Hej,

Jag ska snart inhandla tätskikt till badrummet. Behöver man det även i bastun?

Angående ventilationen - Jag hade tänkt sätta en luftspalt mellan innervägg och bastupanel.
Taket sänks från 2.4 till 2.1 m i bastudelen och ytan ovanför bastutaket byggs in.

Det sitter en frånluftsventil (kopplat till husets mekaniska frånluftsfläkt) både ute i badrummet och i utrymmet ovanför bastun.

Vägg och dörr från bastun och ut mot badrum blir en glasvägg med 5cm springa under dörren för tilluft.
Jag funderar på att sätta ett frånluftsgaller i innertaket i bastudelen som kan öppnas efter bastubad.

Verkar det vettigt?

Se planlösning nedan:
Planlösning av badrum med markerade mått, inklusive bastu, badkar, och toalett, samt anteckningar om el och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nochl skrev:
Hej,

Jag ska snart inhandla tätskikt till badrummet. Behöver man det även i bastun?

Angående ventilationen - Jag hade tänkt sätta en luftspalt mellan innervägg och bastupanel.
Taket sänks från 2.4 till 2.1 m i bastudelen och ytan ovanför bastutaket byggs in.

Det sitter en frånluftsventil (kopplat till husets mekaniska frånluftsfläkt) både ute i badrummet och i utrymmet ovanför bastun.

Vägg och dörr från bastun och ut mot badrum blir en glasvägg med 5cm springa under dörren för tilluft.
Jag funderar på att sätta ett frånluftsgaller i innertaket i bastudelen som kan öppnas efter bastubad.

Verkar det vettigt?

Se planlösning nedan:
[bild]
Neeeej....inte sänka taket!! Bygg neråt från 2.40 istället och avsluta med ett litet steg lägst ned. Man ska sitta högt i en bastu där värmen är, helst hela kroppen ovanför aggregatets översta kant. Då blir det bra!
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Neeeej....inte sänka taket!! Bygg neråt från 2.40 istället och avsluta med ett litet steg lägst ned. Man ska sitta högt i en bastu där värmen är, helst hela kroppen ovanför aggregatets översta kant. Då blir det bra!
Jag är med på det du säger men 2,10 är ändå ganska högt. Vi har tom lägre takhöjd i vår bastustuga och jag tycker det viktiga verkar snarare vara höjd från översta lav till tak.

Jag försöker också pricka in en fin utsikt via fönstret som försvinner om man sitter för högt.
 
Förstod inte riktigt om du tänkte ett frånluftsdon i själva bastun till ditt aggregat.
Fick rådet när jag byggde bastu att släppa ut luften i badrummet först istället för att leda in den i Ftx-aggregatet då detta kan ta skada av så varm och fuktig luft.
Satte ändå en stängbar ventil i taket i bastun som alltså är stängd när man bastar. Frånluften går då ut i badrummet, tempereras och ventileras sedan bort.
 
M mattiasborger skrev:
Förstod inte riktigt om du tänkte ett frånluftsdon i själva bastun till ditt aggregat.
Fick rådet när jag byggde bastu att släppa ut luften i badrummet först istället för att leda in den i Ftx-aggregatet då detta kan ta skada av så varm och fuktig luft.
Satte ändå en stängbar ventil i taket i bastun som alltså är stängd när man bastar. Frånluften går då ut i badrummet, tempereras och ventileras sedan bort.
Jag hade tänkt ha 2 frånluftsdon enligt bild. Vi har bara mekanisk frånluft utan återvinning. Så bara galvade rör ut genom yttertak så borde vara safe.

Under-konstruktion av badrum och bastu med oskyddade träreglar och plywood, byggbelysning och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett i badrummet och ett inbyggt ovanför bastutaket för att dels ventilera ev fukt i luftspalt och så dels att ventilera bastuluft som jag då tänkte släppa ut via någon ventil i bastuns innertak efter bad.

Men, om dettär ett bra upplägg eller om det finns bättre är frågan. Kanske även behöver ha några ventilgaller mellan inbyggda delen och badrummet?
 
  • Gilla
mattiasborger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.