Hej

Vi har nyligen skrivit första kontraket med en hustillverkare för vårat första nybyggda hus.

Nu undrar jag lite kort vad ni gjorde för tabbar/missar när ni byggde? Vad kom ni på efteråt att ni borde ha gjort under processen? Eller ångrar att ni gjorde/inte gjorde?

Då tänker jag på allt mellan himmel och jord, detta för att minimera våra egna "missar" :)

Alla svar uppskattas

mvh
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Åsa Lund
Varför frågar du efter att ni skrivit på avtalet?
 
  • Gilla
Parkaas och 5 till
  • Laddar…
LoweW
Dra slang/rör för allt innan väggarna byggs igen. Slang till ethernet, kameror, dörrklocka, larm vid varje fönster/dörr och kanske passa på att göra en dold kanal bakom tvn till konsol.

Har man lite teknikintresse är det aldrig fel att göra plats för ett 19" server rack heller :geek:
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Tänk på att fönster som har samma mått på ritningen men är antingen fasta eller öppningsbara ser olika ut, främst utifrån. Vi valde ett öppningsbart bredvid ett fast och det upptäcktes när de var monterade. Dock gick det att lösa genom att byta plats på ett fast och öppningsbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför frågar du efter att ni skrivit på avtalet?
Eftersom jag kommer göra det mesta invändiga själv
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Mycket isolering i alla väggar speciellt mot tvättstugan/ värmepump så inget sånt stör sömnen
 
  • Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
Oj, finns ju miljoner grejer att fylla på med här men saker man ångrade eller som vi fått rättat till är i urval:
*Dra slang till allt som du kan tänkas ska ha inne och ute. Högtalarkablar osv. Tyckte jag dragit hur mycket som helst men det är fortfarande grejer jag kommer på som skulle vara bra att ha förberett.
*Installera kyla i huset direkt. Välisolerade hus med stora fönster blir väldigt varma på sommaren. Trodde inte det skulle vara aktuellt att ha 30 grader varmt inne i Norrbotten men det är inga problem utan aktiv kyla.
*Saker avsedda att montera i ett rackskåp låter ofta mycket. Sätt racket där du inte behöver höra på det.
*Sätt typ alla saker som räknas som teknik och installationer i ett separat teknikrum. Du sparar pengar på att inte behöva köpa dyra vvs-skåp för inbyggnad osv och du slipper se sånt på andra ställen, typ tvättstugan.
*Gör klart uteplatsen när du gör huset. Det är ju en del av ditt hus trots allt.
*Ha en stor hall med plats för massa grejer. Det ångrar jag varje dag.
*Skit i dimmers och sånt nu. Köp Wifilampor och wifipluggar och tänk att det tillhör fasta installationer istället. La alldeles för mycket pengar på det 2016 där som numera är en utdaterad teknik och ledlampor på 270v fungerar aldrig bra att dimma ändå
*Viss elektronik i huset är känslig för strömavbrott och svaj på elnätet. Trodde inte det behövdes på vanliga elnätet men vi har fått sätta UPS på golvvärmestyrningen och alla datakomponenter i elskåpet för det gick sönder för mycket. Inte så dyrt men jävligt irriterade att ett av tretton styrdon på golvvärmen slutade fungera och det tog alldeles för lång tid att fatta det.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Betongplattan:
  • Gjut in gängstång i kantelementen där ni ska ha altan så blir det lätt att fästa bärlinan
  • Gjut in tilluft till där det kan tänkas stå en kamin i framtiden
  • Sänk ner ev fönsterparti/skjutparti/vikparti i plattan för att undvika för hög tröskel
  • Planera för extra vattenutkast och gjut in slang för det. Kanske ett med både varm- och kallvatten?
Ventilation:
  • Tänk till både en och två gånger hur ventilationskanalerna ska dras för att dölja allt och undvika fula lådor på väggar och tak
  • Anpassa konstruktionen och stärk upp bjälklaget ifall någon ventilation (eller avlopp) måste gå tvärs någonstans
Fasad
  • Planera för ev parabol (Canal Digital) och dra fram tomrör för antennkabel
  • Någonstans där stor/tung markis planeras? Behöver man stärka upp med t.ex en extra limträbalk där för att få riktigt bra fäste?
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
K
Gräv för ev pool när du har grävmaskinen på plats. Inte så kul när man bott i huset fem år och har en avacerad trädgård...

Vi tänkte många varv innan vi byggde vårt hus och är nöjda med det mesta.. men saknar:
* Många vägguttag utomhus.
* Fler vattenutkastare, gärna med blandare. Vi har två, vv till biltvätt, skulle gärna ha två till.
* Ha en rejäl klädkammare, vi har många garderober, men ett av sovrummen har blivit ViC - inte tänkt.
* Dra extra tomrör för framtida anslutningar, gärna upp till vind.
* Dra två nätverkskablar till varje uttag.
* Allt som kan bli lite större - gör lite större :) Vi har lite för litet kök och lite för trångt på badrummet, annars är alla "sovrum" runt 12 kvm och vi hade inte velat ha dem mindre.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nu byggde vi inte nytt, men vattenburen golvvärme hade varit najs. Skall ni ha kamin eller liknande hade jag sytt ihop en vattenkassett med övriga vattensystemet. Några vedträn en kall vinterdag är mysigt, och betalar investeringen snabbt.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Tackar för alla svar, det verkar mest handla om rör i väggarna, men det har jag tagit höjd för tror jag.

Vad har ni för tips på smart styrning som går att kombinera med konventionella brytare? Det kommer vara fönsterspots i nästan alls fönster och även uttag för takarmaturer så tanken är att kunna styra alla fönsterspots både centralt med t.ex astrour men även direkt i rummet.

Mvh
 
PeterFalun
eluttag utomhus

förbered för elbil och laddare

extra vattenutkastare utomhus

om ni funderar på takfönster, planera det innan produktionen sätter igång. rek fasta
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
K
Jag har ingen smart styrning alls. Allt skulle vara så enkelt och analogt som möjligt. Elektrikern knorrade lite och hade problem med sina korsbrytare när allt skulle kopplas ihop. Men jag tycker att det känns bra och räknar med att denna installation kommer att hålla min livslängd ut. Hur länge håller en z-wave-puck?

Jag skippade också golvvärme, fick gratis radiatorer som jag satte in. Vårt hus värms i teorin passivt, men det är inte fel att kunna dra på lite värme om det blir smällkallt ute.

En sak som vi gjorde som inte alla gör är att vi har golvbrunn i köket, så spiller vi något försvinner det där. Efter denna snörika vintern ångrar jag att vi inte har golvbrunn i hallen :)
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.