Svartvit planritning av entréplan för hus med kök, vardagsrum, bibliotek och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning hus.

Vi är i planeringsstadiet med att renovera köket, i dagsläget är det ett opraktiskt kök med alldeles för lite bänkyta och med endast en kyl.

Planen är att öppna upp mellan kök och matsal dock känns det inte helt naturligt att vandra ut med köket dit ut? Vi kan tänka oss att ta bort ett fönster på den långa väggen samt att flytta fönstret / byta till ett mindre på kortsidan av köket. Kan även tänka oss att flytta VA, fläkt osv.

Vi har fastnat och kan inte få till det! Något som har förslag? Största problemet är att hitta en naturlig plats för kyl, frys och inbyggnadsugn och micro. Likaså att skapa bänkyta. Tacksam för hjälp.

1. mått och tagit bort väggen, 2. skissat upp eget förslag, mått på skåp är inte exakt, tänker mig hörnskåp i hörnet.

Svartvit planritning av en lägenhet med ett kök och matsal markerade, inklusive mått och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en planlösning för ett kök med märkta möbler och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hur vore det att sätta kyl, frys och skåpet med ugn och mikro längs badrumsväggen?
Mer ett parallellkök än ett L-kök som i ditt förslag. Du får en lång bänkyta utan högskåp så det känns luftigare och öppnare mot matsalen, får en ordentlig arbetsyta mellan diskho och häll för 60 cm är alldeles för lite samt inget krångligt hörnskåp.
 
Hej,
Tack snälla för din tanke, men funderar på om det känns trångt som en korridor med högskåp så nära öppningen in till köket? Öppningen är 90cm bred.
Bänkytan blir nästan densamma som den är idag kring spisen men med 60cm diskho istället för 80cm och bänk med underskåp istället för kyl, tänker jag rätt? eller menar du att man förlänger köksbänken ännu mer ut i köket?

Jag har testat göra ett U-kök och satt högskåp längs med badrumsväggen. Då får jag till ännu mer bänkyta framför fönstret på kortsidan men lyckas inte få till det med micro och ugn. Och lika så där, kommer det upplevas lustigt med högskåp precis vid ingången till köket?

Vi har även funderat kring att byta plats på matsal och kök men kan inte få till en bra planlösning där heller.

//

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Hur vore det att sätta kyl, frys och skåpet med ugn och mikro längs badrumsväggen?
Mer ett parallellkök än ett L-kök som i ditt förslag. Du får en lång bänkyta utan högskåp så det känns luftigare och öppnare mot matsalen, får en ordentlig arbetsyta mellan diskho och häll för 60 cm är alldeles för lite samt inget krångligt hörnskåp.
 
Jag tycker ett parallellkök är det ni ska gå på. Behåll matrummet som det är - men ha glasade skjutdörrar eller pardörrar mellan köket och matrummet. Då kan ni för det mesta ha öppet, men om man har gäster eller sysslar med något i köket som luktar/osar mycket kan man stänga till.
Har goda vänner med ett litet mindre funkishus från 30-talet, och de har parallellkök samt matrum i motsvarande läge (med lite mindre mått). Det funkar jättebra och är ljust och trevligt trots att det bara finns ett fönster, i kortändan.
Ert fönster i kortändan kanske ni kan minska lite i bredd, ifall det inte går att få in högskåp i hörnet. Förvaring på ena väggen; matlagning på andra. Enkelt och lättarbetat.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ett tips beträffande Micro är att, alla jag sett, har vänsterhäng dörr.
Kan bli trång använda en sådan i högskåp mot högervägg.
Finns underhängda, men då vill man inte ha dem för högt upp.
 
Absolut parallellkök. Ställ inte kyl/frys närmast matrummet utan istället åt andra hållet. Sätt inte ugn och milro i högskåp. Hörnskåp är värdelöst. Sätt kyl/frys mot badrummet, avstå högskåp på den långa väggen. Då får du 4 m arbetsyta- häll och diskho = 280 cm. Vem har det?
 
  • Gilla
Nr7
  • Laddar…
Så här byggde vi, det kanske kan ge lite idéer:
Ritning av kökslayout med överskåp endast över kökshalvön, position för spishäll och ugn vidrörs inte.
Det syns inte på bilden, men spishäll och ugn är på den högra bänken, mellan skafferi och fönster.
Och mikro på en hylla i skafferiet.
Överskåp (med glasdörrar åt båda håll) endast över kökshalvön.
Funkade utmärkt, och saknar det stort, nu när vi efter tio år har flyttat vidare.
 
  • Gilla
Nr7
  • Laddar…
BirgitS
N Nr7 skrev:
men funderar på om det känns trångt som en korridor med högskåp så nära öppningen in till köket?
Jag tror det känns mer trångt att ha högskåpen någon annanstans än just där.

N Nr7 skrev:
Jag har testat göra ett U-kök och satt högskåp längs med badrumsväggen. Då får jag till ännu mer bänkyta framför fönstret på kortsidan men lyckas inte få till det med micro och ugn.
Blir visserligen mer bänkyta men du får två hörn som inte kan utnyttjas så bra, vare sig för matlagning eller förvaring så med så kort sträcka i U:et och lång långvägg tror jag inte man vinner något på det.

N Nr7 skrev:
Bänkytan blir nästan densamma som den är idag kring spisen men med 60cm diskho istället för 80cm och bänk med underskåp istället för kyl, tänker jag rätt?
Eftersom du får bort kylen från den bänklängden kan du flytta diskhon längre bort från hällen eftersom ytan mellan hon och hällen är mer värd än på andra sidan diskhon.
 
Tack. Jag har ritat upp det och känner mer och mer att det lutar åt paralellkök. Jo fönstret behöver minska ca 10 cm för att få till högskåp där.
//
1 16386 skrev:
Jag tycker ett parallellkök är det ni ska gå på. Behåll matrummet som det är - men ha glasade skjutdörrar eller pardörrar mellan köket och matrummet. Då kan ni för det mesta ha öppet, men om man har gäster eller sysslar med något i köket som luktar/osar mycket kan man stänga till.
Har goda vänner med ett litet mindre funkishus från 30-talet, och de har parallellkök samt matrum i motsvarande läge (med lite mindre mått). Det funkar jättebra och är ljust och trevligt trots att det bara finns ett fönster, i kortändan.
Ert fönster i kortändan kanske ni kan minska lite i bredd, ifall det inte går att få in högskåp i hörnet. Förvaring på ena väggen; matlagning på andra. Enkelt och lättarbetat.
 
Ja jag håller med. jag har ritat upp köket nu och ser bra ut med paralellkök.
Tror du det är viktigt att köksbänken stannar i liv där matrummet tar början för att få till det syntetiskt?
Bör vi hålla bänken utan överskåp för att få det luftigt? Eller kan man ha skåp hela vägen? Jag har varit inställd att inte ha några överskåp men osäker på om förvaringen räcker.
//

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det känns mer trångt att ha högskåpen någon annanstans än just där.


Blir visserligen mer bänkyta men du får två hörn som inte kan utnyttjas så bra, vare sig för matlagning eller förvaring så med så kort sträcka i U:et och lång långvägg tror jag inte man vinner något på det.


Eftersom du får bort kylen från den bänklängden kan du flytta diskhon längre bort från hällen eftersom ytan mellan hon och hällen är mer värd än på andra sidan diskhon.
 
David-O David-O skrev:
Ett tips beträffande Micro är att, alla jag sett, har vänsterhäng dörr.
Kan bli trång använda en sådan i högskåp mot högervägg.
Finns underhängda, men då vill man inte ha dem för högt upp.
Det finns högerhängda också men tyvärr inte lika vanligt. Neff har en modell som går att få i båda varianterna och jag tror även Siemens har det. Vi är själva inne på en inbyggnadsmicro från Neff med högerhängd dörr.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
BirgitS
N Nr7 skrev:
Tror du det är viktigt att köksbänken stannar i liv där matrummet tar början för att få till det syntetiskt?
Bör vi hålla bänken utan överskåp för att få det luftigt? Eller kan man ha skåp hela vägen? Jag har varit inställd att inte ha några överskåp men osäker på om förvaringen räcker.
Jag tror att du kan fortsätta med bänken en bit om du vill.

Visst blir det lite luftigare utan överskåp men köket ska ju fungera också så man inte varje dag irriterar sig på att förvaringen inte räcker till. Går ju att ha överskåp bara i hörnet eller låta bli att ha överskåp till vänster om hällen också.
 
N Nr7 skrev:
Ja jag håller med. jag har ritat upp köket nu och ser bra ut med paralellkök.
Tror du det är viktigt att köksbänken stannar i liv där matrummet tar början för att få till det syntetiskt?
Bör vi hålla bänken utan överskåp för att få det luftigt? Eller kan man ha skåp hela vägen? Jag har varit inställd att inte ha några överskåp men osäker på om förvaringen räcker.
//
Jag tycker du ska behålla väggen mellan köket och matrummet. Det kan vara skönt att kunna stänga till köket.
Om du inte vill det skulle jag säga att om golvet i matrummet är klart annorlunda - framför allt om det har en fris längs väggarna - skulle jag inte ta in köksskåp i matrummet. Om det behövs mer förvaring kan en skänk med det "fina" porslinet och glasen placeras i vänstra nedre hörnet av rummet.
 
Om vi nu ska börja planera om väggar:
Kan man inte bygga igen dörren mot toa/hall om man öppnar upp mot matsalen?
Mer valmöjlighet för bänkyta och högskåp/kyl/frys kan placeras längst in för att få en öppnare känsla.
 
David-O David-O skrev:
Om vi nu ska börja planera om väggar:
Kan man inte bygga igen dörren mot toa/hall om man öppnar upp mot matsalen?
Mer valmöjlighet för bänkyta och högskåp/kyl/frys kan placeras längst in för att få en öppnare känsla.
Kan kan man väl men samtidigt denna äldre planlösning där man kan gå runt-runt och lätt ta sig mellan olika delar av huset rätt praktiskt.
Slår man igen öppningen mellan kök och hall så innebär det t.ex. att du måste konka alla matkassarna runt hela huset för att till slut ta sig till köket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.