Ett första steg/test skulle kunna vara att "akustikisolera" ett befintligt sovrum (om du inte redan gjort det?). Det är förstås betydligt billigare än en sovstuga och kanske duger för ditt ändamål.

I första hand bör du välja träfiberisolering och i andra hand mineralull. När det kommer till ljudreduktion så gäller generellt att ju mer massa desto bättre. Träfiberisolering har högre densitet än mineralull och reducerar därmed ljud bättre än mineralull (är dessutom miljövänligare). Gips har hög densitet och om du vill ha extraordinärt hög ljudreduktion så ska du ha 3 lager gips. Nedan följer en exempelritning på en akustikvägg framtagen av akustikkonsult. Den användes senast i ett projekt hos oss där ett schakt med vatten- och avloppsrör låg intill ett sovrum, varpå ljudreduktionen behövde vara mycket hög. Vid såna här krav på ljudreduktion är det även mycket viktigt att täta alla skarvar och glipor noggrannt.
Exempelritning av en akustikvägg med tre lager gips och träfiberisolering mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du är både ljud- och ljuskänslig bör förstås sovrummet inte ha fönster. Men om du vill testa att ljudisolera ett befintligt sovrum som har fönster, så kan du sätta in ett särskilt ljudisolerade fönster. Finns hos de flesta fönstertillverkare. Vanligt förekommande ljudreduktion på omärkta standardfönster är R'w+C 28 dB och riktigt hög (och ovanlig) är R'w+C 37 dB. Du vill ha närmare det senare. Sen förstås ljudreducerade sovrumsdörr och även akustikplattor i taket som någon annan påpekade. Förslagsvis akustikplattor av träullit - dessa kan man få till snygga lösningar med (exempel nedan). Även om jag uppfattar estetiken som högst sekundär i ditt fall.
Vertikalt monterade träullit akustikplattor på vägg för ljudisolering, med en del av svart akustikabsorbent synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
EI30-SaC och 3 till
  • Laddar…
För att bygga ljudisolerat
Flipbed Flipbed skrev:
Funderar på om du kan installera ljudabsorberande skumpaneler i ditt nuvarande sovrum i stugan. Kanske kan hjälpa en del och bli billigare? Skulle tro att du så behöver en lucka med dessa på som du kan stänga för fönstret på natten.

Exempel på produkt jag menar:
[länk]
dom där hjälper inte mot något alls. Tyvärr. Inte ens ljudabsorbering i rummet. :/
 
A björn_a skrev:
Ja jag är rädd för detta, är högst osäker på hur man skall utforma ventilationen, antar man kommer behöva bygga någon form av isolerad kammare med olika fack så att ljudvågorna bryts och inte ökar i resonans.




Fungerar tyvärr inte alls, provade men utan framgång, störs av allt ljud, tom hjärtslagen blir för mycket ibland att lyssna på...



Tankarna har ju snurrat kring ett "tyst rum", vet ju att dessa finns och att normala människor inte står ut i dom utan blir galna istället.
Man ska ju bara bli "färdig" också att lyckas ta sig dit och studera ett, blir trött av att bara tänka på det.
har du problem med dina egna ljud så kommer de att förstärkas mer när bakgrundsljudet försvinner. Så en anekoisk kammare går bort. :/ tyvärr.

du bör tala med en akustiker. En sån som designar ljudmiljöer och däribland musikstudios. De kan göra ritningar efter dina behov av att stänga ute. Därefter en terapeut av nått slag som ger dig verktyg att klara inomhusljuden. Rosa brus kanske då om inte vitt funkade? Eller jämna pulser.

budgetvarianten är ju en isolerad box. Alltså ett mindre utrymme där du kan sova. Själv hade jag en Tonfällan innan, men de har gått i konkurs. Där spelade jag saxofon mitt i natten i mitt hyreshus. :)

konceptet är ju rätt simpelt att göra själv. En bottenplatta isolerad från golvet, gipsväggar med dubbla eller trippla plattor i olika tjocklekar för att unvika resonans. Grön acoustic glue vad det nu jeter emellan och inga gemensamma skarvar. Samma med tak. Invändigt markskivor eller annat tungt och sen fler gipslaget. Foga alla skarvar. Tänk akvarium. Där det kommer igenom luft kommer det ljud. ObS att golvet ska hålla för tyngden. Det är bara massa som stoppar ljud. Tyvärr. Mer massa = mer isolering. Ventilation löser man med en labyrintformad isolerad kanal. Samma principer där som i själva boxen. Jag hade nog sett till att inluften kommer från en ac, men smaken är som baken. Det blir varmt. :)
 
Du förresten har du testat en subwoofer och basljud. Kroppen brukar reagera positivt på mjuka svaga pulser i botteregistret. Vet inte hur det är för autister så klart men kanske värt att testa? Vitt brus gör vem som helst galen. Men rosa (tiltat så att alla frekvenser uppfattas som lika för örat) plus mjuka pulser kan kanske funka. Du har säkert provat allt redan men tänkte det var värt att nämnas ändå.
Lycka till!
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Fundera på idén att ljudisolera en del av rummet istället för att bygga en stuga. Det finns naturligtvis byggmaterial som isolerar ljud bättre än vanlig trävägg, tex väggsektioner i träullit. Annars ör det svårt att lösa överbryggning av ljud genom stomme och ventilation oavsett hur mkt man isolerar. Har du testat att bygga en sovalkov och klä in väggar med typ isolerskivor i kombination med textil?
 
Nu är jag kanske tvåa på bollen men om du yar ditt sovrum i stugan. Plocka bort fönster mm och gör det rummet extremt "tyst"
Det borde väl funka?
 
Tack för att ni engagerar er. Uppskattas.

Jag kan sova om det är tyst, det är bara ibland man hakar upp sig på pulsen, man somnar tillslut, mitt stora problem är när jag blir väckt av oljud och inte kan somna om.
Jag klarar inte ljud som ändras i tonläge, vibrerande ljud är det absolut värsta, som när ungdomarna spelar sina baslådor i +130db, det är oerhört svårt att freda sig ifrån, och polisen kan man drömma om, vi bor på landet, de har inte tid.

Att bygga om befintligt sovrum är inte möjligt, då får jag förstöra en nybyggd lägenhet som skall hyras ut, så fort jag har råd att flytta, post -corona när priserna på röda stugor gått ned väsentligt.
Så det är tyvärr inget alternativ.
Jag byggde lägenheten för att tranorna och grannens tupp drev mig till vansinne, och hinner inte mer än färda lägenheten för att upptäcka att alla bygdens undomar samlas 100m ifrån min fastighet sent in på nätterna, då pratar vi inte kl 21-22 utan 02,03,03.30 har varit ute och sagt till, tror ni de bryr sig? Nej. Blir bara roligare för dom när de lyckas irritera andra.

Det blir ett nybygge på tomten som blir lösningen, måste bara veta hur jag ska få till det. En egen bunker där jag slipper störas.

Är högst osäker på hur man bygger två skal i leca, med god ljuddämpad ventilation, hade behövt någon som ritar upp det hela, om möjligt :D
Att bygga med leca är ju i sig inget svårt men att få till ventilationen utan resonans är jag inte säker på.

Själva lådorna kan jag se framför mig, hur jag ska montera tre dörrar, hur man bygger ett snyggt skal i trä, tak osv, så långt är jag med.
 
Redigerat:
Finns betongblock som du kan mura med. Bättre än Leca.

Annars kan du gå in på Gyproc, Isover eller Knauf Danogips och hitta väggkonstruktioner. Anslutningar är dock lika viktig som själva konstruktionen.

Exempel på vägg med Rw 65

Teknisk ritning av en väggkonstruktion med angivna material och mått från Gyproc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulfjs
  • Laddar…
Det blir ett nybygge på tomten som blir lösningen, måste bara veta hur jag ska få till det. En egen bunker där jag slipper störas.

Är högst osäker på hur man bygger två skal i leca, med god ljuddämpad ventilation, hade behövt någon som ritar upp det hela, om möjligt :D
Att bygga med leca är ju i sig inget svårt men att få till ventilationen utan resonans är jag inte säker
[/QUOTE]


Föreslår den här filmen. Den är lång,nästan två timmar, men det är en musikstudioräv. Han förklarar skillnad mellan ljudisolera och akustikbehandla och ventilation. Från enkla billiga lösningar till mer kostsamma.

Hoppas den kan komma till nytta.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Är absolut inte svaret på din fråga. Men jag hade liknande problem ochså av npf skäl. Störde mig på allt inkl hjärtljud och andetag. Var extra jobbigt när jag skulle sova eller läsa. Gjorde tvärtom mot din plan men den kanske du redan testat.
Jag startade andra ljud istället. Läste jättebra i tvättstugan med både tvättmaskin och torktumlare på och när jag inte kan sova så är det techno på smärtsam volym som gäller. Upptäckte att ansträngningen för att sålla bort dessa ljud gav mig fokus nog för att kunna sova eller läsa.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vet inte hur det ligger till men området noice canceling kanske nu inte bara finns på hörlurar utan även rum. Säkert jättedyrt.
 
Jonahsöder
Wow! Här känner jag igen mig rejält!
Jag är en fullt normal människa men lider också av ljudöverkänslighet.
Byggde egenhändigt en ljudisolerad utbyggnad och du har fått många bra tips här i tråden. Det viktigaste är som nämnt tunga stumma material, bygg inte väggarna i trä om du absolut inte måste.
Fönster är ett gissel och ska det enbart vara en sovstuga så skulle jag skippa fönster helt och hållet. Likaså är golvet viktigt, jag byggde i min okunskap en plintgrund och upptäckte sedermera att golvet fungerade som en trumma som vibrerade ljud underifrån.
Sedan ska man skilja på ljudfrekvenser. Höga ljudfrekvenser är lättare att blockera med tunnare material, men det gäller att det är helt tätt. Dessa ljud färdas också lättare långa vägar. Lågfrekventa ljud är de svåraste och kräver mycket massa, dock så färdas inte basgångar jättelångt.

Angående ventilationen så byggde jag en mycket välfungerande ljuddämpare till mitt självdrag, ska försöka förklara. Jag byggde en avlång "låda" på väggen med hålen i vardera ände. Lådan byggdes av flera lager gips och insidan kläddes med ljuddämpande skumgummimaterial för att bryta ljudets studsande. Detta material behövs dock bara på ena sidan av två motsatta väggar.
Denna konstruktion fungerade över förväntan, inte ett smack hörs genom ventilationen.
För övrigt så rekommenderar jag en enkelt luftvärmepump för sovkomforten under varma somrar. Här är det dock MYCKET viktigt att tänka på kompressorns placering utanför huset.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Funderat på ett flytande rum? Behöver ju inte vara större än en dubbelsäng och 1,5m hög och sedan ljuddämpande ventilation ut i rummet utanför? Blir som att sova i en kista, men kanske ät det bättre än inget.
 
A björn_a skrev:
Jag lider tyvärr av autism med hypersensibilitet vilket gör att jag i princip aldrig får sova, då det alltid är någon dum j---l som ska sladda, börna eller dunka musik, var varannan natt i bostadsområdet där jag har min lägenhet.
Äger också en kåk på landet, där har man grannar med tupp istället, och tranor som landar utanför när det ljusnar hela sommaren som skriker i sådär 120db.
Det driver mig till vansinne, bokstavligen talat. Folk förstår inte hur det är att inte få sova på flera veckor i stöten.
Jag sover med öronproppar, och har brusreducerande hörlurar, men de går ju bara sova någon timma med sedan skaver/trycker hörlurarna så det är liksom inte hållbart. Öronproppar gör knappt till eller från för mig.

Köpa sig en totalt avsides stuga kan man drömma om just nu, priserna är ju helt sjuka på bostadsmarknaden.

Det enda jag kan komma på är helt enkelt bygga mig en sovstuga som är isolerad ifrån världen.
Skulle behöva tips på materialval, utformning.
Som om det inte var nog med ljudkänslighet så saknar jag helt abstrakt tänkande vilket gör det omöjligt att utforma detta i huvudet även om jag har byggt endel saker genom åren.

Tänker mig en stuga, i en stuga med ljuddämpad ventilation.

Tips mottages tacksamt!
Hej!

Jag vill skriva ett tillägg till de kloka råden du har redan fått.

Jag bor i en villa och har nyligen installerat en rätt mäktig hemmabioanläggning i mitt vardagsrum. 11 högtalare och två subwoofers. För att det ska låta så bra som möjligt och för att minimera störningsljud för mina grannar håller jag på med att köpa in och sätta upp akustik i rummet. Ljud studsar på och penetrerar hårda ytor så ju mer möbler, mattor, gardiner etc man har desto bättre. Istället för att hänga upp vanliga tavlor går det att löpa tavlor gjorda av ljud absorberande material, så kallad akustik. Det går även att beställa tavlor med egna bilder eller bilder man kan köpa billigt online.

I Sverige är det dyrt att köpa akustik men det finns mycket att välja på hos amazon.de till mycket bättre priser. Kan du inte tyska fixar Google Chrome översättningen åt dig. Mitt råd är att inte bara bygga rätt men även inreda rätt. Akustiken bör minimera ljudet utifrån på ett liknande sätt som det minimerar ljudet inifrån.

Jag önskar dig lycka till med ditt projekt och till en god natts sömn.

Vänliga hälsningar,

William
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.