Hejsan,
Är på gång att måla ett slitet och fläckigt och stickigt golv av trä och funderar på vilken slags färg jag ska välja.
Har målat med linoljefärg i övriga delar av huset, men funderar på om jag kanske ska välja en annan slags färg här, typ Beckers vattenbaserade golvfärg.

Det jag undrar över är hur man gör i framtiden man målat med en modern färg och golvet blir repigt och man vill bättra på det. Med linoljefärg kan man ju bättra på utan att skrapa först men hur är det med annan golvfärg? Måste den slipas bort först.
Rummet är sovrum till vår son på 12 år , så det är inte så mycket slitage som i tex ett kök.
 
Det går alldeles utmärkt med med vattenburen golvfärg, frågan är framförallt varför golvet är fläckigt? Stickorna bör du slipa bort innan du målar golvet. När du ska måla om ett golv målat med vattenburen färg så är det bara att måla om golvet igen. Ev gropar och större repor kan spacklas innan målning - annars är det ingen skillnad i behandlingen. Lycka till! :)
 
Mmm...förresten så kan du på ett "lättstickat" golv ;) få resning i träfibrerna när du målar, och det kan därför vara en god idé att slipa av golvet lätt mellan strykningarna...
 
Hej,
Fläckarna är alla möjliga spår från de senaste årtiondena, bla märken efter gammal köksinredning på golvet. Det har varit ett undergolv och har sedan 60-talet haft en plastmatta ovanpå sig. Kan inte riktigt säga vad alla fläckar består av, men de går inte att skura bort i alla fall... de är som fettfläckar som ej går bort.
Jennie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.