Hej.
Min sambo vill ha ett runt soffbord, likt bilden.
Jag har inte tillgång till möbelvirke utan tänkte använda mig utav 2st 26mm limfogskivor jag har som skiva som jag ska grovsåga sen köra med fräs för o få den rund.
Men jag är lite fundersam hur jag ska lösa själva ”foten” för o få den rund o bra? Skruva ihop reglar på nåt sätt som jag sen sågar med sticksågen för o få rätt radie? Sen ribborna, tänker spontant typ 15x43 hyvlad fur som man rundar av lite lätt och sen sätter med dyckert?
Förslag och åsikter?
 
  • Runt soffbord med valnötsfaner och vertikala ribbor på rund fot, framför en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns smala blad till sticksåg som är lite lättare att såga runt med (till bordet). Vill du ha samma utseende som bordet på bilden, med liten insats, så kan du köpa foglist eller liknande och bara kapa upp. Om du har fräs hade jag fräst ut två ”mallar” - dvs cirklar i mdf, spånskiva, limträskiva eller vad som finns tillgängligt. Sen hade jag limmat listerna på mallarna. Kanske dyckert om du har en picka (limning OCH dyckert alltså). Spackla hålen med casco träspackel i rätt nyans. Ytbehandla.

Finns även ek till inte så mycket pengar:
https://www.hornbach.se/shop/Foglist-8x15x2400-lackerad-Ek/8576976/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Foglist-8x15x2400-lackerad-Ek/8576976/artikel-detaljer.html

Eller furu för ännu mindre:
https://www.hornbach.se/shop/Foglist-obehandlad-8x15x2400-mm/8576897/artikel-detaljer.html
 
Redigerat:
Ja foglist är ju såklart mycket bättre.
Kanske då en platta i botten, en i mitten och en längst upp? Så man bygger en cylinder först. Med några regelstumpar emellan. Sen skruva fast skivan underifrån sist på med foglisterna.
 
W Willewonka skrev:
Ja foglist är ju såklart mycket bättre.
Kanske då en platta i botten, en i mitten och en längst upp? Så man bygger en cylinder först. Med några regelstumpar emellan. Sen skruva fast skivan underifrån sist på med foglisterna.
känns som en plan :)
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vet du hur du gör exakt runda mallar med fräsen?

Du kanske redan har koll, men annars är det bara att ”bildgoogla” ”router circle jig diy”
Skall man inte ha en ställbar modell är det ap-enkelt. Behövs i princip bara en bit masonite eller tunn plywood, eller bräda.
Själv skruvade jag isär mitt anhåll och fäste guidepinnarna i en spillbit plåt. Vips hade man en ställbar modell.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Vet du hur du gör exakt runda mallar med fräsen?

Du kanske redan har koll, men annars är det bara att ”bildgoogla” ”router circle jig diy”
Skall man inte ha en ställbar modell är det ap-enkelt. Behövs i princip bara en bit masonite eller tunn plywood, eller bräda.
Själv skruvade jag isär mitt anhåll och fäste guidepinnarna i en spillbit plåt. Vips hade man en ställbar modell.
Yes har en tanke men ska googla lite innan för säkerhets skull (y)
 
W Willewonka skrev:
Hej.
Min sambo vill ha ett runt soffbord, likt bilden.
Jag har inte tillgång till möbelvirke utan tänkte använda mig utav 2st 26mm limfogskivor jag har som skiva som jag ska grovsåga sen köra med fräs för o få den rund.
Men jag är lite fundersam hur jag ska lösa själva ”foten” för o få den rund o bra? Skruva ihop reglar på nåt sätt som jag sen sågar med sticksågen för o få rätt radie? Sen ribborna, tänker spontant typ 15x43 hyvlad fur som man rundar av lite lätt och sen sätter med dyckert?
Förslag och åsikter?
Jag skulle göra 3 cirklar av plywood och fästa ribborna mot dem. Spännband för limning så slipper du dyckert, vilket ändå skulle vara lite tveksamt i det här fallet.
 
Tilman Tilman skrev:
Jag skulle göra 3 cirklar av plywood och fästa ribborna mot dem. Spännband för limning så slipper du dyckert, vilket ändå skulle vara lite tveksamt i det här fallet.
precis, använd en sk bandtving

Jag hade fixat skivan först, sedan skruvat första mallen på undersidan av bordet och byggt cylindern därifrån. Får du stöd från bordet också. Dyckert är bara för att hålla det på plats, kan bli lite lurigt att hålla ihop x antal lister med trälim när man skall spänna ihop det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.