Maria T
Har länge grunnat på dessa sprickor i handfatet och tror mig ha kommit på svaret, men vill gärna höra vad andra tror om min idé - om jag är helt fel ute - och även om nån tror sig ha en lösning.

Badrum i hus byggt 2001, handfat i kommod från Svedbergs (tror jag) där både kommoden och de två högskåpen fortfarande känns fräscha, d v s har ingen akut önskan om att byta ut möblemanget eftersom det fyller sin funktion och jag inte tycker det är fult.
Har fått sprickor i handfatet, de kommer inte plötsligt men har genom åren blivit fler och fler. Kontaktade närliggande Comfortbutik för nåt år sen och de säljer ännu handfatet till denna kommod, ca 7000 kr + montering och jag kan godta den kostnaden men vill ju inte att det ska börja spricka i det nya porslinet.

Så, jag har grunnat på detta och eftersom vi har bott i huset sen det byggdes så försöker jag dra mig till minnes när sprickorna började, och tror det var ca 8 år sen.
Väggen bakom handfatet är angränsande till tvättstugan, tvättmaskin med tumlare ovanpå står "på andra sidan" handdukstorken. När vi flyttade in tog vi med ganska nyinköpt tvättmaskin och tumlare, men 2009 gav tvättmaskinen upp och vi skaffade en ny. Det var alltså några år efter det som sprickorna i handfatet började dyka upp.... när tvättmaskinen centrifugerar så hörs det ibland - gissningsvis beroende på mängd tvätt i trumman - ganska mycket skrammel i spegelskåpet ovanför handfatet, och om jag minns rätt (kan tyvärr inte kolla) så hade förra tvättmaskinen 1200 varv centrifugering medan den nuvarande har 1600 varv.
På andra sidan väggen från kommoden sett är en rostfri bänk m handfat.

Kan den här tvättmaskinen med sitt höga varvtal på centrifugering vara orsaken till sprickor i handfatet?
Om så, hur skulle det gå att lösa?
Tvättmaskinen kan inte få en annan plats i tvättstugan p g a hur utrymmet ser ut, och jag vill inte behöva ändra på inställningen så den centrifugerar på lägre varv eftersom jag hänger det mesta av tvätten (har inget torkskåp) så vill gärna veta om det skulle bli bättre om tvättmaskinen stod på en sån upphöjning/pall eller nån annan kreativ idé eftersom det ändå lutar åt att köpa ett nytt handfat.
(de gråa smetiga strecken i handfatet vet jag inte vad de är, ingen spricka utan troligen nåt på kameralinsen).

Vitt handfat med synliga sprickor och en blå handborste vid kranen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i ett vitt handfat nära kran och avlopp, möjlig koppling till närbelägen tvättmaskins vibrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med handfat, handdukstork, kakelvägg med dekorativa lister och spegelskåp reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter rätt orimligt att handfatet spricker av dom vibrationerna.
 
Vi har nyligen köpt en ny maskin för att ha två tvättmaskiner och insåg att den nya vibrerar mycket mindre. Således kommer vi byta ut den gamla. Nya är en dyrare Siemens och gamla en standard cylinda. Mitt råd är att byta tvättmaskin.
 
Maria T
S Sackaros skrev:
Vi har nyligen köpt en ny maskin för att ha två tvättmaskiner och insåg att den nya vibrerar mycket mindre. Således kommer vi byta ut den gamla. Nya är en dyrare Siemens och gamla en standard cylinda. Mitt råd är att byta tvättmaskin.
Så tror du att en nyare tvättmaskin som också centrifugerar med 1600 (vill inte gärna ha lägre varv på centrifugering) skulle vibrera mindre? Maskinen vi har är en Mièle, och köper gärna samma eller en Bosch/Siemens som jag varit nöjd med tidigare.
 
Maria T Maria T skrev:
Så tror du att en nyare tvättmaskin som också centrifugerar med 1600 (vill inte gärna ha mindre) skulle vibrera mindre? Maskinen vi har är en Miele, och köper gärna samma eller en Bosch/Siemens som jag varit nöjd med tidigare.
Det förutsätter ju att den du har idag vibrerar onormalt mycket och Miele är väl inte kända för det. Hade du haft en vanlig maskin med inköpspris ca 5000 kr hade jag trott att det hade varit lösningen. Kolla fötterna på maskinen så att den står i våg och kanske om den går att dra ut någon extra centimeter från väggen. Annars tänker jag mig att handfatet på något vis är för hårt infäst, kanske med vattenanslutningen mot blandaren och därför reagerar på vibrationerna? Sitter kranen med flexrör eller vanliga raka?
 
Maria T
S Sackaros skrev:
Det förutsätter ju att den du har idag vibrerar onormalt mycket och Miele är väl inte kända för det. Hade du haft en vanlig maskin med inköpspris ca 5000 kr hade jag trott att det hade varit lösningen. Kolla fötterna på maskinen så att den står i våg och kanske om den går att dra ut någon extra centimeter från väggen. Annars tänker jag mig att handfatet på något vis är för hårt infäst, kanske med vattenanslutningen mot blandaren och därför reagerar på vibrationerna? Sitter kranen med flexrör eller vanliga raka?
Borde nog kolla om tvättmaskinens fötter är i våg, den har i alla fall inte hoppat och flyttat sig även om jag nån gång tvättat en liten matta, tror inte det är problemet men ska givetvis kika. Ca 8 cm i avstånd från maskinerna och väggen så att slangar får plats, tror inte de går att flytta ut längre.

Hur kollar jag det där med infästningen? Ska jag kolla inuti kommoden under handfaten och kolla efter vad? Jag erkänner att jag är urkass på vissa benämningar här.
 
Kolla rören som går upp till kranen under handfatet. Är det raka rör eller mer en flexibel slang? Slangen är lite för lång oftast och har någon liten böj på sig. Sen är avloppet också fäst i handfatet, men oftast är det lite dragspel på den så att de kan flexa lite vid behov och borde inte heller kunna utsätta handfatet för konstiga spänningar.
 
C
H
Sitter det gummiklossar under maskinen?

vi hade en samsung maskin tidigare.
När den centrifugerade skakade hela huset nå så in i helsike.
Prova fötter, prova hylla att ha den på.
Stod helt i våg.
Vibrera så mycket att maskinen bröt på grund av obalans.
Prata med affären men de mena att inget var fel.

hiva ut den maskinen och köpte mig en dyrare maskin en Bosch.

Den maskinen märker jag inte alls av när den är igång.

aldrig mer Samsung.
Är Anti det nu då jag testa många olika produkter från dom, man får vad man betalar för. ( piss )
 
Maria T
C cpalm skrev:
Tillverkningsfel/dålig kvalitet...

Du verkar inte vara ensam:
[länk]
Oj, tråkig läsning men informativ. Har ju inget att klaga på eftersom handfatet/kommoden är 20 år nu men som sagt, intressant läsning att ta med mig om jag bestämmer mig för att skaffa ett likadant handfat. Tack!
 
Maria T
hscn hscn skrev:
Tror du kan utesluta tvättmaskinen som orsak.
Svedbergs är inte kända för någon högre kvalitet, finns tidigare tråd ang samma bekymmer.
[länk]
Edit tvåa på den.
Ah, synd. Men den [kommoden] var ändå utan sprickor i runt tio år och sen ny tvättmaskin som centrifugerar med högre varv.
Jag kan knappast reklamera eftersom badrummet är 20 år, men kanske, om jag orkar, ställa frågan till Svedbergs.

Stort tack för svar, trodde Svedbergs höll hög kvalitet.
 
Maria T
H Hallerudsbo skrev:
Sitter det gummiklossar under maskinen?
Känner inte ens till att det finns nåt som gummiklotsar under maskinen....

Men hur som, maskinen är en Miéle så "typ" bäst kvalitet och det är väl en sån, eller Bosch/Siemens som vi kommer skaffa nästa gång, inte för att de nödvändigtvis får "bäst-i-test" på tvättning enligt Råd & Rön men för att maskinerna håller längre.
 
Maria T
S Sackaros skrev:
Kolla rören som går upp till kranen under handfatet. Är det raka rör eller mer en flexibel slang? Slangen är lite för lång oftast och har någon liten böj på sig. Sen är avloppet också fäst i handfatet, men oftast är det lite dragspel på den så att de kan flexa lite vid behov och borde inte heller kunna utsätta handfatet för konstiga spänningar.
Ska kolla imorgon, kan vara ett troligt fel. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.