Vi håller på och skissar på vår nya ovanvåning som vi tänkt lägga till på vårt enplanshus.
Vi behöver 3 sovrum och ett allrum. Vi har sett ett hus där allrummet ligger på ena gaveln av huset och då har synliga hanbjälkar, detta är sååå snyggt, men det skulle också innebära att ett barnrum blir i en takkupa, går det? Normalt sett brukar det ju vara allrummet som är placerat vid takkupan eller möjligtvis toan. Är det någon som har ideer?
Ovanvåningen skall användas av våra 2 tvillingkillar (idag endast 8 månader) + vår treåriga dotter. Allrummet är tänkt som lekrum/tv-rum.
Vad tycker ni om dusch, skall man ha det däruppe? Vi har idag 2 badrum på undervåningen, men jag tänker mest på vad som händer om barnen blir magsjuka och så, då skall man bära ned dem för trappan...inte så kul. Vad tycker ni?
Tacksam för svar!

MVH
Annika
 
Appropå takkupan så tror jag att det lite beror på hur den är placerad i förhållande till trappan. Jag vet en familj som har 4 sovrum på ovanvåningen och där minstingen fick sovrummet i takkupan, gick alldeles utmärkt men det är ju klart att det blir lite korridorskänsla. Och mörkt eftersom ljuset som kommer från takkupan försvinner i trappan, en idé (om man ändå vill fullfölja detta) är då att iaf ha takfönster i trappan så det upplevs lite rymligare.
Trappan går ungefär i mitten på ena långsidan så när man kommer upp har man till vänster badrum (wc/dusch) och två sovrum, rakt fram ett rektangulärt sovrum och till höger klädkammare och sén det större föräldrasovrummet.
Men i ert fall så ska ni ha ett öppet allrum gissar jag, dsv ingen dörr?
Jag skulle defintivt satsa på en liten toa/dusch däruppe trots två badrum där nere just precis som du säger, de ska ju inte behöva springa ner vareviga natt för att gå på toa och vid magsjuka och annat så är det guld värt med toa även på ovanvåningen!!

lycka till! Förresten hur stor är bv och hur är formen på huset, rektangulär? På ett ungefär hur många kvm blir ovanvåningen?
 
Vår bottenvåning är på 152 kvm, men det finns nästan inget förvaringsutrymme. Pyttesmå klädkammare etc, kommer bli jobbigt med sportande killar osv.
Huset är byggt i vinkel Sjödalshus (Royalvilla från 1988). Liknar engsholmen eller vad det heter idag.
Ovanvåningen blir nog ca 75 kvm. Har tänkt oss en takvinkel på 38° och förhöjt väggliv för att undvika ett jättetak.
I ena ändan blir det de två tvillingarnas rum med ev en liten kryppassage emellan. I den andra ändan blir det dotterns rum och så allrummet. Trappan kommer upp strax utanför killarnas rum och så möts den av ett takfönster med ev 2 fönster över och under varandra så man liksom ser himlen när man går upp.
Alternativet hade varit att ta en takkupa också och placera dotterns rum på mitten, men det är så svårt att få till det.

På andra sidan om trappen blir det en toa med ev dusch. Allrummet blir störst på mitten och sen ute vid ena gaveln delar det på halva huset med dotterns rum. Usch vad svårt det vara att beskriva i ord, får nog försöka skissa ner det vid senare tillfälle.
 
Glömde säga att vi inte skall bygga på huset i hela 152 kvm utan endast i en vinkel, därav att det blir 75 kvm ovanvåning. Annars skulle huset bli alldeles för stort. Totalt tror jag att det är 8 x 12 m men sen försvinner ju golvyta pga snedtak så boendeytan är nog mindre än 75 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.