A
Hej! Går det att bygga en stuga på en slags krypgrund på vanliga betong mursten?
Tänker på denna sort.

https://www.byggmax.se/mursten-grå-350x175x140mm-p02641


2-3 varv med dessa stenar och fräsa in typ 4 luftspjäll.

Handlar om en 30kvm stuga som ska användas främst höst och vår, långt från civilisation i skogen.
Tänker att så länga man ser till att grunden är väl dränerad och att man lägger syllisolering mellan så borde det väl fungera?

Får man ju en mycket snyggare grund än ursprungstanken som var plintar.
 
A andreas7331 skrev:
Hej! Går det att bygga en stuga på en slags krypgrund på vanliga betong mursten?
Tänker på denna sort.

[länk]


2-3 varv med dessa stenar och fräsa in typ 4 luftspjäll.

Handlar om en 30kvm stuga som ska användas främst höst och vår, långt från civilisation i skogen.
Tänker att så länga man ser till att grunden är väl dränerad och att man lägger syllisolering mellan så borde det väl fungera?

Får man ju en mycket snyggare grund än ursprungstanken som var plintar.
A andreas7331 skrev:
Hej! Går det att bygga en stuga på en slags krypgrund på vanliga betong mursten?
Tänker på denna sort.

[länk]


2-3 varv med dessa stenar och fräsa in typ 4 luftspjäll.

Handlar om en 30kvm stuga som ska användas främst höst och vår, långt från civilisation i skogen.
Tänker att så länga man ser till att grunden är väl dränerad och att man lägger syllisolering mellan så borde det väl fungera?

Får man ju en mycket snyggare grund än ursprungstanken som var plintar.
Kan nog fungera, det viktiga är att du murar ordentligt.
Men varför inte använda "leca" lättklinker är smidigt att dela, mura och lätt att slamma eller putsa om du vill ha en sådan yta.
 
A
F fribygg skrev:
Kan nog fungera, det viktiga är att du murar ordentligt.
Men varför inte använda "leca" lättklinker är smidigt att dela, mura och lätt att slamma eller putsa om du vill ha en sådan yta.
Nja tänkte då är ytan som klar redan och snyggt blir det. Har gjort några murar och mindre grejer med sånna stenar så det blir ingen överraskning på så vis hur dom är.
Tänker mig typ 3 varv med sten åsså syllen på det.

Hur ska man tänka med tilluft och plast tro?
4 luft ventiler och plast i botten på makadam?
 
A andreas7331 skrev:
Nja tänkte då är ytan som klar redan och snyggt blir det. Har gjort några murar och mindre grejer med sånna stenar så det blir ingen överraskning på så vis hur dom är.
Tänker mig typ 3 varv med sten åsså syllen på det.

Hur ska man tänka med tilluft och plast tro?
4 luft ventiler och plast i botten på makadam?
Tänker du mura den stenen 3 skift högt? Med vilket bruk/lim? Hur tänker du dej armeringen?
 
A
F fribygg skrev:
Tänker du mura den stenen 3 skift högt? Med vilket bruk/lim? Hur tänker du dej armeringen?
Ja precis 3 skift men den understa kanske under ytan så den får stöd och hålls på plats. Bara vanligt stenlim från butik tänkte jag och ingen armering. Blir man dum förklarad då? Då vikten bara bli uppifrån känns det lugnt?

Blir väldränerat och rejält utgrävt under allt så det ska inte röras..
 
Det kanske funkar men jag skulle inte chansa på det
 
A
A abbe_ skrev:
Betonghålsten låter som det bästa alternativet:
* [länk]
Ja det kan funka!
 
A abbe_ skrev:
Betonghålsten låter som det bästa alternativet:
* [länk]
Betoghålstenen verkar kort? Går det åt mycket bruk?
 
Ursäkta om jag inte svarar på ursprungsfrågan men vill inflika att plintgrund är förvisso fult men det är en väldigt bra konstruktion om man vill undvika fuktproblem.

Det finns många lösningar på hur man "bygger igen" så inte grunden syns men ändå behåller bra ventilation. T ex med en altan

Om du kör med sten kommer det bli kallt, fuktigt och mörkt under. 4 ventiler låter lite..?
 
A
M Mikael K. skrev:
Ursäkta om jag inte svarar på ursprungsfrågan men vill inflika att plintgrund är förvisso fult men det är en väldigt bra konstruktion om man vill undvika fuktproblem.

Det finns många lösningar på hur man "bygger igen" så inte grunden syns men ändå behåller bra ventilation. T ex med en altan

Om du kör med sten kommer det bli kallt, fuktigt och mörkt under. 4 ventiler låter lite..?
Jo precis det är ju fördelen med plintar. Hm ja jag får fundera och fråga runt kanske. Blir iaf som sagt väldränerad men det är ju luften som ställer till det.

Tack för svar!
 
Kan ingenting om sten men om du ska bygga på mursten så måste man väl kolla att de tål tyngden?

Annars hade jag valt beprövad variant. när man bygger hus är nog inte rätt ställe att vara pionär på :D. Finns färdiga sockelskivor som är hyffsat snygga. Det borde bli billigare på totalen även om de kostar en del. Leca är ju lättarbetat om man vill ha stengrund.
 
A
M Mikael K. skrev:
Kan ingenting om sten men om du ska bygga på mursten så måste man väl kolla att de tål tyngden?

Annars hade jag valt beprövad variant. när man bygger hus är nog inte rätt ställe att vara pionär på :D. Finns färdiga sockelskivor som är hyffsat snygga. Det borde bli billigare på totalen även om de kostar en del. Leca är ju lättarbetat om man vill ha stengrund.
Tycker vikten ska bli såpass fördelad så kan väl inte vara några problem. Kanske man gör 3 sidor med stenarna och framsidan där det blir altan på plintar. + ändå några luftventiler :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.