12 716 läst · 60 svar
13k läst
60 svar
Koniskt hjullager, hur få ut yttre lagerbanan? Bild
Det var ett glapp men muttern satt för dåligt så drog ett till varv och då försvann glappet. Men är lagret öppet eller har de en sån där plasttätning som kapslar in kulor och fett? Varför ligger de annars fett under koppen?
Det kan vara ett öppet lager.R Rolle85 skrev:
Tror inte på plasttätning på dessa..
Isåfall plåtring.
Men har man smort så är det nog öppetlager
Medlem
· Västra Götaland
· 2 252 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
Fast den passar knappast nåt annat än de volvo den är avsedd för...........Har bytt hundratals släpvagnslager och det finns massor med olika kåpor men inte tycker jag att det är så svårt att få bort dem hela. Nya monterar man väl ibland bara. Man behöver ju som sagt inte slå in en mejsel rakt in vid kanten utan bara tillräckligt så att de släpper och sen massera runt hela försiktigt så kryper de ju ut.Stefan Bengtsson skrev:
Ett tips är att montera en fettnippel i locket så du kan trycka fullt med fett och på så vis minska konsekvenserna av att det kommer in vatten när du sjösätter eller tar upp båten. Har det på nuvarande släp och det förlänger livslängden på lagren avsevärt.R Rolle85 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 252 inlägg
Verktyget passar nog fettkapslar med rätt storlek och form, oavsett var de sitter.S Stefan1972 skrev:Fast den passar knappast nåt annat än de volvo den är avsedd för...........Har bytt hundratals släpvagnslager och det finns massor med olika kåpor men inte tycker jag att det är så svårt att få bort dem hela. Nya monterar man väl ibland bara. Man behöver ju som sagt inte slå in en mejsel rakt in vid kanten utan bara tillräckligt så att de släpper och sen massera runt hela försiktigt så kryper de ju ut.
Men du har rätt, det brukar gå bra med mejsel eller gammal kniv. Jag har inte använt SVO 2197 sen jag gick ur skolan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
jo men typ alla koppar ser olika ut.....bara till släp finns det väl 50 olika hos min lev.....sen olika bilar på det......Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 252 inlägg
Hur man kan demontera kapseln har diskuterats. Jag tänkte visa hur tillverkaren tänkt sig att den ska tas bort. Det kan också ge en ide om hur man enkelt kan tillverka ett verktyg för att demontera (och montera) sin kapsel.S Stefan1972 skrev:
Nu släpper jag detta.
Medlem
· Västernorrland
· 10 725 inlägg
jo jag har inte ifrågasatt det..........det kunde ju dock tolkas som att det är sådär alla verktyg ser ut men så är det ju inte heller. Volvo verktyget fungerar ju bara på kapslar som har en rak del av koppen. Många släp har ju ingen sån kant utan bara en kona och då går det inte iallafall..........Med tanke på att de oftast inte kostar många spänn så är nog tanken många ggr att helt sonika förstör och byt. Enklast så.Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 252 inlägg