Hej,

Gjorde en tidigare tråd med ett 1-plan men vi insåg att tomten var för liten så vi hittade ett 2-plan hos en tillverkare som vi justerat lite.

Det jag skulle vilja ha hjälp med, om någon vänlig själ har tiden, är att lösa följande punkter:
- Vi skulle vilja ha stora badrummet på övervåningen eftersom alla rummen är där.
- Vi skulle vilja ha en bastu på övervåningen.
- Kontoret vill jag helst ha på nedervåningen (skulle vilja ha det på ca 10kvm för att ha en bäddsoffa för gäster).
- Vi skulle vilja ha större klk i föräldrasovrummet.
- Vi skulle vilja ha entré direkt in i huset från groventrén istället för genom tvättstugan.

Vi har försökt bara byta plats på kontoret och badrummet på nedervåningen men det blir på bekostnad av tvättstuga/groventré och vart skulle det lilla badrummet på nedervåningen kunna placeras då?

Övriga synpunkter på planlösningen?

Nedre plan:
Ritning av nedervåningen i ett hus med garage, badrum, tvättstuga, vardagsrum, kök, hall, trappa och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:
Översiktsplan av ett tvåplanshus visande rum och deras storlekar, inklusive sovrum, badrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det några bra förslag?
 
Mitt förslag är att fortsätta leta. Är ni inte fastlåsta vid en husleverantör kommer ni hitta ett drömhus. Varje förändring som innefattar flytt av vatten/avlopp samt ytterdörrar och fönster blir ohemuligt dyrt. Råder er till att hitta ett hus där ni bara, möjligen, behöver göra små förändringar på innerväggar och innedörrplacering.
 
Det där är relativt stora förändringar. Det är inte "bara" att flytta runt och lägga till eftersom att det ena blir på bekostnad av det andra, som in själva upplevt. Låt hustillverkaren göra ändringarna åt er alternativt anlita en arkitekt.

Som planlösningen ser ut nu är den väldigt genomtänkt. Angående groventrén är det utmärkt att tvättstugan fungerar som sluss in till boendeutrymmena. Därmed stannar skor, arbetskläder och smuts i tvättstugan. Varför vill ni ha en groventré direkt in i boendeutrymmet?

Som @SysterNett påpekade så kanske ni borde leta vidare efter ett hus som bättre passar era behov.
 
splinter splinter skrev:
Det där är relativt stora förändringar. Det är inte "bara" att flytta runt och lägga till eftersom att det ena blir på bekostnad av det andra, som in själva upplevt. Låt hustillverkaren göra ändringarna åt er alternativt anlita en arkitekt.

Som planlösningen ser ut nu är den väldigt genomtänkt. Angående groventrén är det utmärkt att tvättstugan fungerar som sluss in till boendeutrymmena. Därmed stannar skor, arbetskläder och smuts i tvättstugan. Varför vill ni ha en groventré direkt in i boendeutrymmet?

Som @SysterNett påpekade så kanske ni borde leta vidare efter ett hus som bättre passar era behov.
Ni har nog rätt, bara det att vi gillar allt annat.
Just grejen med groventén är att vi tänkte att den ska höra ihop med tvättstugan bara att man inte behövde passera tvättstugan, t ex om man tvätt/grov där badrummet är behöver man inte gå igenom tvätt-delen för att gå in i huset.

Men jag förstår vad du/ni menar, svårt att hitta ett vinklat 2-plan (vi gillade formen).
 
Några funderingar och inspel:

- Är budget obegränsad? Annars så finns det nog lite att kapa här. Försök tänka på vilka funktioner ni vill ha i huset snarare än hur många kvadratmeter huset ska vara på. Barnrum på 14kvm samt kontor på 12 är väldigt tilltaget. Dessutom ett vardagsrum/allrum på övervåningen på 22kvm. Kommer bli mycket död yta där.
- Behövs vinkel på huset? Definitivt något som är kostnadsdrivande men jag har svårt att se vad den tillför.
- På ett hus i den här storleksklassen är det definitivt möjligt att jobba med symmetrier för att få en fin utsida. OM jag endast fokuserar på fönsterplaceringen enligt planritningen så tror jag huset kommer att se lite udda ut.
 
P PepeHands skrev:
Några funderingar och inspel:

- Är budget obegränsad? Annars så finns det nog lite att kapa här. Försök tänka på vilka funktioner ni vill ha i huset snarare än hur många kvadratmeter huset ska vara på. Barnrum på 14kvm samt kontor på 12 är väldigt tilltaget. Dessutom ett vardagsrum/allrum på övervåningen på 22kvm. Kommer bli mycket död yta där.
- Behövs vinkel på huset? Definitivt något som är kostnadsdrivande men jag har svårt att se vad den tillför.
- På ett hus i den här storleksklassen är det definitivt möjligt att jobba med symmetrier för att få en fin utsida. OM jag endast fokuserar på fönsterplaceringen enligt planritningen så tror jag huset kommer att se lite udda ut.
Obegränsad är väl att ta i men den är generös jämfört med det "normala".

Vi har nog inte fokuserad på kvadratmeter utan haft en lista på vad vi vill ha och försökt följa den.
Vi vill satsa på stora barnrum eftersom vår vision är att barnen hänger där mer och mer och allrummet är inte alls viktigt för oss, svårt att se hur vi kan förminska/ta bort det med tanke på trappan. Funderat på att flytta trappan för att det ska kännas bättre men jag tror den är bäst där den är, kanske ändra om så det inte är öppet och förstora badrummet för bastun?
Kontoret vet jag inte hur man skulle kunna förminska eftersom dörren behöver vara där den är.
Vinkeln tillför något "speciellt" enligt oss och vi vill ha kvar den, gillar hur matplatsen blir och även hur det skapar möjlighet till balkongen på övervåningen.
 
Hade ni tänkte köpa nyckelfärdigt eller låta entreprenör uppföra utefter era ritningar?

Hustillverkare erbjuder ofta justeringar av deras hus, förutsatt att man väljer dem som leverantör. Men med en arkitekt+entreprenör kan ni få huset precis som ni vill...
 
splinter splinter skrev:
Hade ni tänkte köpa nyckelfärdigt eller låta entreprenör uppföra utefter era ritningar?

Hustillverkare erbjuder ofta justeringar av deras hus, förutsatt att man väljer dem som leverantör. Men med en arkitekt+entreprenör kan ni få huset precis som ni vill...
Vi kommer nog låta en entrerpenör bygga huset med lösvirke men vi tittar på ritningar från nyckelfärdigt för att ha en bra utgångspunkt. Istället för att rita från grunden. Så kostnad för ändringar är inte något vi behöver tänka på.
 
E ek87 skrev:
Obegränsad är väl att ta i men den är generös jämfört med det "normala".

Vi har nog inte fokuserad på kvadratmeter utan haft en lista på vad vi vill ha och försökt följa den.
Vi vill satsa på stora barnrum eftersom vår vision är att barnen hänger där mer och mer och allrummet är inte alls viktigt för oss, svårt att se hur vi kan förminska/ta bort det med tanke på trappan. Funderat på att flytta trappan för att det ska kännas bättre men jag tror den är bäst där den är, kanske ändra om så det inte är öppet och förstora badrummet för bastun?
Kontoret vet jag inte hur man skulle kunna förminska eftersom dörren behöver vara där den är.
Vinkeln tillför något "speciellt" enligt oss och vi vill ha kvar den, gillar hur matplatsen blir och även hur det skapar möjlighet till balkongen på övervåningen.
Yes, då är jag med angående ytorna till barnens rum och husets utformning.
Det blir ju dock lite motsägelsefullt gällande kontoret och allrummet. Kontoret måste ha den ytan pga dörrens placering...men kontoret ska helst vara på nedervåningen.
Allrummet är inte alls viktigt för er men ni väljer ändå att lägga 22kvm just där. Det är ju mer yta än många lägenheter jag bott i.
Känns som att ni har stirrat er blinda på ju den här planlösningen och försöker lösa alla problem genom att pussla om lite. Ibland är det bättre att börja om med ett blankt papper. Min rekommendation skulle vara att ta hjälp av en arkitekt. Gå dit men en krav/önskelista snarare än en färdig planritning. Ni kommer ändå behöva koppla in ett proffs när byggritningarna ska tas fram.
Jag valde själv att ta hjälp med planlösningen och resultatet blev så mycket bättre än de skisser och riktningar jag tagit fram på egen hand. Betalade ca 30k för arkitekt inklusive alla ritningar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
P PepeHands skrev:
Känns som att ni har stirrat er blinda på ju den här planlösningen och försöker lösa alla problem genom att pussla om lite. Ibland är det bättre att börja om med ett blankt papper. Min rekommendation skulle vara att ta hjälp av en arkitekt. Gå dit men en krav/önskelista snarare än en färdig planritning. Ni kommer ändå behöva koppla in ett proffs när byggritningarna ska tas fram.
Jag valde själv att ta hjälp med planlösningen och resultatet blev så mycket bättre än de skisser och riktningar jag tagit fram på egen hand. Betalade ca 30k för arkitekt inklusive alla ritningar.
Medhålles!
 
  • Gilla
ek87
  • Laddar…
Ni måste ju ha ett tillgängligt sovrum och ett tillgängligt badrum på bottenvåningen för att få bygglovet godkänt, så att byta plats på kontor och stora badrummet är en bra idé. Lilla badrummet kan ni göra av en tillräckligt stor del av förrådet vid köket, ni får ju ett förråd där uppe där lilla badrummet är, dessutom finns förrådsyta i tvättstugan och det stora garaget.

Bara att tänka på att lilla badrummet nere måste uppfylla tillgänglighetsreglerna, men det ska gå att få till på ca 4 kvm. Byter ni plats på trappa och entré så går det att ha dörren till lilla badrummet mot hallen istället för mot köket.
 
  • Gilla
ek87
  • Laddar…
Om ni lägger föräldrasovrummet med klädkammaren till vänster istället?
Och ingång till bastun genom klädkammaren? Handritad skiss av rumslayout med sovrum, klädkammare och bastu placerade intill varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ek87
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om ni lägger föräldrasovrummet med klädkammaren till vänster istället?
Och ingång till bastun genom klädkammaren?[bild]
Dela på bastu och badrum alltså, inte dumt.
Ska rita lite på det :) Tack för tipset.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.