Hej!
Ska bygga en fristående vedeldad bastu. Kommer grusa och regla upp på lekablock så det kommer vara väl ventilerat undertill.
Har tänkt trägolv men vet inte vad för träslag och typ av golvbrädor. Spontat och tätt eller lägga med glipa. Vad har ni att råda?
 
superhoffa superhoffa skrev:
Hej!
Ska bygga en fristående vedeldad bastu. Kommer grusa och regla upp på lekablock så det kommer vara väl ventilerat undertill.
Har tänkt trägolv men vet inte vad för träslag och typ av golvbrädor. Spontat och tätt eller lägga med glipa. Vad har ni att råda?
Jag använde brunimpregnerat rillat virke som golv i både bastu och relax. La dem utan mellanrum och det blev i slutändan ett par millimeter glipa. Funkar kanon. Har nu stått i 9 år. Lite golvkallt då det kryper under -20 :p
 
  • Gilla
superhoffa
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Jag använde brunimpregnerat rillat virke som golv i både bastu och relax. La dem utan mellanrum och det blev i slutändan ett par millimeter glipa. Funkar kanon. Har nu stått i 9 år. Lite golvkallt då det kryper under -20 :p
Så inga problem att få upp värmen frånsett golvet?
 
superhoffa superhoffa skrev:
Så inga problem att få upp värmen frånsett golvet?
Absolut inte. Bastun är gjord i rundtimmer och inte isolerad. Men taket borde nog isoleras. Det skulle nog hjälpa framförallt vid lite kallare väder men det är inte så ofta jag bastar då det är kallt på riktigt. Tesen var nog överlag att säkerställa ordentlig luftväxling. Inte bygga in fukten. Det blir sköna bastubad också.
 
  • Gilla
superhoffa
  • Laddar…
Jag använde sibirisk lärk för min bastu, nån millimeters glipa mellan varje bräda. Ska vara naturligt och fritt från kemikalier.
Får se med tiden om det var rätt eller fel val.
 
  • Inre av en bastu klädd med sibirisk lärk på väggar och golv med en ångbastuugn och bänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JRMKJRM och 4 till
  • Laddar…
J Joon8 skrev:
Jag använde sibirisk lärk för min bastu, nån millimeters glipa mellan varje bräda. Ska vara naturligt och fritt från kemikalier.
Får se med tiden om det var rätt eller fel val.
Läcker sittbänk. (y)
 
J Joon8 skrev:
Jag använde sibirisk lärk för min bastu, nån millimeters glipa mellan varje bräda. Ska vara naturligt och fritt från kemikalier.
Får se med tiden om det var rätt eller fel val.
Vad är det för träslag i bänken? Jag har ett sågverk där jag ska bygga min bastu och det där var ju toppen!
 
mejner mejner skrev:
Vad är det för träslag i bänken? Jag har ett sågverk där jag ska bygga min bastu och det där var ju toppen!
Bänken är i al. På bilden hade jag nyligen slipat den så den lär bli rödare med tiden. Sågade ut 20x10cm grova bitar i sågverket.

Här är en bild på laven innan slipning efter att den hade fått ligga och torka ett tag.
 
  • Nysågade och oslipade alträbitar staplade ovanpå varandra, med synliga sågmärken och en naturlig gul ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Joon8 skrev:
Jag använde sibirisk lärk för min bastu, nån millimeters glipa mellan varje bräda. Ska vara naturligt och fritt från kemikalier.
Får se med tiden om det var rätt eller fel val.
Så snyggt. Är det lärk i lavarna med? De var ju skithäftiga, tack för inspiration.
 
superhoffa superhoffa skrev:
Så snyggt. Är det lärk i lavarna med? De var ju skithäftiga, tack för inspiration.
Såg inte ovan...
 
murak
Utan att lägga nån värdering i nått av alternativen så skulle jag säga att om du ska tvätta dig ofta i bastun så ska du ha avlopp där du får bort smutsvattnet, men om du ska torrbasta/kasta vatten på kaminen så är "trallgolv" mycket enklare att bygga och går nog att värma minst lika bra som nått annat. OM man tvättar sig ofta i bastun så blir det en del fett o annat som tar vägen nån stans, just sayin..

Lycka till med bygget!

PS: +1 för @Joon8 lavarna, riktigt snygga! Hur gjorde du infästningen i väggen?
 
  • Gilla
superhoffa
  • Laddar…
murak murak skrev:
PS: +1 för @Joon8 lavarna, riktigt snygga! Hur gjorde du infästningen i väggen?
Tack! Extra kraftiga vinkeljärn i ändarna och reglat i väggen innanför panelen.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.