Hej

Har en komplementbyggnad som är K-märkt (får inte ändra utseendet exteriört) och taket behöver bytas.
Har idag tegelpannor men jag funderar på att byta till tegelröda betongpannor som huvudbyggnaden har.

Behöver jag bygglov/tillstånd för detta eller är det bara att köra på..?
Sen funderar jag på om jag är korkad som byter från fint tegel till praktisk betong på en gammal stuga som är K-märkt...?
 
Jag tror nog dom flesta tycker det låter som en dålig ide.
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
Vad är det som är praktiskt med betong?
 
Tänk på att betongpannor är tyngre, så det är inte bara att byta..
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tror nog dom flesta tycker det låter som en dålig ide.
För att det är fulare..?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är praktiskt med betong?
Har förstått att de är tätare, lättare att lägga och tåligare att gå på och spricker inte lika lätt...
 
I så fall finns det ju falsade lertegelpannor också.
 
Karlia
Tegelpannor håller nästan hur länge som helst. De går säkerligen att tvätta och använda igen. Tegelpannor är snygga, tidlösa, effektiva, hållbara.

Jo, jag tycker att det vore tokigt att byta ner sig till betong.
 
  • Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
Kolla med din kommun först. Det beror helt på hur detaljplanen är skriven. Jag brukar lägga utökad lovplikt som är väldigt omfattande när jag gör bevaradeplaner. Då kan även underhåll omfattas, om det är ett högt bevarandevärde på byggnaden. Men det kan också vara preciserat vilket taktäckningsmaterial byggnaden får ha. Då kanske inte betongpannor är godkända. Eller så är det betydligt lösare skrivet.
Hur som helst är det alltid bäst att kolla först.

Om din kommun har egen stadsantikvarierie är det ett bra ställe att börja. Annars bygglov.
 
Du skriver själv att byggnaden är K-märkt och att exteriören inte får ändra utseende?

Då gör jag det enkelt, anser du att en betongpanna har samma utseende som en tegelpanna? :)

Mitt svar är nej, de är inte samma utseende. Vidare brukar en sådan k-märkning även referera till materialet, så är det tegel och måste åtgärdas så är det tegel som gäller.

De gånger man brukar frångå är framförallt när det inte är möjligt att återskapa.

Men som nämndes ovan, begär ut vad K-märkningen omfattar.


Utöver det hade jag spontant kört på tegel ändå.. Kan dock krävas bygglov/anmälan trots att ni restaurerar (y)
 
Om det nu veklingen är k-märkt kommer du aldrig få lägga betong.
 
Känns nästan som att jag svor i kyrkan...
Får nog bli tegel då!

En annan sak angående tegelpannorna, befintliga är 2-kupiga Vittinge så funderar på att återanvända dem men några måste bytas ut och då kommer det synas ganska mycket. Sen vet jag inte hur skicket är på de gamla hela pannorna. Alternativet är att köpa nytt vilket borde bli enklare för takläggarna (=billigare) och då blir hela taket homogent men känns trist att slänga fullt fungerande och snygga pannor...
Synpunkter?
 
Det finns flera ställen som säljer begagnat taktegel, t.ex https://www.taktegel.se/ Om du har nära dit eller något annat liknande företag kan det vara värt en vända dit för att komplettera istället för att byta allt. Alternativt kanske det kan gå att sälja det gamla teglet ifall du vill byta allt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Köp beg pannor. Nya Vittinge tegel är skräp.
För att få betong tätt måste taket vara 100% rakt, finns ingen vits med betong om kåken är lite sned o vind. Lertegel utan fals är mer förlåtande.
 
Jag bytte mina pannor. Jag skulle tro att de var från 50talet. Möjligen äldre. Men de nya vittingepannorna verkade inte vara bättre om man säger så. Det finns pannor från 1600talet som fortfarande ligger på tak. Det finns ingen anledning att byta pannor som är hela.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.