Har (hade) en förrådslänga på tomten där det började brinna i ena änden i påskas.

Förrådet var fullt av "bra-att-ha-grejor" som ju är skitsvårt att inventera efteråt och försöka få någon form av ersättning för. Byggnaden antar jag att de river och bygger upp en likvärdig.

Någon som haft liknande ärende hos försäkringsbolaget? Jag har LF och de har bett mig sammanställa en lista på det jag ber om ersättning för. Jag har i princip endast kvitto på en eller ett par grejor men mycket kan man ju ta bilder på, sönderbränt som det är.

Hur brukar de resonera kring gamla grejor? Jag hade t ex en utombordsmotor från 90-talet, det går ju att få tag i en på blocket men jag hade t ex ett par speciella hjul till en gummibåt som jag plockat bort från min gamla båt och skulle montera på den nya. De hjulen är säkert 10 år gamla och det går inte att köpa begagnade, ett par likvärdiga hjul blir ju då ett par nya (Ca 2000Kr).

Gamla borrmaskiner, värmefläktar, element, fiskegrejor o s v. Hur skall man tänka när man begär ersättning?

Sedan skall jag inte sticka under stol med att mycket av det som låg i förrådet behövde slängas och det är ganska skönt att det är gjort nu :)
 
Ingen?
 
Lista all du kan komma på. Kvitton krävs inte, men ger troligen sämre ersättning utan. Bilder är bra. Ange vad du har för anspråk på varje sak. Sedan är det upp till dem att värdera. Jag saknade vid ett tillfället både kvitto och bild, sökte då på nätet upp något liknande tex på blocket, eller på något auktionshus (ålder skick osv) och klistrade in en bild med texten "liknande föremål" samt priset. Funkade bra, fick mer i ersättning än vad jag trodde. Men bolagen fungerar väldigt olika i hur de värderar föremål, och hur mycket bevis man måste visa upp.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Jag antar du kan kolla upp markadsvärdet på allt och ge pris efter det.

Var de tex 1 skruvdrage som var 6 mån ta ny pris - några hundra.

Var de en maskin som var 10 år kolla blocket om motsvarande finns och vad dom ligger ut för och sätt de priset.

En lista på allt och ungefärligt pris.

Försäkringsbolagen har även värderingstabeller dom följer som är långt ifrån rättvisa i min mening på många saker.

Men en lista och bedöm lite själv så får man väl se vad dom säger =)
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Sammanställ alla saker på en lista. Begär ditt försäkringsbolags brev som heter "ersättningsanspråk"( Heter så på mitt iallafall )
En färdig mall som man fyller i föremål,ålder, Nypris, anspråk osv rad för rad.

Skicka med dom underlag du har, vilket kan underlätta regleringen. Ju mer "kött" på benen man ger handläggaren, ju lättare och smidigare blir jobbet.

Försäkringen använder oftast egna tabeller för att värdera föremål. Tabellerna är inte alltid skällig, och skall inte tillämpas då, utan ett marknadsvärde på produkten ska man komma fram till då, kolla auktions sidor, blocket osv.

Tänk på att tex, fordonsdelar och tillbehör inte ersätts av hemförsäkringen , utan då måste du kontakta respektive försäkring . Tex om båten är oförsäkrad och motor är till för den båten, så får du ingen ersättning.

Är man osäker på anspråk på vissa saker. Ring och prata med din handläggare. Så kan man säkert komma överns om en ersättning som båda anser är rimliga utifrån dom krav man har.


Ang förrådet, Beroende på hur stort det är och om man vill göra jobbet själv ( om man ska passa på att göra det större eller så)
så kan försäkringen ersätta matrial motsvarande samma storlek, och ersätta arbetstimmarna man lägger ner, vanligtvis 125kr/timmen skattefritt.

Lycka till.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Byggarna kommer nästa vecka och skall börja riva och slänga allt skräp som är brandskadat.
Jag kommer att ta bilder och göra någon form av lista i samband med det.

Som det är nu ligger det en stor hög med svart skräp ute på baksidan och jag vill inte riva i det, man blir mer än lovligt svart över hela kroppen när man gräver i det. Överlåter det till byggarna och deras hjullastare när de kommer :)

Jag kommer att låta byggarna bygga upp förrådet igen, jag har inte ork eller tid att göra själv och jag behöver förrådet. Det blev riktigt dumt i tid, jag skall flytta till min båt i sommar för att segla på heltid utanför Sverige och allt detta kommer att ställa till det för min planering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.