Ska riva min tegelfasad då den är i dåligt skick samt att det inte finns någon luftspalt. (Ligger isolering där)

Från trästomme ut till sockeln teglet står på är det 15 cm. Asfaboard, isolering, 12 cm tegel.
Min tanke är att göra enl. Följande för att få fasaden att gå utanför sockeln.

Ny vindpapp
80 mm västkustskiva
45*70 mm träregel
Fjällpanel

det innebär en luftspalt på 70 cm vilket känns lite onödigt då och fönster kommer långt in!

någon som har bra idé på annan lösning?
 
Mats-S
M Matteg01 skrev:
vilket känns lite onödigt då och fönster kommer långt in
Varför inte placera fönstren långt ut, lika som det var tidigare (antar jag)? Då får du ju en fin invändig fönstersmyg dessutom, samt ett snyggt utseende på fasaden.

Dessutom kan du ju öka på isoleringen och minska på luftspalten, så spar du energi i framtiden .-)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi har gjort en liknande resa, efter vi rivit in till asfaborden så satt vi 45 mm isolering, vindduk, 100 mm fasadskiva och 28 mm läkt+panel. Mellan distanserna och glasen satt jag pallbrickor för att få luft emellan och ta upp de största ojämnheterna i stommen.

För fönstren så reglade jag ut som en ram där jag satt fönstren i, men det finns beslag för att hänga ut fönstren från ”Simpson” tror jag att de heter.

Våra fönster sattes i liv med fasadskivan.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Varför inte placera fönstren långt ut, lika som det var tidigare (antar jag)? Då får du ju en fin invändig fönstersmyg dessutom, samt ett snyggt utseende på fasaden.

Dessutom kan du ju öka på isoleringen och minska på luftspalten, så spar du energi i framtiden .-)
Mats-S Mats-S skrev:
Varför inte placera fönstren långt ut, lika som det var tidigare (antar jag)? Då får du ju en fin invändig fönstersmyg dessutom, samt ett snyggt utseende på fasaden.

Dessutom kan du ju öka på isoleringen och minska på luftspalten, så spar du energi i framtiden .-)
Helt rätt, men fått för mig att det ser mer onaturligt ut när fönster sitter långt in med trä fasad.
!?
En bra tanke men jag har redan satt nya fönster på en del av huset och gjort snygga invändiga
Smygar så hade gärna sluppit att göra om det:) Sedan ville jag inte ha fönster i luftspalten och jag är rädd för att tilläggsisolera för mycket men kanske inte är någon fara!? Har ju 45+95 idag sett inifrån.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har gjort en liknande resa, efter vi rivit in till asfaborden så satt vi 45 mm isolering, vindduk, 100 mm fasadskiva och 28 mm läkt+panel. Mellan distanserna och glasen satt jag pallbrickor för att få luft emellan och ta upp de största ojämnheterna i stommen.

låter som en intressant lösning! Vilken fasadskiva köpte du?

För fönstren så reglade jag ut som en ram där jag satt fönstren i, men det finns beslag för att hänga ut fönstren från ”Simpson” tror jag att de heter.

Våra fönster sattes i liv med fasadskivan.
 
richardtenggren
Isovers fasadskiva 30, 100 mm :)
 
Utseendemässigt är det väl med klassiskt och även finare när fasaden livar med grunden?
 
Mats-S
M Matteg01 skrev:
Helt rätt, men fått för mig att det ser mer onaturligt ut när fönster sitter långt in med trä fasad
Vet inte om du missförstod mig, jag menade precis det som du tycker är snyggast, låta fönstren ligga nära panelen på utsidan.
M Matteg01 skrev:
Sedan ville jag inte ha fönster i luftspalten
Ingen fara, men isolera rejält runt dom i luftspalten eftersom den är så pass stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.