Hej! Jag ska ta in offerter för omläggning av tak på garaget och tänkte vara väldigt specifik, men blev osäker på hur mycket som faktiskt behöver bytas
Garaget är byggt 1975 och har en lutning på 3 grader. Ytskiktet är trapetskorrugerad plåt som ligger direkt på papp. Längd 5,9 m bredd 5,6 m höjd 2,3-2,6 m. Det är ca 50 andra likadana garage på samma gata så offerterna kan gagna fler än mig.

Behöver råsponten bytas? Omöjligt att kontrollera skicket i förväg.
Behöver man ha läkt mellan pappen och plåten?

Tack /Johan
 
Plåttak vid 3 graders lutning är nog omöjligt enligt dagens standard. Har ni kikat på papp?

Är det omöjligt att kontrollera råsponten så är det också omöjligt att veta om den behöver bytas. Jag rekommenderar att fråga efter ett m2 pris på byte av råspont, så byter ni bara ev. skadat virke vid behov. Det skadar ju inte att budgetera för byte av all råspont med tanke på befintlig konstruktion.

Om det av någon anledning skulle bli korrugerad plåt igen så rekommenderar de flesta plåtleverantörer läkt. Monteras plåten direkt på underlagspappen finns risk att plåtens rörelser gör att skruvhålen expanderar och orsakar läckage.
 
  • Gilla
johanschag och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Du kommer inte hitta någon seriös firma som går med på att montera plåt på 3°. Lösningen är att riva plåten byta ut råspont vid behov och lägga svetsad papp. (eller något annat tätskikt som är godkänt på helt platta tak)

Ett annat alternativ är att bygga upp så det lutar mer men det behövs mycket mer lutning då, minst 6° för bandtäckning och ännu mer för annan plåt.
 
  • Gilla
johanschag
  • Laddar…
absolut lägsta lutning för tak som är godkänd för plåttak
är bandfalsad plåt .

Den är godkänd ner till 3,6 grader om det är hela band utan skarvar och hinder i vägen .
 
Rickard.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Den är godkänd ner till 3,6 grader om det är hela band utan skarvar och hinder i vägen .
Ursäkta off topic men enligt vem/vad är det godkänt?
 
H
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ursäkta off topic men enligt vem/vad är det godkänt?

Ett falsat plåttak eller fasad är ett riktigt hantverk och blir aldrig tråkigt. Tack vare möjligheten att bearbeta plåten ända ner på detaljnivå kan utförandet anpassas efter de flesta önskemål. Det är vackert och säkert tack vare god motståndskraft mot både brand och mekanisk påverkan. Det enda som man bör vara uppmärksam på är takets lutning. Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten. Rostfritt stål går dock bra att svetsa och kan användas på platta tak.

info från nätet angående lutning.
 
Rickard.
Vad tillverkare helt utan något som helst garantiansvar skriver om deras produkter litar jag av erfarenhet inte särskilt mycket på ;)

Nu tycker jag i och för sig i det här fallet låter rätt rimligt men jag är ändå nyfiken om det var så att det stog att det var okej i exempelvis AMA:n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.