Hej,
Jag ska montera en skutdörr (Dooria) i en nybyggd vägg. Det är ännu inte bestämt vad det ska bli för golvet i rummet. Det känns som om monteringen blir bässt om man lägger golvet först och sedan ställer dörren på det nya golvet. Då blir det även golv i "vägg kassetten". Mot golvet i öppningen till kassetten ska det monteras en dörr-styrning. Den borde ju ligga på golvet.

Är det någon som har erfarenheter av att montera skjutdörrar från tex Dooria?

Tack på förhand
PPlyss
 
Snailman
Du har alltså inte tänkt lägga flytande golv som alltid ska ha ett visst avstånd till väggar och trösklar för att det ska kunna röra sig en del (svälla)
 
Någon tröskel trodde jag inte man använde till skutdörrar. Det har jag inte fått med i alla fall. Det förändrar ju saken i så fall! Installationen borde bli betydligt enklare då. Jo jag har väll tänkt lägga ett flytande golv!
 
Snailman
Det här med tröskel var mest något jag nämnde i samband med flytande golv.

Men jag råkade låna en bok om dörrar igår, och i den står det lite om skjutdörrar, det verkar som att det finns ett beslag kallat styrtapp som monteras i golvet nära dörröppningen (men inne i väggen så att säga)

Beslaget i boken verkar vara detta: Beijer Byggmaterial

Boken heter Sveriges stora Gör det självlexikon Dörrar och är nyutkommet.

Den här boken alltså: DÖRRAR

Den kanske finns på ditt bibliotek?

står om det på sidan 23 tom 26.

De verkar inte ha någon tröskel under dörren. Utan den 'svävar' en bit över golvet bara.

Jag fick för mig att du tänkte ställa väggen uppe på ett flytande golv och det är nog inte lämpligt (det är ju då inte längre flytande)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.