket effektivt tätskikt, absolut!
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Terazzo tycker jag är fint i byggnader från den tiden. Men även nya är helt okej med.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det skulle jag inte oroa mig för, men "bitumen" får mig att tänka på gamla hederliga cancerogena kolväten, kanske rent av den sedan minst 2 generationer tillbaka förbjudna stenkolstjäran. Men det lär vara ett mycket effektivt tätskikt, absolut!
Bitumen är väl en ingrediens i asfalt?
 
K Kirre2 skrev:
Bitumen är väl en ingrediens i asfalt?
Visst är det så, men huset byggdes 1952 och på den tiden var inte bara bitumen en obligatorisk ingrediens i asfalt, utan även stenkolstjära. Har en känsla av att bitumen för 70 år sen hade lite bättre bett än vad det har idag :p...

(Usch, nu börjar vi lämna ämnet allt för mycket! Funderar på att starta en ny tråd "Supergiftiga historiska byggmaterial och metoder - berätta om din favorit", nån mer som är på?)
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
B bergigtomt skrev:
Kanske redan nämnt i denna långa tråd men TERAZZO?!? Tycker förvisso det är rätt snyggt men valde bort pga tidshorisonten måste vara extremt kort innan det känns helt ute igen?
Ju brokigare terazzon, desto mer daterad kommer den kännas tror jag. Mycket av den moderna terazzon är lite väl färgglad för min personliga smak. Tror dock mer klassisk färgskala (tänk grå terazzo i trapphus från 40-60talet) kommer stå sig väl i miljöer där betong hör hemma som ytmaterial. Sedan börjar 50-talshus bli klassiska bostäder för den yngre generationen, likt hur man på 80/90-talet började idealisera och söka sig till 20-talets typhus; därmed kommer även ”retromaterial” att bli allt vanligare iom att yngre husköpare kommer vilja restaurera sina sönderrenoverade hus i folkhemsstilen.
 
anthill anthill skrev:
Ju brokigare terazzon, desto mer daterad kommer den kännas tror jag. Mycket av den moderna terazzon är lite väl färgglad för min personliga smak. Tror dock mer klassisk färgskala (tänk grå terazzo i trapphus från 40-60talet) kommer stå sig väl i miljöer där betong hör hemma som ytmaterial. Sedan börjar 50-talshus bli klassiska bostäder för den yngre generationen, likt hur man på 80/90-talet började idealisera och söka sig till 20-talets typhus; därmed kommer även ”retromaterial” att bli allt vanligare iom att yngre husköpare kommer vilja restaurera sina sönderrenoverade hus i folkhemsstilen.
Precis så min tanke.

Och att man använder terrazzo där det hör hemma. Jag associerar det ju med trapphus och köpcentrum.
 
  • Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
Roligt sammanträffande, jag bombar in ett platsgjutet Terrazzogolv i badrummet på mitt stenhus byggt 1950 ☺️

Mycket riktigt så verkar det som och så angående gällande regelverk. Dock helt övertygad om att mitt Terrazzogolv kommer att minst dubbla livslängden än ett traditionellt upplägg med tätskikt och klinkers. Och inte en enda fog!
Nylagt platsgjutet Terrazzogolv i ett halvrenoverat badrum, isoleringsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.