Det var ett glapp men muttern satt för dåligt så drog ett till varv och då försvann glappet. Men är lagret öppet eller har de en sån där plasttätning som kapslar in kulor och fett? Varför ligger de annars fett under koppen?
 
A
R Rolle85 skrev:
Det var ett glapp men muttern satt för dåligt så drog ett till varv och då försvann glappet. Men är lagret öppet eller har de en sån där plasttätning som kapslar in kulor och fett? Varför ligger de annars fett under koppen?
Det kan vara ett öppet lager.
Tror inte på plasttätning på dessa..
Isåfall plåtring.
Men har man smort så är det nog öppetlager
 
Mm ok. Ska se lite hur jag gör...kanske kan lokala släpvagnskillen banka ur lagrena?
 
A
R Rolle85 skrev:
Mm ok. Ska se lite hur jag gör...kanske kan lokala släpvagnskillen banka ur lagrena?
Kan du göra själv isåfall.

Ta bort hjulet.
Ta bort muttern för navet, sedan så tar du och lägger något över lagret och slår ut det..
Men jag skulle hellre pressa.. För det blir mindre skador då...
 
Patrik440
På tal om hjullager, bytte vänster bak på min Kubistar förra helgen.


Lagret i frysen och trumman i ugnen.

/ P
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Trevligt
 
R Rolle85 skrev:
Vad tror ni om att utveckla en kopp med en fläns som man faktiskt kan slå på för att få ut koppen, storsäljare??
För att demontera fettkapseln använder man lämpligen sitt SVO 2197 Användning av verktyg SVO 2197 för att demontera en fettkapsel på en bilkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:cool:
 
  • Gilla
StarvinMarwin och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
För att demontera fettkapseln använder man lämpligen sitt SVO 2197[bild]
:cool:
Fast den passar knappast nåt annat än de volvo den är avsedd för...........Har bytt hundratals släpvagnslager och det finns massor med olika kåpor men inte tycker jag att det är så svårt att få bort dem hela. Nya monterar man väl ibland bara. Man behöver ju som sagt inte slå in en mejsel rakt in vid kanten utan bara tillräckligt så att de släpper och sen massera runt hela försiktigt så kryper de ju ut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag verkar ha en hel axeltapp på båtkärran. Har den också koniska kullager tro eller byter man hela tappen?
[bild] [bild] [bild]
Ett tips är att montera en fettnippel i locket så du kan trycka fullt med fett och på så vis minska konsekvenserna av att det kommer in vatten när du sjösätter eller tar upp båten. Har det på nuvarande släp och det förlänger livslängden på lagren avsevärt.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast den passar knappast nåt annat än de volvo den är avsedd för...........Har bytt hundratals släpvagnslager och det finns massor med olika kåpor men inte tycker jag att det är så svårt att få bort dem hela. Nya monterar man väl ibland bara. Man behöver ju som sagt inte slå in en mejsel rakt in vid kanten utan bara tillräckligt så att de släpper och sen massera runt hela försiktigt så kryper de ju ut.
Verktyget passar nog fettkapslar med rätt storlek och form, oavsett var de sitter.
Men du har rätt, det brukar gå bra med mejsel eller gammal kniv. Jag har inte använt SVO 2197 sen jag gick ur skolan.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verktyget passar nog fettkapslar med rätt storlek och form, oavsett var de sitter.
Men du har rätt, det brukar gå bra med mejsel eller gammal kniv. Jag har inte använt SVO 2197 sen jag gick ur skolan.
jo men typ alla koppar ser olika ut.....bara till släp finns det väl 50 olika hos min lev.....sen olika bilar på det......
 
S Stefan1972 skrev:
jo men typ alla koppar ser olika ut.....bara till släp finns det väl 50 olika hos min lev.....sen olika bilar på det......
Hur man kan demontera kapseln har diskuterats. Jag tänkte visa hur tillverkaren tänkt sig att den ska tas bort. Det kan också ge en ide om hur man enkelt kan tillverka ett verktyg för att demontera (och montera) sin kapsel.

Nu släpper jag detta.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hur man kan demontera kapseln har diskuterats. Jag tänkte visa hur tillverkaren tänkt sig att den ska tas bort. Det kan också ge en ide om hur man enkelt kan tillverka ett verktyg för att demontera (och montera) sin kapsel.

Nu släpper jag detta.
jo jag har inte ifrågasatt det..........det kunde ju dock tolkas som att det är sådär alla verktyg ser ut men så är det ju inte heller. Volvo verktyget fungerar ju bara på kapslar som har en rak del av koppen. Många släp har ju ingen sån kant utan bara en kona och då går det inte iallafall..........Med tanke på att de oftast inte kostar många spänn så är nog tanken många ggr att helt sonika förstör och byt. Enklast så.
 
Nyfiken: - den här SVO 2197, har den en liten kant som greppar över rillan på navkapseln ?
( detta är är väl föv den riktiga "navkapseln" , och inte den större pottan man sätter över skruv mm .)
 
Okej, ner i kaninhålet igen... :)

Nej, ingen kant. Slitet specialverktyg SVO 2197 för gamla Volvo-bilar på en prickig blå duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från Tradera.

Verktyget måste passa ganska bra för att fungera. SVO 2197 är som sagts till för gamla volvoar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.