Q
Hej det kom en från ett byggföretag som byter tak på några andra hus i området och frågade om jag ville ha en offert på byta tak.

Jag har idag oljehärdad masonit som undertak , men de vill sätta råspont istället.

Är det någon fördel att byta till råspont istället för att bara byta ev dålig läckt och masonit och sen nya pannor på det?

Betongpannorna börjar bli väldigt porösa, men kan inte se någon skada på masonit eller läckt. Inga läckage ännsålänge , men det är 40 år.

Är några i området som redan bytt pannor, men inte de under.
Är bara de 5 som nappat på detta företaget som bytt allt.
 
Jag tycker det låter seriöst att byta till råspont! Masonit som underlagstak är en budgetlösning som visserligen kan fungera, men det blir aldrig lika bra som råspont och underlagsduk/papp.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Q
V vectrex skrev:
Jag tycker det låter seriöst att byta till råspont! Masonit som underlagstak är en budgetlösning som visserligen kan fungera, men det blir aldrig lika bra som råspont och underlagsduk/papp.
Hur blir med ventilationen med råspont? Behövs det mer nu när det blir tätare?
Masoniten är inte tät utan kan andas i springor, sett att det finns någon slags ventil som kallas mögelstop som man sätter i taket mellan varje takstol eller räcker det med ventilerna jag har i gavlarna.
 
Q jope84 skrev:
Hur blir med ventilationen med råspont? Behövs det mer nu när det blir tätare?
Masoniten är inte tät utan kan andas i springor, sett att det finns någon slags ventil som kallas mögelstop som man sätter i taket mellan varje takstol eller räcker det med ventilerna jag har i gavlarna.
Jag har också funderat på detta med folk som byter från masonit till råspont+duk, de lär bli ganska tätt helt plötsligt. Man kanske ska ha en diffusionsöppen duk då.
 
Rickard.
Q jope84 skrev:
Hur blir med ventilationen med råspont? Behövs det mer nu när det blir tätare?
Masoniten är inte tät utan kan andas i springor, sett att det finns någon slags ventil som kallas mögelstop som man sätter i taket mellan varje takstol eller räcker det med ventilerna jag har i gavlarna.
Mest troligt räcker det du har och du behöver inte göra något. Ventilation i takfot och gavelventiler är normalt mer än tillräckligt och det finns ingen anledning att tjollra med diffusionsöppet här.

För övrigt finns det bara några få nischade tillverkare som säljer diffusionsöppet som är godkänt att ligga på råspont. Giganterna på marknaden har valt att inte sälja en sådan produkt. Det kan ni tolka hur ni vill.
 
Q jope84 skrev:
Hur blir med ventilationen med råspont? Behövs det mer nu när det blir tätare?
Masoniten är inte tät utan kan andas i springor, sett att det finns någon slags ventil som kallas mögelstop som man sätter i taket mellan varje takstol eller räcker det med ventilerna jag har i gavlarna.
Jag tolkar som att du har en vind eftersom du skriver gavelventiler. I så fall skulle jag inte oroa mig alls, det lär vara mer än tillräckligt.
 
Q
Då var de bestämt att vi tar det, och så nästa vecka skall vi träffas och skriva papper.
Även pruta lite då mina föräldrar några gator bort fick ned priset lite men de skulle va hemligt .

Är det värt att välja en dyrare panna ? Det ingick en blank i offerten, men kunde välja en bättre för 12k extra.

Valde lägga till 2st mögelstop mellan varje takstol , men när jag pratat med dem tycker de inte att det behövs med de små vindarna.
Är de något man bör ha?

något annat man bör tänka på?
 
Q jope84 skrev:
Då var de bestämt att vi tar det, och så nästa vecka skall vi träffas och skriva papper.
Även pruta lite då mina föräldrar några gator bort fick ned priset lite men de skulle va hemligt .

Är det värt att välja en dyrare panna ? Det ingick en blank i offerten, men kunde välja en bättre för 12k extra.

Valde lägga till 2st mögelstop mellan varje takstol , men när jag pratat med dem tycker de inte att det behövs med de små vindarna.
Är de något man bör ha?

något annat man bör tänka på?
Får man fråga om pris? Jag har också masonit och de två företag jag fått offert från har förordat att komplettera med duk, behålla befintlig masonit. Pris 125 och 145 tkr efter Rot, 150 kvm takyta och lite plåtjobb. Ett hus längre bort satte råspont och det verkar gå snabbt med råspontluckorna......men jag antar att det är x antal tiotusen dyrare, relativt sett?
 
Q
H hellohello skrev:
Får man fråga om pris? Jag har också masonit och de två företag jag fått offert från har förordat att komplettera med duk, behålla befintlig masonit. Pris 125 och 145 tkr efter Rot, 150 kvm takyta och lite plåtjobb. Ett hus längre bort satte råspont och det verkar gå snabbt med råspontluckorna......men jag antar att det är x antal tiotusen dyrare, relativt sett?
Det hamnar på strax över 200k inklusive rot. ingen aning hur många kvadrat de är på men det är hus, utbyggnaden och garaget det gäller och inkluderar vindskivor, plåtarbeten, avvattningen, ny takfläkt och målning av skorsten.
 
Q jope84 skrev:
Det hamnar på strax över 200k inklusive rot. ingen aning hur många kvadrat de är på men det är hus, utbyggnaden och garaget det gäller och inkluderar vindskivor, plåtarbeten, avvattningen, ny takfläkt och målning av skorsten.
Låter som mer än mina 150 kvadrat då. Min bottenplatta är ca 90 kvm 1,5 planshus med rätt brant lutning. Hade varit intressant att jämföra kvadratmeterpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.