Hej,

Ska bygga en mindre altan/trappa (altan i tre nivåer från befintligt uterum) där belastningen aldrig kommer bli större än själva kontruktionen och 3-4 personer. Det är ren sandjord (några 100m från havet i Halland) planen är att sätta färdiggjutna plintar. Behövs någon form av makadam eller liknande under plinten eller håller det att packa sanden ordentligt och ställa dig plinten direkt på sanden?

Det är idag en ytterst ojämn gräsmatta på platsen, så att sätta det på betongplattor skulle sannolikt kräva mer arbete än att gräva hål för plintar.
 
  • Gilla
barf
  • Laddar…
L Lewinsky skrev:
Hej,

Ska bygga en mindre altan/trappa (altan i tre nivåer från befintligt uterum) där belastningen aldrig kommer bli större än själva kontruktionen och 3-4 personer. Det är ren sandjord (några 100m från havet i Halland) planen är att sätta färdiggjutna plintar. Behövs någon form av makadam eller liknande under plinten eller håller det att packa sanden ordentligt och ställa dig plinten direkt på sanden?

Det är idag en ytterst ojämn gräsmatta på platsen, så att sätta det på betongplattor skulle sannolikt kräva mer arbete än att gräva hål för plintar.
jag tror inte det hjälper jättemycket att ha makadam under plinten. Det sjunker ändå (om det sjunker). Bor själv på sandtomt och har lite plintar här och var. Så länge man har jämn belastning på plintarna så upplever jag att det håller. Man får kanske räkna med lite fler plintar på grund av underlaget.
Vi satte staket förra året och använde då långa skruvplintar (kom hit en firma och skruvade ner dem). De sitter kanon!
Beroende på hur många plintar du behöver hade jag övervägt skruvplintar. Det kostar lite mer, men det är inte roligt att gräva plintar. När det dessutom är sand så rasar det in och man får gräva som en idiot. Sen får man lyfta upp plintarna, ofta flera gånger för att justera, packa igen, mäta, göra om, bli sur osv...
Sen är man invalid i ryggen en vecka.

skruvplintar har ofta ett styckepris färdigskruvade, gör man många går det ofta att förhandla. Du kan ju gissa vad jag hade valt :)
 
Tack för svar! Är nog inte heller så orolig för att det ska sätta sig. Kommer förankras i grundmuren som uterummet står på med.

Räknar med 18 plintar (några fler än vad som behövs:)), så det blir en rätt saftig räkning om man ska ha dit Sluta Gräv eller liknande. Dessutom är jag skeptisk tilll bärigheten i sandjord med så liten kontaktyta? Sandjorden är ju busenkel att gräva i, så det ser jag inte som något jättejobb faktiskt. Kör man justerbara balkskor med så behöver man inte milimeterpassa in djupet heller! ;)

Vi skippar makadam helt enkelt! :)
 
L Lewinsky skrev:
Tack för svar! Är nog inte heller så orolig för att det ska sätta sig. Kommer förankras i grundmuren som uterummet står på med.

Räknar med 18 plintar (några fler än vad som behövs:)), så det blir en rätt saftig räkning om man ska ha dit Sluta Gräv eller liknande. Dessutom är jag skeptisk tilll bärigheten i sandjord med så liten kontaktyta? Sandjorden är ju busenkel att gräva i, så det ser jag inte som något jättejobb faktiskt. Kör man justerbara balkskor med så behöver man inte milimeterpassa in djupet heller! ;)

Vi skippar makadam helt enkelt! :)
Bärigheten var det inga problem med på ett tungt 1,80-staket med bra vindfång. Vi har i princip bara sand, inte ens jord. Men visst, det är dyrare :cool:
 
  • Gilla
Lewinsky
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Bärigheten var det inga problem med på ett tungt 1,80-staket med bra vindfång. Vi har i princip bara sand, inte ens jord. Men visst, det är dyrare :cool:
Jo, stabilt i sidled blir det säkert, men frågan är ju om det inte sätter sig om man belastar det med lite tyngd? Har sett någon tråd här med någon som byggt en bod på markskruv i sandjord där de sjunkit ordentligt på kort tid.

Du har inte haft några problem med tjälskjutning av plintarna? Som jag förstått det är den risken ganska liten med just sandjord efter som det dränerar så bra.
 
Jag byggde 100m2 altan på sandmark för 8 år sedan.
Jag struntade i plintar, jag ställde tryckade stolpar på trädgårdsplattor (30x30) direkt på sanden. Jag skalade bort gräsmattan, matjorden, jämnade av sanden och la dit trädgårdsplattan.

Sedan tog jag min korslaser en mörk kväll och mätte på vilken höjd varje platta låg i förhållande till horisontalplanet, dessa mått dokumenterades och användes när stolparna kapades.

På så vis fick jag, men minimalt arbete, en altan som är rak och fin, den har inte sjunkit något med åren vad jag vet.
 
  • Gilla
FCKAndersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.