Hej!

Planerar fritidshus för användning även under vår och höst.
Skall man satsa på gjuten platta eller skall man köra på torpargrund?

 
Isolerad betongplatta torde vara det säkraste alternativet ur fuktproblem-synvinkel.

Å andra sidan kan det vara svårt att ekonomiskt motivera en platta på ett sommarhusbygge.

Varför inte köra med plintgrund? Då har du fritt blås under - på gott och på ont. :)
 
Har du räknat på kostnadsskillnaden mellan torpargrund och isolerad platta? Jaghar pratat med andra hantverkare som menar att kostnaden går på ett ut. Du får i torpargrundsalternativet givetvis räkna med bjälklaget och allt material+jobb som går åt där, annars är det inte samma sak du räknar på.

För mig är det solklart att en isolerad platta är bäst både vad gäller fuktsäkerhet och andra aspekter. Man VET idag att en "torpargrund" ofta medför stor risk för fuktproblem, så varför utmana ödet?
 
Om man väljer gjuten platta UTAN golvvärme. Hur tjock bör då isoleringen vara i ett fritidshus om man tar hänsyn till att det ev i framtiden blir ett
året-runt-boende?
Räcker det med 100 mm S100?
Eller kanske 2 st 50 mm S100?
 
något ni glömmer är var han skall bygga! Södra svergie=fuktigt hela året Norra sverige=vinterluften är snustorr

Så mitt råd är torpargrund med markplast (förutsätter att du har bra mark) om du bor i norra sverige

samma sak som ovan + att sätta in en fläkt som Tomas sa om du bor i södra Sverige
 
Ser denna tråden är hur gammal som helst, men dristar mig....
Funderar just nu på köp av koloni, och har förstått fuktproblem i golvet är ofta förekommande v hus på plintar/ torpargrund. (Bor i Malmö/Skåne)

Ser Patrik71 nämner sätta in fläkt, vill du Patrik71, eller annan som vet, berätta lite om vad för fläkt?
På förhand stort tack!

Bästa hälsningar
Marthe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.