Jag funderar på att tapetera ett rum med ganska ny el. Klipper du runt el kablarna? Eller drar man upp naglarna som håller ner kabeln och monterar papperet under?

Tack för några tips.
 
Utanpåliggande el? Med papperstapet och i gamla hus har jag sett de som "masserat" tapeten över kabeln. Själv har jag målat kabeln och inte tapteserat över den utan låta den sitta målad som om den satts utanpå tapeten (men blir ju snyggare då klammer mm är målat). Dvs "skära" tapeten mot kabeln. Jag tror faktiskt inte det ens går med en modern tapet att "massera" den runt kabeln med rimligt snyggt slutresultat.

Jag är ju av skolan att foder och lister ska målas innan tapetsering och tapeten ska gå lite in på listen. Endel tar ju bort foder mm, men det går bara på nybyggda (nja, relativt sett) hus med färdigmålade foder. På äldre hus är de ju spikade, spacklade och målade på plats (mycket gedignare och snyggare enligt mig).

Själv tycker jag bara EKRK och lettiklammer, eller den gamla sortens klammer med plåtklamma och spårskruv är snygga nog, klemmi-klammer kan funka till nöds, men plastklammer och de tjocka mjukva kablarna som gärna hänger lite tycker jag inte alls funkar i en tapetserad och möblerad inomhusmiljö (i en källare, garage eller tvättstuga kan det funka).

Är det en äldre "äkta kulokabel" så skulle jag starkt rekommendera att byta ut den innan du tapetserar (de är ofta torra i isolering och kan innebära brand/personfara). Själv tycker jag (om vi pratar 50 tal eller tidigare) de gamla bakelit/porslinsbrytarna stilmässigt är snyggast och bör få vara kvar, är det inga stora laster man ska reglera så kan jag inte se att det ska vara nån fara säkerhetsmässigt och de är SÅ mycket snyggare. Likaså de runda porslinsdosorna. Är det elmaterial av gulnad försvagad plast så skulle jag nog överväga byta om man kostar på sig att tapetsera om. Renovas nya utanpåliggande uttag tycker jag själv är snygga, de är petsäkra vilket är viktigt om man har barn i hushållet. Dock vet jag att puristerna tycker riktiga porslinsuttag är snyggare, men mkt dyrare, så det handlar väl om vad man vill uppnå.

Om du har en gammal kulokabel, ta inte loss nånting alls - om du gör det, räkna med att behöva byta kabel. Den går sönder om man böjer på den.

Detta är hur jag tycker det blir snyggast i äldre hus. Är det ren funktion och man skiter i utseende, eller det är ett 90-talshus där elinstallation får se ut som på ett "kontor" så kör på med plastklammer, fyrkantiga uttag och modern kabel.

Kontentan; se till kabeln är fräsh, är det inte EKRK med snygg klammer, överväg att fixa det först, är det bara ett byte av kabel och inte utvidgning så bör det inte vara så dyrt. Måla kabeln och skär tapeten mot kabeln så den är synlig. Låt "kuloporslinsdosor" sitta kvar och skär runt dem. Montera sen tillbaka de utanpåliggande brytarna och uttagen (svårare att skära snyggt runt dem). Återanvänd brytare och porslinsdosor. Använd bara nyare petskyddade uttag.
 
Redigerat:
Hej. Ett tips är att foga runt kabeln. Lättare att få snyggt resultat hur man än gör med tapeten. Glöm inte att bryta strömen då det blir väldigt fuktigt av limmet. Mvh
 
  • Gilla
RemidiosSvenson
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Hej. Ett tips är att foga runt kabeln. Lättare att få snyggt resultat hur man än gör med tapeten. Glöm inte att bryta strömen då det blir väldigt fuktigt av limmet. Mvh
Jag har faktiskt gjort det på några ställen, dock tror jag det inte helt 100%igt är förenligt med hur el ska installeras, dvs man får nog inte "limma fast" kabeln. Man kan även måla lite flödigt med färg så fungerar den som ett "lim" eller fog. Jag tycker detta är överlägset snyggaste sättet att göra på. Hade jag haft träväggar med pappspänning och ändå skulle dra om elen hade jag nog dragit elen sist, men jag har putsväggar och då är det lätt att skada väggen när man spikar klammer, är det då redan tapetserat blir det ett helvete, därav gör jag som beskrivet ovan - men det blir ju även tillvägagångssättet om man redan har elen installerad och inte finns något behov av att byta den.
 
  • Gilla
RemidiosSvenson
  • Laddar…
Tack JohanLun, för ditt svar. Huset är från slutet av 40-talet. Det är allt masonit och vit betong. Elektriciteten är ny, så jag behöver inte flytta den som skulle vara jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.