Hej jag står i begrepp att köpa en bostadsrätt där våtrummet är renoverat 2014 av en entreprenör som är väl känd här på forumet för att ha utfört fuskbyggen innan firman till slut gick i konkurs för något år sedan.

För den aktuella bostadsrätten finns det ett våtrumsintyg utfärdat av entreprenören (2014) där det sägs att våtrummet ska vara utfört enligt branschstandard. Våtrumsrenoveringen är inte utförda av nuvarande säljare utan av den som sålde till dessa i sin tur. Jag kan inte själv se några fel på våtrummet. I våtrummet finns idag ett badkar med dusch, mao kan jag inte vara säker på att golv/vägg har varit utsatt för vatten under tiden sedan renoveringen.

Jag har rådfrågat mitt försäkringsbolag om vad som gäller utifall det blir en skada och det skulle konstateras fel i utförandet. Försäkringsbolaget säger att om det finns fel/om felet beror på fel i utförandet så ges ingen ersättning.

Mäklaren säger att våtrumsintyget inte kommer ingå som en bilaga i kontraktet, men att det kommer överlämnas till mig i samband med kontraktsskrivning.

Nu till mina frågor:

1. Om det skulle uppstå en skada i våtrummet pga felaktigt utförande, var står jag då rent juridiskt? Sitter jag med Svarte Petter? Kan jag hålla den nuvarande säljaren juridiskt ansvarig i den händelsen (entreprenören har som bekant konkursat)?

2. Om jag bär ansvaret själv av det eventuella problemet/kostnaden av det eventuella problemet, finns det något jag kan göra för att få ersättning? Finns det dolda-fel försäkringar för köpare? Eller något annat man kan göra? Finns det försäkringsbolag som ger ersättning oavsett om utförandet är felaktigt eller inte så länge som våtrumsintyg finns?

5. Övertänker jag detta? Bör jag bara slå till? Bör jag avstå?

6. En annan intressant fråga är ju varför man har en hemförsäkring som omfattar våtrum i huvudtaget: om man får en skada så måste väl denna i princip alltid bero på felaktigt utförande och då får man ingen ersättning, men om man har ett korrekt utfört våtrum så kommer man ju sannolikt inte få några skador och därmed inte heller behöva försäkringen. Vad tusan är grejen med detta resonemang??!?

7. Har ni haft våtrumsskador och fått ersättning?
 
Redigerat:
Om du får en skada och försäkringsbolaget kommer fram till att det beror på felaktigt utförande så och du står utan ersättning så får du stämma den du köpte BRF av, som i sin tur får stämma nästa på tur.

Rätt gött att du inte är den som får stämma det kursade bolaget.

Dolt fel kommer det nog inte bli då du nu vet om att badrummet kan vara felaktigt utfört.

Det bästa du kan göra är att begära prisavdrag med summan av vad ett nytt badrum kostar och renovera badrummet på nytt.
 
E EyEr0n skrev:
Om du får en skada och försäkringsbolaget kommer fram till att det beror på felaktigt utförande så och du står utan ersättning så får du stämma den du köpte BRF av, som i sin tur får stämma nästa på tur.

Rätt gött att du inte är den som får stämma det kursade bolaget.

Dolt fel kommer det nog inte bli då du nu vet om att badrummet kan vara felaktigt utfört.

Det bästa du kan göra är att begära prisavdrag med summan av vad ett nytt badrum kostar och renovera badrummet på nytt.
Har man någon chans att vinna en sådan stämning?

Gällande dolt fel så kan jag ju inte avgöra om just detta är det enda våtrum som är det enda som bolaget faktiskt lyckats med, eller om det fortfarande är ett i mängden av våtrum med fel. Jag har ju ingen egentlig anledning att misstänka att något är fel annat än att bolaget har ett dåligt rykte. Dessutom kan ju alla våtrum i teorin vara felaktigt utförda och det känner väl alla till, så då skulle det ju vara omöjligt att åberopa dolt fel?
 
J Jompa94 skrev:
Har man någon chans att vinna en sådan stämning?

Gällande dolt fel så kan jag ju inte avgöra om just detta är det enda våtrum som är det enda som bolaget faktiskt lyckats med, eller om det fortfarande är ett i mängden av våtrum med fel. Jag har ju ingen egentlig anledning att misstänka att något är fel annat än att bolaget har ett dåligt rykte. Dessutom kan ju alla våtrum i teorin vara felaktigt utförda och det känner väl alla till, så då skulle det ju vara omöjligt att åberopa dolt fel?
Det är just för "dolt fel" som du ev. kan stämma eller kräva skadestånd. Med tanke på vad du nu vet, så är det långsökt att du skulle vinna ett mål om dolt fel.

När det gäller bostadsrätter så har du 2 års reklammationsrätt, till skillnad från fastigheter där man har 10 år på sig att hitta felen.

Men OM det blir problem med badrummet, bör du nog sikta in dig på att du får ta hela smällen själv. Ta hänsyn till det när du väljer vilket pris du kan tänka dig att köpa för.
 
  • Gilla
KalRaoXX och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.