Hej!

Någon som monterat midsummer´s lösning med integrerade solceller i plåttak och vet ifall man ansluter resp. "panel" till en optimerare typ solaredge precis som vanligt?

Ser väldigt snyggt ut, visst med lite avkall på produktion mot vanliga solpaneler men riktigt snyggt istället.
 
Man använder ofta ”vanliga” string inverters och solpanelerna seriekopplas. Midsummer har en diod mellan varje solcell (vilket vanliga kiselpaneler inte har) så något behov av optimerare finns ej. Om du har olika takvinklar så kopplar man paneler med samma vinkel till varsin mppt i växelriktaren (man får då ha en växelriktare med flera mppt).
Jag skaffade dessa paneler förra sommaren då det var det enda som min fru godkände
Funkar kanonbra å levererar mer än förväntat.
 
  • Gilla
David Noorzoy och 3 till
  • Laddar…
Någon mer som har gjort detta?

Sprang på det nu på nätet och det ser intressant ut!
 
Jag beställde idag midsummer wave med komplett takbyte :)
 
Grattis!
Har midsummer wave installerat på mitt tak. Det blir riktigt snyggt, knappt att man kan se dom.
Funderar på att komplettera med ett attefallshus på tomten och då montera midsummer slim.
Undra om man kan få till ett attefalls med plus-energi och försörja villan med överskottet?
 
  • Gilla
lvan
  • Laddar…
Hur lång tid tog bytet? Svart tak?

Är sjukt intresserad av detta alltså!
 
För min del gick det snabbt med monteringen av modulerna då jag redan hade svarta palemapannor på mitt tak. Allt som allt tog det mindre än en vecka sedan var det bara att vänta på elbolaget.

Tre steg i installation av solpaneler på ett rött hus med svarta takpannor: före, under och efter monteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före under och efter bild :)
 
  • Gilla
Tallyhooo och 8 till
  • Laddar…
M mrJakobsson skrev:
För min del gick det snabbt med monteringen av modulerna då jag redan hade svarta palemapannor på mitt tak. Allt som allt tog det mindre än en vecka sedan var det bara att vänta på elbolaget.

[bild]
Före under och efter bild :)
Riktigt snyggt!
Är du nöjd med panelerna och vad de levererar?
Enligt deras specifikation så verkar de ha betydligt lägre W/m2 än
"vanliga" paneler.
 
M Mr007 skrev:
Riktigt snyggt!
Är du nöjd med panelerna och vad de levererar?
Enligt deras specifikation så verkar de ha betydligt lägre W/m2 än
"vanliga" paneler.
Tack! Jag är nöjd med panelerna.
Det stämmer att det är lägre effekt per m2 men för min del så vägs det upp av att dessa paneler är betydligt bättre för miljön än "vanliga" paneler samt att dom är svensktillverkade.
 
  • Gilla
Jb Kv
  • Laddar…
lvan lvan skrev:
Jag beställde idag midsummer wave med komplett takbyte :)
Jag går också i tankar på att byta tak och beställa midsummer wave. Hur har det gått för dig? Gick installationen smidigt? Höll de tidplanen, etc?
 
D Dublin skrev:
Jag går också i tankar på att byta tak och beställa midsummer wave. Hur har det gått för dig? Gick installationen smidigt? Höll de tidplanen, etc?
De tog in en svensk underleverantör av taket
Som strula jättemycket tog över 10 veckor.
Men midsummer tog fullt ansvar för allt och jag blev kompenserad. Se till att du har skrivet kontrakt med slutdatum.
Och fast pris. Jag behövde aldrig nämna att jag skulle kräva kompensation. Dom förstod det själva och drog av på slutfakturan
 
Redigerat:
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Här kommer bild på färdigt resultat.
Bara balkongräcket som fattas
 
  • Nyligen renoverat hus med tak i skymning, balkong utan räcke synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NyHusägare2021 och 4 till
  • Laddar…
Får man fråga vad detta landade på i pris?
lvan lvan skrev:
Här kommer bild på färdigt resultat.
Bara balkongräcket som fattas
Får man fråga vart detta landade i pris i runda slängar?
 
H hjige skrev:
Får man fråga vad detta landade på i pris?

Sök upp mig på fb så kan vi ta det via pm .
Känns fel att lägga upp priser här.

Får man fråga vart detta landade i pris i runda slängar?
 
Känns fel att lägga ut priser här. Leta upp mig på fb och skicka pm så får du veta.
Mvh
Ivan Ringdahl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.