Kan man kortla köksvägg (för väggskåp) med stålreglar?
 
Jag hade inte gjort det. En stålregel ger inte mycket fäste för en skruv. Där jag har stålreglar har jag satt kortlingar av trä.
 
Trodde det, men tänkte att det kanske finns nån smart superskruv som funkar. Saken är den att det ska upp en relativt tung (ca 60 kg) spiskåpa på en brandklassad vägg (sål-gips), så där kan jag inte ha trä. Resten av köket blir nog trä för enkelhetens skull om det inte dyker upp nån smart lösning här.
 
Många frågor men...60 kg fläkt?!? Är den av gjutjärn? Brandklassad vägg! Ska du använda eldkastare för att laga maten?

Vad är sål-gips? Menar du att den befintliga väggen är brandklassad? Nu vet jag ju inget om sånt här, men spelar det då någon roll vad man sätter utanpå den? Om du reglar upp med trä och gips utanpå den så är det väl gott nog. Elden lär nog ha letat sig andra vägar innan den tar tag i de reglarna och om den gör det så har du ju ändå din brandklassade vägg. Då skulle jag snarare oroa mig för taket, imkanalen, sladdar och allt annat löst som ligger intill. Om det inte finns några speciella skäl så hade jag satt träreglar och gips och skulle kortlingarna komma fel så funkar det ju med mollyplugg eller toggles för dina 60 kilo(se http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=gds&kat=105&instruktionid=373). Sätt dubbelgips så är du definitivt hemma.
 
Ok. Ska utreda om jag får ha träreglar uppe där kåpan ska sita (fästen vid ca 2m). Längre ner måste väggen i alla fall vara obrännbar på båda sidor - och förståss invändigt. Kamin på ena sidan och järnspis på andra. Kåpan är gjord av vinkeljärn och betong och är 150 cm bred - då är 60 kg ganska lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.