Vi har flyttat till mitt barndomshem och i samband med det flyttar vi på köket för att få till en bättre planlösning. Vi är över lag nöjda med hantverkarnas arbete, men placeringen av eluttag under diskbänken gör mig fundersam. Kan det verkligen se ut som på den bifogade bilden? Om det inte är direkt farligt så känns det åtminstone väldigt opraktiskt att vattenlåsventilen sitter 3 cm ovanför tre spänningsförande uttag. Mycket tacksam för synpunkter!
 
  • Eluttag placerade under diskbänk nära vattenlås och rörinstallationer, uppvisar potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inga problem, så där ser det ut på många ställen. Själv brukar jag försöka få uttaget ovanför vattenlåset men det beror på om det finns plats. Om jag inte är ute och cyklar säger standarden något om 50 cm över golv.
 
Håller med, märkligt att man väljer att montera uttagen så lågt.

Dessutom uppfyller inte skåpet branchregler för säkert vatten, botten ska vara tät.
 
J JSten skrev:
Håller med, märkligt att man väljer att montera uttagen så lågt.

Dessutom uppfyller inte skåpet branchregler för säkert vatten, botten ska vara tät.
Hur är den tät när det kommer upp avlopp och vatten ? Ska det vara tätskikt där :) ?
 
Skolboksexempel:

 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur är den tät när det kommer upp avlopp och vatten ? Ska det vara tätskikt där :) ?
Kolla på https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7, under Byggtekniska förutsättningar, genomförongar i golv ska vara tätade samt bakkant ska vara uppvikt så att läckage upptäcks. Med det sagt så går det även att lösa under skåpet, vilket kan ha gjorts i TS fall.
Illustration av undersidan av ett köksskåp med synliga rör och genomföringar i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-illustration av underskåp med rör och tätningslösningar för att upptäcka läckage i enlighet med branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är dessutom bara branchregler och TS kanske har bett hantverkarna göra avsteg från dem.

Ber på förhand om ursäkt till TS att jag lyckades dra tråden off topic redan efter två svar...
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
J JSten skrev:
Kolla på [länk], under Byggtekniska förutsättningar, genomförongar i golv ska vara tätade samt bakkant ska vara uppvikt så att läckage upptäcks. Med det sagt så går det även att lösa under skåpet, vilket kan ha gjorts i TS fall.
[bild]
[bild]
Det är dessutom bara branchregler och TS kanske har bett hantverkarna göra avsteg från dem.

Ber på förhand om ursäkt till TS att jag lyckades dra tråden off topic redan efter två svar...
Dessa jvla branschregler :) Kan ju knappt lyfta hammaren innan man gjort något fel enligt de senaste uppdateringarna :)
 
  • Gilla
  • Haha
Müssli och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Välkommen till forumet (första inlägget var det i alla fall (y))

magnushj magnushj skrev:
Kan det verkligen se ut som på den bifogade bilden? Om det inte är direkt farligt så känns det åtminstone väldigt opraktiskt att vattenlåsventilen sitter 3 cm ovanför tre spänningsförande uttag. Mycket tacksam för synpunkter!
Ärligt talat ser det ut sådär för det mesta.
Vid normal användning är det ingen risk, och tror man att man riskerar att blöta ner allt i sin omgivning vid arbete med avloppet så kan man ju täcka för lite i preventivt syfte.

Det är inget formellt fel i alla fall. Men visst hade de kunnat försöka klämma upp det högre, men de ville kanske inte ta upp ett till stort hål i bakstycket.
Mycket möjligt att elektrikern bara släppte en kabel där då han var och drog kabel och kanalisation, för att sen när skåpen var på plats komplettera med uttagen.
 
Mikael_L
Viktor.J Viktor.J skrev:
Dessa jvla branschregler :) Kan ju knappt lyfta hammaren innan man gjort något fel enligt de senaste uppdateringarna :)
Det var som när jag visade bilder här i forumet på badrummet jag höll på med. Det påpekades att jag minsann borde ha 15mm plywood istället för OSB, även om jag inte i nuläget hade tänkt plastmatta.
Mitt svar var att då jag bygger så sakta så kommer dessa regler garanterat hinna ändras 2 ggr till innan jag är klar. :D
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var som när jag visade bilder här i forumet på badrummet jag höll på med. Det påpekades att jag minsann borde ha 15mm plywood istället för OSB, även om jag inte i nuläget hade tänkt plastmatta.
Mitt svar var att då jag bygger så sakta så kommer dessa regler garanterat hinna ändras 2 ggr till innan jag är klar. :D
Haha fat där håller jag med övriga. Plyfa är en helt annan produkt än osb :) Och egentligen så bör man ha ett tätt underskåp också, jag har bara aldrig sett ett i verkligheten :)
 
Japp, första inlägget, tack för välkomsthälsningen! Och tack för så många snabba svar, jag är mäkta imponerad!

När det gäller vattensäkring så ligger det en plastmatta med uppvikta kanter längs hela väggen, inklusive under kyl och frys, och genomföringarna tror jag är gjorda enligt branschregler. Det är jag inte så orolig för, men borde jag även lägga in en matta i skåpet för att skydda det? Går det i så fall att kombinera med Ikeas elektiska lådöppnare?

Vad beträffar elen så tyckte jag först och främst att det verkade som en risk att ventilen om några år blir otät och börjar droppa ner på uttaget. Det är nydragen el och vi sätter in en ny elcentral med jordfelsbrytare, så det är nog ingen livsfara, men det känns inte som en särskilt smart lösning. Och om jag behöver rensa i vasken så måste jag dra ur alla sladdar och slå av säkringen. Ingen omöjlig uppgift på något sätt, men varför behöva krångla så mycket? (Ja, krångel för mig då, för byggarna var väl detta den enklaste lösningen.)

Men när jag ändå har fått upp ångan så kapar jag min egen tråd och lyfter upp nästa orosmoment: Matningen till köket från centralen går under huset och upp genom trägolvet och mattan till en fördelardosa som i sin tur matar vidare till kyl, frys, uttag för diskmaskin och annat, diskbänksuttag samt möjligen också häll och ugn. Inga problem med det, men just nu ligger fördelardosan på golvet under diskbänksskåpet. Så kan det väl inte lämnas? Kanske var tanken att den skulle sättas upp på väggen bakom diskmaskinen (det borde väl vara okej?) men så gavs inte den informationen vidare till rörmokaren som installerade diskmaskinen i går.

På tal om diskmaskinen (Grundig) ja... Den får inget vatten. Ikeas Knycklan (automatiskt vattenstopp) är påslagen och lyser grönt. Några idéer?
 
magnushj magnushj skrev:
men borde jag även lägga in en matta i skåpet för att skydda det?
Nej. Har du ett korrekt installerat skydd under skåpet så behövs inte ett till i skåpet.
Syftet med mattan är inte primärt att hindra läckage, utan att leda fram vattnet framför skåpen så att ett läckage upptäcks i tid.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
PS. Jag har förstås inte bett om några avsteg från branschreglerna, men det är ett gammalt hus så det görs säkert en massa avsteg hela tiden. Dock inget som har diskuterats med mig.
 
magnushj magnushj skrev:
På tal om diskmaskinen (Grundig) ja... Den får inget vatten. Ikeas Knycklan (automatiskt vattenstopp) är påslagen och lyser grönt. Några idéer?
Är den ny installerad ? För några årsedan när jag installerade min så fick jag samma problem och det visade sig att anslutningen var pluggat "långt in" i röret. Så det var inte så lätt att se direkt. Värt att kolla om den är nyinkopplad.
 
Mikael_L
magnushj magnushj skrev:
Matningen till köket från centralen går under huset och upp genom trägolvet och mattan till en fördelardosa som i sin tur matar vidare till kyl, frys, uttag för diskmaskin och annat, diskbänksuttag samt möjligen också häll och ugn. Inga problem med det, men just nu ligger fördelardosan på golvet under diskbänksskåpet. Så kan det väl inte lämnas?
Nej, fast monterat elmaterial ska naturligtvis inte ligga löst.
Vad är det för dosa, är det en liten elcentral med några säkringar?
Om inte, är det draget flera kablar från elcentralen, som skarvas i dosan?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.