Hej byggahus!

Denna helgen har vi i vanlig ordning lagt 2-3dagar vid huset. För det mesta är det som sagt jag och ”snickarsvärfar”. Han har nog lagt 4dagar på att bila/kärnborra plattan. Betongen är hård och tjocklek varierar mellan 8-15cm.

Vi har nu fått klart den mesta rivningen :

  • Några meter påreglad källarvägg är nedplockad (tydlig fuktpåverkan). Här tänkte vi köra platon, detta då väggen endast är 1,3m och ligger mellan våningarna. På källarväggar i fullhöjd behåller vi puts/färg likt tidigare.
  • Dräneringen är klar ✅
  • Elektriker kommer i veckan då vi har öppnat de flesta tak. Skall glesa tills dess.
  • Vi hade två hörnor med kattpiss.. här har vi plockat bort isolering och syll i väggen samt slipat någon cm betong. Känner ingen lukt längre. Någon med tips/erfarenhet?
  • Plattan på plan ett klar för rörmokare.
Nedan kör vi en film, då byggherren längtade hem så gick detta fortare :). Ha det bra tills nästa gång!

 
  • Gilla
Dino84 och 1 till
  • Laddar…
S svensson_simon skrev:
Hej byggahus!

Denna helgen har vi i vanlig ordning lagt 2-3dagar vid huset. För det mesta är det som sagt jag och ”snickarsvärfar”. Han har nog lagt 4dagar på att bila/kärnborra plattan. Betongen är hård och tjocklek varierar mellan 8-15cm.

Vi har nu fått klart den mesta rivningen :

  • Några meter påreglad källarvägg är nedplockad (tydlig fuktpåverkan). Här tänkte vi köra platon, detta då väggen endast är 1,3m och ligger mellan våningarna. På källarväggar i fullhöjd behåller vi puts/färg likt tidigare.
  • Dräneringen är klar ✅
  • Elektriker kommer i veckan då vi har öppnat de flesta tak. Skall glesa tills dess.
  • Vi hade två hörnor med kattpiss.. här har vi plockat bort isolering och syll i väggen samt slipat någon cm betong. Känner ingen lukt längre. Någon med tips/erfarenhet?
  • Plattan på plan ett klar för rörmokare.
Nedan kör vi en film, då byggherren längtade hem så gick detta fortare :). Ha det bra tills nästa gång!

[video]
Vi hade en hel del bekymmer med kattpiss när vi renoverade vårt 70-talshus häromåret. Vi plockade bort golv, syllar, slipade betongen och applicerade Floroseal som kapslar ev. kvarvarande doft.

Trillade in på denna tråd första gången nu, ett sjujäkla projekt.

Tänkte på en sak bara. Du skrev att ni skulle ha golvvärme på plan 1 och WC plan 2. Jag gissar att allt matas från en fördelade på plan 1? Tänk på att golvslingorna på plan 2 blir högsta punkten om man inte gör någon annan typ av högpunkt. Kan det bli bekymmer med att få ut luft och i förlängningen värmen på WC. Ta en dialog med rörmokaren.
 
Grym tråd! Emotser med spänning info om ventgolvsinstallationen! Vi ligger i planerna på att lägga ventgolv i vår -78 sutteräng med liknande förutsättningar. Vi har direktverkande el och tänkte därmed passa på att lägga förbereda med värmeslingor inför byte till vattenburet.

Hur tänker ni kring våtrum på bottenplan? Blir det ventgolv även där med klinker ovanpå?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Vi hade en hel del bekymmer med kattpiss när vi renoverade vårt 70-talshus häromåret. Vi plockade bort golv, syllar, slipade betongen och applicerade Floroseal som kapslar ev. kvarvarande doft.

Trillade in på denna tråd första gången nu, ett sjujäkla projekt.

Tänkte på en sak bara. Du skrev att ni skulle ha golvvärme på plan 1 och WC plan 2. Jag gissar att allt matas från en fördelade på plan 1? Tänk på att golvslingorna på plan 2 blir högsta punkten om man inte gör någon annan typ av högpunkt. Kan det bli bekymmer med att få ut luft och i förlängningen värmen på WC. Ta en dialog med rörmokaren.
oskar.valta oskar.valta skrev:
Vi hade en hel del bekymmer med kattpiss när vi renoverade vårt 70-talshus häromåret. Vi plockade bort golv, syllar, slipade betongen och applicerade Floroseal som kapslar ev. kvarvarande doft.

Trillade in på denna tråd första gången nu, ett sjujäkla projekt.

Tänkte på en sak bara. Du skrev att ni skulle ha golvvärme på plan 1 och WC plan 2. Jag gissar att allt matas från en fördelade på plan 1? Tänk på att golvslingorna på plan 2 blir högsta punkten om man inte gör någon annan typ av högpunkt. Kan det bli bekymmer med att få ut luft och i förlängningen värmen på WC. Ta en dialog med rörmokaren.

Jo det satt som bara den. Vi gjorde liknande där vi tog bort yttervägg ned till syll, i hörnet där katten hade syndat. Utöver det så fick på slipa bort ca 5-8mm betong innan allt var borta. Det är verkligen starka grejer! Jag skall kolla det med rörmokaren. Vi har ju en gemensam central till all golvvärme, så det är ganska mkt som skall in där..

Översiktsbild av en ritning som visar golvvärmeslingor i olika färger fördelade över en våningsplanslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husplan med markerade områden för träbjälklag och golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bj00rn Bj00rn skrev:
Grym tråd! Emotser med spänning info om ventgolvsinstallationen! Vi ligger i planerna på att lägga ventgolv i vår -78 sutteräng med liknande förutsättningar. Vi har direktverkande el och tänkte därmed passa på att lägga förbereda med värmeslingor inför byte till vattenburet.

Hur tänker ni kring våtrum på bottenplan? Blir det ventgolv även där med klinker ovanpå?
Hej,

Jag vill ju få det till att köra ventgolv på hela bottenplan. Flera av UE talar varmt om EPS direkt mot plattan. Men jag köper inte riktigt det då det i min värld innebär fuktvandring i samband med att en andel av värmen går ned mot kall platta/mark.

Det finns ju några anvisningar kring ventgolv (subfloor/nivell i vårt fall) där man har golvvärme + träbjälklag + klinkers. Dock så är dessa inte så utförliga, men jag tänker mig att det skall gå bra.
 
Hallå där!

Äntligen har vi börjat få lite snurr på huset och jag vill nog säga att det är så gott som färdigrivet. Sedan förra helgen så har vi fått in elektriker som har gått igenom hela plan 1. Detta ger oss nu möjlighet att färdigställa tak och väggar.

Det betyder också att vi nu faktiskt får äran att bygga upp lite och lägga kofoten lite på hyllan. I veckan fick några pallar med skivor, huntonit, innerväggsstomme och listverk hemlevererat. Att vi ens kunde få in detta under tak är ett mirakel. En ganska bra stund så såg det ut som att vi behövde bära varenda liten del, skiva för skiva. Men så råkade det vara så att någon kände någon annan som hade tillgång till en teleporter. Denna best kastade in 1-tons paket i garaget utan större bekymmer med 25-27m räckvidd :D.

Så kommande helg blir det till att bygga igen det som elektriker har hunnit gå igenom, då blir det lite mer bildmaterial definitivt! Vet inte om jag nämnde det heller men vi har beställt köket (som landade hos HTH) och är även på G med att beställa vitvaror. Är det någon här med koll på tretti.se? Erbjuder dem bra priser om man köper det mesta genom dem?

Byggmaterial som skivor och listverk inplastat och täckt med presenning på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmaterial levereras på natten till en bostad, inklusive pallar med skivor och listverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmaterial och isolering levererat i garage med pallkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt i en byggnad, elektrikerarbete pågår med material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
S svensson_simon skrev:
Hej,

Jag vill ju få det till att köra ventgolv på hela bottenplan. Flera av UE talar varmt om EPS direkt mot plattan. Men jag köper inte riktigt det då det i min värld innebär fuktvandring i samband med att en andel av värmen går ned mot kall platta/mark.

Det finns ju några anvisningar kring ventgolv (subfloor/nivell i vårt fall) där man har golvvärme + träbjälklag + klinkers. Dock så är dessa inte så utförliga, men jag tänker mig att det skall gå bra.
Vi gjorde vent-golv på bottenplattan, därefter golvvärme i spårade spånskivor. I tvättstuga och WC flytspackling och våtrumsmatta. I hall blev det golvgips och klinker.
 
S svensson_simon skrev:
Jo det satt som bara den. Vi gjorde liknande där vi tog bort yttervägg ned till syll, i hörnet där katten hade syndat. Utöver det så fick på slipa bort ca 5-8mm betong innan allt var borta. Det är verkligen starka grejer! Jag skall kolla det med rörmokaren. Vi har ju en gemensam central till all golvvärme, så det är ganska mkt som skall in där..

[bild]

[bild]
Lite Thermotech-golvvärme ser jag. Ja, kolla upp det, för som jag kan tolka nu är slingan på plan 2 högsta punkt och det kan stöka till det med oönskad luft som fastnar där.
 
M
Hur går det med huset?
Inga uppdateringar på länge.
 
Hej,

Jag har länge gått och funderat på detta forum. Det går bra i huset men det har varit vansinnigt mycket att göra. Skall försöka återkomma med en uppdatering såhär 2-3veckor från officiell inflytt :)..
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
M
Nu vill vi se uppdateringar!
 
  • Gilla
Nadiosch och 1 till
  • Laddar…
M MBZV skrev:
Nu vill vi se uppdateringar!
+1
 
  • Gilla
Nadiosch
  • Laddar…
+2
 
K kbladh skrev:
Vårt hus byggdes med FTX redan från start, så det är det vi använder. Det känns som ett enormt jobb (om det ens är möjligt...) att installera ftx i efterhand i ett hus. Personligen skulle jag behållt självdraget och sett till att det finns tillräckligt med ventiler och att det verkar funka bra.

Mina föräldrars hus (från 1926) har självdrag. De fick problem med mögeltillväxt på vinden när de började sätta igen ventiler för att minska kalluften som kommer in. Några år innan hade de också bytt ut oljepannan mot fjärrvärme vilket ledde till att murstocken inte värmde vinden något längre. Deras hus saknar också ångspärr (plastfolie) upp till vinden så då måste det verkligen vara tillräckligt med ventilation. Superviktigt att varm fuktig luft kan ta sig ut genom en ventil när det har nått högsta punkten i huset, alltså innan fukten går upp på vinden. Viktigt med ventilation på vinden också.
Det går att installera FTX vid en helrenovering med betoning på HEL, vi gjorde det med vårt hus och det gick alldeles utmärkt. Det fanns egentligen inga kompromisser för vår del när vi gick igenom ventilations punkten.
 
Ok, det är dags att krypa till korset nu. Skall gräva i arkivet!

Mvh
 
  • Gilla
henche och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.