Hej, det som göms i snö kommer fram vid tö. Vi har nyss flyttat in i vårt första hus och nu när snön försvann så visade sig gräsmattan från sin inte allt så starka sida. Det är bruna högar lite överallt se bilder. Vet ni varför ? Och vet ni vad jag gör för att åtgärda och förebygga att det inte blir så igen..
Tusen tack på förhand
Mvh Anders
Bruna högar på en skadad gräsmatta med smältande snö framför ett rött hus och en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med bruna fläckar och högar av mull på smältande snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gräsmatta med bruna, jordiga högar och sparsamt med grönt gräs synligt efter snösmältningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är maskar som bryter ner organiskt avfall till ny, fin jord, dina bästa medhjälpare i trädgården. Dessutom luftar maskarna jorden så den inte blir för kompakt och ogästvänlig för växtligheten.

Högarna syns alltid på våren, när växtligheten sätter i gång och gräset börjar växa syns de inte längre.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Absolut mest troligen vanlig daggmask som gör det daggmaskar gör =Jordförbättrar!
Låt de jobba ifred och när det blir lite torrare kan du kratta ut jorden.
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
Svårt att se på bilderna man kan vara maskbajs, super bra för gräsmattan dålogt för looken:p
 
  • Gilla
Segepe och 2 till
  • Laddar…
Ta det lugnt med gräsmattan, våren har inte kommit än.
Det första är att den ska torka upp, tillväxt ska starta, lite vårgödsling i april, så klipper du och runt månadsskiftet maj/juni börjar du se hur den ser ut. Då kan du börja fundera vidare.
Innan du vet hur din trädgård och speciellt gräsmatta fungerar under ett år så börja inte med en massa arbete som att vertikalskära, specialgödsel, etc.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Det är mycket nytt när man flyttar in i hus med tillhörande trädgård.

Här en tråd från ifjol som kanske kan vara till nytta;

Rikare trädgård | Byggahus.se
 
  • Gilla
docboy och 2 till
  • Laddar…
Ja vi fick samma "problem" men det är på grund av att man har lerjord. Har man sandjord har man inte sådana höga. Men, när jag startade robot gräsklipparen, insåg jag ett annat problem. Det var så guppig att stöttsensor aktiverades hela tiden så att den gick runt i cirklar. Så nu är det ett stort jobb att försöka jämna till allt så att jag kan få gräset klippt! Är det någon annan som har haft samma problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.