Hej,

Jag undrar vem som kan göra en utsättning av huset på tomten. Vad jag har förstått är utsättning något som visar hur huset skall stå och på vilken höjd huset skall ha. Vem har behörighet för detta och vad kostar det att få någon att göra det? Kommunen kräver att det skall vara någon godkänd sakkunnig.

/Honeybun
 
Kommunen brukar kunna ställa upp och göra detta om man vill. Annars ska man själv hitta någon sakkunnig, och anmäla denna till kommunen. Finns säkert massor av företag i eniro. Lantmäteriet gör väl också motsvarande?
 
Sök på "utsättare" alt "utstakning" på eniro - så får du nog en hel del träffar där du bor.

Ring dem - för det är då det ROLIGA börjar!

Lycka till

//Snäckan
 
Hej !
Vi gjorde detta själv, med måttband o tomtpinnar och en sluttningstomt så blev det ok , huset hamnade rätt, slog på 18 cm,
Det gäller att använda tråd o plint bara samt korsmäta.

// Goerana
 
goerana skrev:
Hej !
Vi gjorde detta själv, med måttband o tomtpinnar och en sluttningstomt så blev det ok , huset hamnade rätt, slog på 18 cm,
Det gäller att använda tråd o plint bara samt korsmäta.

// Goerana
Naturligtvis kan man göra detta själv, MEN obs Honeybun skriver specifikt att kommunen kräver en sakkunning!

Pratar vi om utsättning på mindre tomter med angränsande granntomter så är det väldigt viktigt att inte huset hamnar "fel".

Vi bor i Stockholm och jag tycker att det inte är några jättesummor vi pratar om för att anlita en utsättare.

Ofta ska de ju komma tillbaka för kontrollmätning när huset är färdigt. Detta bevis på kontrollmätning är ett krav i vår kommun för att få slutbeviset.

// Snäckan
 
Kommunens lantmätare gör detta. Nu vet jag inte vilken kommun du tillhör, men i min kommun får man inte göra det själv. Det kostar 5-6000.
 
andersmc skrev:
Kommunens lantmätare gör detta. Nu vet jag inte vilken kommun du tillhör, men i min kommun får man inte göra det själv. Det kostar 5-6000.
I vår kommun kunde de inte tillhandahålla den tjänsten ( mot betalning) utan de hänvisade till privata näringsidkare.

// Snäckan
 
Hej

Gäller det också för fristående tillbyggnad?

Planlagt fritidsomr.? Planerad gästhus på 40 kvm.

Det borde gå bra som goerana säger.
 
Som synes varierar detta väldigt med var i Sverige man bor. Det enda generella rådet är "kolla med din kommun".
 
Hej Håller med föregående, STenungsund där vi byggde,
säger bara att en sakkunnig skall göra( kan man lite matte så är det inga problem ), samt att kommunen endast kontrollmäter
ex när grunden är klar, kostar några tusen kr.

//Goerana
 
goerana skrev:
Hej Håller med föregående, STenungsund där vi byggde,
säger bara att en sakkunnig skall göra( kan man lite matte så är det inga problem ), samt att kommunen endast kontrollmäter
ex när grunden är klar, kostar några tusen kr.

//Goerana
Nja.... kanske inte riktigt så enkelt i alla kommuner... _Idag är systemet lite mer avancerat och utsättning sker med tre koordinater: X,Y och Z. Inte alls svårt om man kan räkna med bäring och har en given punkt at gå efter. Inte svårt om man gått en grundkurs i fältmätning.

Bäst att kolla med den egna kommunen. En del är strängare än andra...

// Snäckan
 
I vår kommun bjöd dom på utsättningen av huset... snällt värre.
 
  • Gilla
Jezzie
  • Laddar…
Maline skrev:
I vår kommun bjöd dom på utsättningen av huset... snällt värre.
Wow!

Var bor du?

// Snäckan
 
Tyvärr bjuder inte Borlänge kommun på detta! fick en nota på närmare 9000 spänna av kommunen. Först så grovutsatte dom tomten och två veckor senare finutsatte dom, hutlöst tycker jag, men det lär ju göras
 
A
Trollhättans kommun bjuder på kostnaden för en utsättning vilket är väldigt trevligt, det underlättar arbetet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.