Hej! Jag gjorde en skiss på en uteplats (altan med balkong ovan) i sketchup och har fått det ritat i cad samt bygglovshandlingar av en arkitekt. Jag är nöjd med formen men velar lite storleksmässigt och undrar om jag har tänkt "för stort" och att det kommer se lustigt ut i förhållande till huset. Finns det några tumregler för storlek eller är det fall till fall?
 
Fall till fall. Du kan inte lägga ut ritningarna så kan vi ju ha en omröstning?
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Ladda upp ritningarna så vi får se!
 
  • Gilla
huggan
  • Laddar…
CAD ritningarna är på modellen större. I den modellen mindre är den "smala" delen på balkongen indragen 1m. Jag velar för att jag tycker den mindre ser mer proportionelig ut men är rädd för att den ytan blir helt oanvändbar.


CAD-modell av ett hus med större och mer indragen balkong och en figur vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-CAD-modell av ett enfamiljshus med balkong och utbyggd del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-ritning av husfasad med balkong, person för skala, alla mått i millimeter. CAD-ritning av husfasad med specifikationer för balkong med glasräcke och trädetaljer.
 
Är det något som hindrar att du behåller bakongen som den är med "stora" altanen? För jag håller med om att den mindre altanen ser mer proportionerlig ur.
 
Båda "nivåerna" kommer vara samma storlek oavsett vilket av alternativen jag väljer. Min tanke är att i framtiden glasa in den nedre delen och möjligtvis bygga ihop det med huset som ett stort uterum.

Ritning av övre plan med en balkong och en gulmarkerad yta som avser framtida utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är den gulmarkerade ytan på ovansidan som jag är rädd blir "värdelös" i den mindre varianten..
 
Det var en väldigt fin modell! Jag tror också att den "gula delen" av balkongen blir praktiskt taget oanvändbar om du krymper den med 1 m. Men jag är mer orolig för den övergripande formen. Den åttakantiga tillbyggnaden hör nog hemma bättre på en grosshandlarvilla än på ett 1,5-plans typhus. De är två volymer och stilar som inte riktigt gifter sig. Har du funderat över andra former på tillbyggnaden?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag ritade först med 6 hörn men tyckte själv inte att storleken blev riktigt bra, vill ha ett ganska ordentligt djup (5-6m) utan att den gula delen blir gigantisk istället och att det inte ser helt fyrkantigt Vad skulle du tycka är en bättre passande form? Har inte börjat bygga än så om jag kan få tips om vad som blir bätte har jag inga problem att ändra. Jag är väldigt praktiskt lagd och kollar väldigt mycket med dom glasögonen :)

Värt att nämna är att det ska följa ett trädäck i vinkel med huset på södra sidan som är den man ser i ritningarna som blir ca 4m djup
 
Här är bilder på de andra förslagen jag har haft
3D-modell av ett husförslag med röda fönsterkarmar, terrass och tillbyggnad i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett hus med rött tak, svart och röd fasad samt ett modernt tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett byggförslag med brunt tak, grönt fält och blå uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får inte riktigt till det stilmässigt, och tillbyggnaden känns ”skev” på något vis. Sen undrar jag hur du har tänkt kring användningen av uteplats och balkong? Har du kök i bottenvåningen och planerar ha en matgrupp där ute? Vill du då ha hela platsen under tak? Jag tänker på skugga, men även att det blir mörkare i rummet som ansluter till altanen när taket inte är genomsynligt. Ska balkongen användas som soldäck? Min erfarenhet (men där är alla olika) är att stora balkonger på småhus inte används så ofta pga att det är enklare att gå ut på altan och sätta sig med en kaffe (eller kall öl :)). Eller ni kanske ska ha ett spabad där uppe och sitta och titta på solnedgången? Vad har ni för rum i anslutning till balkongen? Vad hade arkitekten ni anlitade för idéer kring utformningen?

Du verkar haj på SketchUp, jag tycker du ska experimentera och fortsätta testa olika varianter. Dra det inte för att pröva sånt som du kanske inte alls haft i tankarna, det kan komma något bra ur det också. Det är lätt att låsa sina idéer i tidigt stadium.
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
Tack för fler svar!

Vi har tänkt att använda den öppna delen av altanen (söder-läge) som soldäck på dagarna och ha ett utekök i hörnet där altanengår i vinkel. På nedre delen som har ett utåtgående parti har vi tänkt oss en matgrupp där balkongen är tänkt att fungera som just regn och solskydd. På balkongen (väst läge) har vi tänkt oss lounge-möbler mest för em/kvällar där vi har sol fram till klockan sent och havsutsikt/solnedgång.

Det man inte ser riktigt i modellerna är att huset är äldre, byggt 1919, och sedan påbyggt. Så till vänster om det utåtgående partiet på nedre delen (under den smala delen på balkongen) är det en liten delning i fasaden och en källartrapp. Därför är inte heller glaspartierna helt symmetriska uppe och nere som syns i bild och det är inte bara att bygga "mitt i" :)
 
Det är ju svårt att uttala sig utan att veta hur huset, tomten och området ser ut, men mitt råd är att skippa det här med sex eller åtta hörn (känns väldigt 80-tal) och slimma måtten så mycket som möjligt. Hur ska ni använda rummen, och hur mycket yta kräver det egentligen? Jag håller helt med MetteK, balkonger används nästan aldrig, men det är klart, har man kvällssol och havsutsikt så kanske man sitter där. Vad för rum är det innanför på övervåningen? Går man genom sovrum eller är det ett vardagsrum där också?

En matplats behöver inte vara så mycket större än exempelvis 4,8x3,6m, plus lite passageytor osv. Får man ner måtten kan man sen formge rummet och utsidan i linje med resten av huset. Om det är från 1919 och inte alltför förvanskat kanske man skulle ha en mer traditionell ansats på det nya? Punschveranda?

Om man absolut behöver denna storleken skulle jag överväga att bygga fristående, då finns större utrymme för annan gestaltning och storlek.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Argumentet med att balkonger inte används förstår jag inte. Vanligt är väl att balkonger oftast är små och tillåter inte att de används. Vi har ett vardagsrum innanför den övre delen och får som sagt väldigt fin utsikt och kvällssol därifrån så jag tycker snarare att det känns som ett väldigt bra sätt att nyttja fördelarna med läget. Det är dessutom inga mygg :)

Gällande storleken så vill jag inte göra misstaget att bygga för litet. Visst kan man tänka att man inte "behöver" mer utrymme än ca 17 kvm eller vad det blir för våran familj på 4, men vad händer på tillfällen då sällskapet växer upp till 10? Hoppas ni är med på hur jag resonerar. Varav min ursprungsfråga, ser det FÖR stort ut? Borde jag krympa måtten lite? Utformningen är jag i det stora hela nöjd med och jag "måste" bygga så för att då till de ytor som jag vill utan att det ska kännas som en sillburk om man skalar upp sällskapet lite :)
 
Här två bilder på huset som det ser ut just nu om det hjälper att förstå proportionerna. Vi har ganska stor öppen omgivning (omkring 4000 kvm) och som ni ser har vi redan en balkong idag som vi väldigt gärna vill använda men inte går eftersom den inte går att möblera :)
Röd trävilla med stor balkong på övervåningen, omgiven av snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panoramavy av rödmålat hus med balkong och stor öppen snötäckt trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men om du är nöjd med utformningen så är det ju det viktigaste. Men ja, jag tycker det ser lite stort ut.Från långsidan sett så är uterummet lika stort som halva huset.

Sen vet jag inte riktigt vilka ytor du behöver för att det inte ska kännas som en sillburk för dig, men om jag skulle uppskatta storleken på inglasningen så är den ca 5,5x5m? Även om man är många ibland så behöver man ju inte mer utrymme åt alla håll, utan oftast förlänger man ju bordet exempelvis.

Jag skulle nog förlänga balkongen i dess nuvarande form så att jag fick ca 4 meter ut från gaveln och sen glasa in hela ytan under. Jag ser inte riktigt vart trappen och det är men den kan lika gärna vara inglasad den också. Det går åt några meter mer glas när du ska glasa in, men du får en större yta som är mer användbar, samt att det inte dominerar huset lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.