Hej, behöver lite hjälp att snicka ihop ett skrivbord.

Har köpt Bekant underrede på IKEA och Gerton bordskiva, det har varit väldigt svårt att hitta en bordskiva som är +70cm bred. Jag trodde att jag hade vunnit men icke. De har fått för sig att sätta skenor och skruvar exakt där underredet bör skruvas in i träet. Har ingen aning om vad de har för syfte men det bökar till konstruktionen.

Jag funderar på om jag kan borra hål i metallskenan, sätta en platt skruv underifrån och en bult över underredet.
Möjligtvis använda någon sorts beslag som runda skivan från IKEA skrivbord, tyvärr är den konvex/konkav och lämnar ett alltför stort glapp.

Hjälp!
IKEA Bekant underrede och Gerton bordskiva där skenor och skruvar kolliderar med underredets fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Rickard.
Flytta underredet 2cm åt sidan? Kan inte tänka mig att det kommer synas.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Har ingen aning om vad de har för syfte men det bökar till konstruktionen.
De är till för att minska risken att skivan slår sig och blir böjd.

InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Jag funderar på om jag kan borra hål i metallskenan, sätta en platt skruv underifrån och en bult över underredet.
Förstår inte riktigt hur du menar med skruv och bult. Den sist nämnda brukar inte vara någon bra lösning då den saknar gängor. ;)
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar med skruv och bult. Den sist nämnda brukar inte vara någon bra lösning då den saknar gängor.
Tänkte något sånt? Är jag naiv och bör lämna tillbaka?
t5Dqsnr.png8jH2GSf.png
IHsbUdP.png
 
Räcker det inte med en träskruv in i skivan med bricka då skruvens huvud kanske inte är tillräckligt stort för hålet i benprofilen? Hur tjock är skivan?

Det går ju också att använda de mindre hålen längst ut på profilen. Bara för att profilen har en massa hål så behöver man inte använda alla....
 
  • Gilla
InciliusAlvarius
  • Laddar…
e8kqvuM.png

Ah det blev lite bökigt, om flickvän tillåter blir det en flytt med 2 cm. Hur nära får jag borra?
 
Metallisten hade inte jag tagit bort på den skivan. Risken är stor att den böjer sig trots infästningen i det nya stativet. Men valet är fritt.
 
  • Gilla
InciliusAlvarius och 1 till
  • Laddar…
Borra upp gavlarna lite om det behövs å vänd på dom så skruvhålen är på insidan.
 
  • Gilla
InciliusAlvarius
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Flytta underredet 2cm åt sidan? Kan inte tänka mig att det kommer synas.
Enklaste lösning är nog alltid bäst, osymetriskt men snyggt. Går att ha en hurts på ena sidan utan att det stör benutrymme. Lite satin olja från timberex på också för en super finish.

Su6eJVV.png
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.