Gissar att det finns någon fiffig metod att centrera dubbdockan med rotationscentrum så det går snabbt och smärtfritt?
Sidled ser ut att vara rejält off.
Dubbdocka i ett skruvstycke som inte är centrerat korrekt med borrmaskinens chuck, i behov av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I höjdled ser det som tur är bättre ut.
Close-up av en svarv med en snedställd dubbdocka i förhållande till svarvspindeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En smutsig vit skruvstyrd maskinskruvstång med justerskruvar på var sida och handtag för reglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en justerskruv på vardera sidan men hur mäter jag?
 
Ett sätt kan vara att svarva ner en liten pigg på valfritt material, och sen sätta en fast dubb i dockan ... sen flyttar du bara fram docka så och justerar den så dubben och piggen är "mittemot" varandra ...
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett sätt kan vara att svarva ner en liten pigg på valfritt material, och sen sätta en fast dubb i dockan ... sen flyttar du bara fram docka så och justerar den så dubben och piggen är "mittemot" varandra ...
”Svarva” låter läskigt, inte kommit så långt ännu.
Men jag har en dubb med rund axel så kan ju montera den i chucken och se (y):D
 
  • Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Rotera ditt stycke i svarven också så att det inte sitter snett eller är skevt. Surt att justera och sen upptäcka att det var snett åtspänt.

Har självklart aldrig hänt mig...

;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nu ser det bättre ut, duger för nu men på sikt skulle jag vilja mäta in så bra som möjligt.
Har roterat både dubb och chuck.
Maskindelar närbild, en roterad metallchuck och dubb i fokus med suddig bakgrund av maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygschuck och arbetsstycke i skruvstäd med roterade komponenter för bättre precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske kolla att svarven står absolut plant och jämt på alla fötter så det inte spänner bädden snett.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snett står den garanterat. Har du ngn bra metod för detta?
Den har justerbara maskinfötter men jag är säker på att dessa inte är i samma plan när svaren i övrigt är nöjd så det räcker nog inte att mäta att de fyra punkterna på golvet är i plan.
 
Att dubbdockan är justerbar i sidled är inte bara för att kunna centrera dubb och spindel. Det kan precis lika gärna vara så att man vill ha dem excentriskt för att endera svarva väldigt flacka konor eller för att borra hål med större diameter än nominell diameter med enskäriga borrar.

Ett enkelt sätt att kolla hur väl man centrerat dubben är att sätta upp en lång, slank, stång, spänna den med dubben och svarva den. Mät diametern i båda ändar efteråt. Skillnaden i diameter är dubbla felet i dubbdockans centrering.
 
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Det slår ca 0,1 mm. Går detta justera genom chuckbackarna eller är det bara lager mm som är slitet på en ca 100 år gammal svarv? Mätdon visar 0.1mm ojämnhet på spindeln av en gammal svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Urmätare fastsatt på gammal svarv med indikator vid 0,1 mm avvikelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
0,1mm i en sliten trebackschuck med universalbackar är helt ok. I alla fall om du inte gjort något särskilt för att få i stången centrerat. Ska man svarva koncentriskt mot befintliga ytor så handlar det normalt om att spänna - mäta - lossa - knacka - spänna - mäta - lossa osv tills det är tillräckligt bra. Har man dåliga backar eller besvärligt ämne så brukar det handla om att shimsa in det. Även i bra chuckar.

Du har förmodligen också ett vobbel-fenomen. Alltså att kastet skiljer inne vid chucken och längre ut. Det kan vara riktigt lurigt att få ordning på utan shims.

Ska det bli bra direkt så får man svarva in mjuka backar som passar ämnet perfekt eller använda spännhylsechuck
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog nöjt mig så, nu efter att börjat justera backarna ligger jag ~1 mm fel...
 
U
För att centrera dubbdockan hade jag satt klockan på chucken. För att centrar mot rotationscentrum. Du har redan listat ut hur du centrerar den i sidled. I höjdled är det oftast shims man får använda på de flesta dockor.

När du skall justera maskinfötterna så väg in den på gejdrarna och få dem i våg i alla ledder. När det kommer till att ställa den i våg och även få ordning på dockan så är det bästa du kan ha tålamod.

0.1mm kast (0.05mm off-centrum) är rätt bra för något som är direkt uppspänt i en trebackschuck.
Som tidigare sagt, vill du ha det bättre får du köpa mjuka backar och svarva in eller köpa 4 backschuck. Spånnhylsor är onödigt dyrt när man som hobby-ist gör lite allt möjligt i svarven och inte heller använder den dagligen.

Edit: att ha lite kast i uppspänningen går ofta kringgå genom att försöka göra all radiell bearbetning i en och samma uppspänning.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
U Swetox skrev:
För att centrera dubbdockan hade jag satt klockan på chucken. För att centrar mot rotationscentrum. Du har redan listat ut hur du centrerar den i sidled. I höjdled är det oftast shims man får använda på de flesta dockor.

När du skall justera maskinfötterna så väg in den på gejdrarna och få dem i våg i alla ledder. När det kommer till att ställa den i våg och även få ordning på dockan så är det bästa du kan ha tålamod.

0.1mm kast (0.05mm off-centrum) är rätt bra för något som är direkt uppspänt i en trebackschuck.
Som tidigare sagt, vill du ha det bättre får du köpa mjuka backar och svarva in eller köpa 4 backschuck. Spånnhylsor är onödigt dyrt när man som hobby-ist gör lite allt möjligt i svarven och inte heller använder den dagligen.
Tack, ska prova det.
Fick det lite bättre efter en halvtimmes skruvande på backarna, ungefär tillbaks i utgångsläget så ska inte röra detta mer nu lovar jag :oops: Mätur fäst på en maskin mäter precision på en metallstång under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätdon visar 0.01 mm tolerans på metalldel fastspänd i skruvstycke under justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Snett står den garanterat. Har du ngn bra metod för detta?
Den har justerbara maskinfötter men jag är säker på att dessa inte är i samma plan när svaren i övrigt är nöjd så det räcker nog inte att mäta att de fyra punkterna på golvet är i plan.
Väg av maskinen plant med vattpass.
Sen kanske man kan få lite känsla för trycket på fötterna när man gängar höjden på dem så nyckeln går ungeffär lika tungt på alla 4.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.