Hej!
Har idag en 10 år gammal Hitachi 14,4V med dubbla 1,5ah-batterier. Den har funkat bra, men när jag gjorde ett lite större demonteringsarbete upplever jag det som om batterierna inte håller så länge, vilket ju inte är så konstigt. Så jag tänkte byta nu inför stundande altanbygge. I övrigt är det endast små skruvarbeten som genomförs i hemmet.

Men vad ska jag ha? 18V? Jag har inga andra batterimaskiner så har inte det att ta hänsyn till.
Prisklass på runt 1500-2000:-

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
S snowballtwo skrev:
Hej!
Har idag en 10 år gammal Hitachi 14,4V med dubbla 1,5ah-batterier. Den har funkat bra, men när jag gjorde ett lite större demonteringsarbete upplever jag det som om batterierna inte håller så länge, vilket ju inte är så konstigt. Så jag tänkte byta nu inför stundande altanbygge. I övrigt är det endast små skruvarbeten som genomförs i hemmet.

Men vad ska jag ha? 18V? Jag har inga andra batterimaskiner så har inte det att ta hänsyn till.
Prisklass på runt 1500-2000:-

Tack på förhand!
Du kan absolut skruva trall med en 12V dragare, inga problem att dra balkskor och liknande som använder ankarskruv. Skulle du behöva hålsåga enstaka hål går nog även det.

Har du någon butik i närheten så du kan klämma och känna lite, hur känns skruvdragaren i handen?

Märke är mycket en smaksak, ofta börjar man med en sort och utökar samlingen om relationen är komplikationsfri. ;)
 
  • Gilla
Bannad-användare och 3 till
  • Laddar…
Är du orolig för att den inte skall orka är en 12V knack ett otroligt trevligt och lätt alternativ när man bygger ex trall och även lite större bygg projekt.
 
  • Gilla
Bannad-användare och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du kan absolut skruva trall med en 12V dragare, inga problem att dra balkskor och liknande som använder ankarskruv. Skulle du behöva hålsåga enstaka hål går nog även det.

Har du någon butik i närheten så du kan klämma och känna lite, hur känns skruvdragaren i handen?

Märke är mycket en smaksak, ofta börjar man med en sort och utökar samlingen om relationen är komplikationsfri. ;)
Problemet med hålsåg är väl snarast chucken på 12 V som ofta är 10 mm men att hållarna oftast är över 10 mm i diameter.
 
  • Gilla
Bannad-användare och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Problemet med hålsåg är väl snarast chucken på 12 V som ofta är 10 mm men att hållarna oftast är över 10 mm i diameter.
Tja, är det så? :thinking:;)
Jag har de "klassiska" T80 och T84, som kanske ska benämnas dosfräs och dessa går i.
Sedan har jag en Luna centrumborr/hållare och diverse skär till den, och jag vill minnas jag haft den i 10mm chuck.
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
Din budget är 1500-2000kr.
Du hade din gamla skruvdragare i 10 år.

Du kan få en BRA skruvdragare för 1500-2000kr, men utan batterier.
Om du ska ha den nya i 10 år till, skulle jag försöka sträcka mig till cirka 3000kr.
Så går du en BRA skruvdragar med batteri.
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt förslag:

[bild]

Detta från Proshop: [länk]
Mångsidig dragare till bra pris!
Köper du den från Amazon.se kan du spara en hundring, väljer du Amazon.de spar du ytterligare en hundring, dock är dom slut på Amazon.xx för stunden.
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
Kan kanske vara värt att kolla på olika paket också, kan ju vara rätt smidigt att ha två, en borrskruvdragare och en slagskruvdragare så slipper man byta mellan borr och bitshållare i de fallen man behöver båda. Nu har du ju iofs redan en maskin som kan fylla borr-behovet vid de tillfällen det krävs dubbel uppsättning. Men det är ju kul att köpa också :)
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
Fairlane
  • Gilla
Bannad-användare och 1 till
  • Laddar…
Håller med de flesta här i tråden. 12V är idag inget skämt. Dock om man skall köra mycket tynga saker som att dra ankarskruv eller franskt eller hålsåg så är 18V bättre. I varje fall rekommenderar jag starkt att du håller maskinerna i handen före köp och funderar på om vikten är OK. 12V har jag aldrig upplevt som ett problem men de flesta 18V är sisådär efter lång användning.

Jag hade nog satsat på 12V idag och så kompletterat med 18V senare om de har råd och behovet uppstår.
 
  • Gilla
Bannad-användare och 2 till
  • Laddar…
S snowballtwo skrev:
Hej!
Har idag en 10 år gammal Hitachi 14,4V med dubbla 1,5ah-batterier. Den har funkat bra, men när jag gjorde ett lite större demonteringsarbete upplever jag det som om batterierna inte håller så länge, vilket ju inte är så konstigt. Så jag tänkte byta nu inför stundande altanbygge. I övrigt är det endast små skruvarbeten som genomförs i hemmet.

Men vad ska jag ha? 18V? Jag har inga andra batterimaskiner så har inte det att ta hänsyn till.
Prisklass på runt 1500-2000:-

Tack på förhand!
Om du är nöjd med skruvdragaren, varför inte titta på enbart nya batterier (gärna med lite mer kraft)
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Dock om man skall köra mycket tynga saker som att dra ankarskruv
Nu vet jag inte hur grova/långa ankarskruvar det finns men för mig är ankarskruv typ de skruvar som används till exempelvis byggbeslag med en storlek på runt 5,0X40 mm och sådana kräver absolut ingen monsterdragare.

Sen kanske du syftar på helt andra dimensioner av ankarskruv än de jag tänker på och då kan det naturligtvis ställas högre krav på dragaren.
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du är nöjd med skruvdragaren, varför inte titta på enbart nya batterier (gärna med lite mer kraft)
Lite trist att köpa nya 14,4 voltbatterier idag. 18 V eller multivolt är mer framtidssäkra och kostar nog inte mer. Den gamle kan ju få köra borr lr försänkare.
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Lite trist att köpa nya 14,4 voltbatterier idag.
Klart att det är roligare med en ny maskin. :D Men duger den gamla förutom lite trötta batterier så kanske man vill prioritera annat.

Nu har jag ingen aning om vilka batterier TS maskin nyttjar men nöjer man sig med "piratbatterier" från exempelvis Amazon kan man komma rätt billigt undan. Ett par exempel som kanske inte alls passar, vad vet jag.

Två kompatibla ersättningsbatterier på 14,4 V för HITACHI elverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bannad-användare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.