Jag skulle vilja ha hjälp med inredningsförslag odl för att få ut så mkt som möjligt av ytan i vår bostad.
Vi har tre barn, där 16-åringen har sovrummet med egen toalett (nedanför badrummet), 13-åringen har sovrummet på andra sidan badrummet, vi vuxna sover i hörnrummet mellan vardagsrum och kök, och 5-åringen sover i den numera avdelade delen av köket som tidigare var matplats.
Det är trångt att bo 5 pers här, och jag tar gärna emot förslag på hur man kan optimera ytan. I vardagsrummet har vi en soffgrupp i hörnet mot 13-åringens sovrum och matbord framför öppna spisen.
5-åringens rum är väldigt litet, och tyvärr ligger fönstret så nära väggen att det inte går att bygga en 90cm loftsäng utan att det sticker ut i fönstret.
Finns det något vi kan göra för att optimera utrymmet? Främst då 5-åringens rum då hon har det minsta rummet.
 
  • En ritning av en bostadsplanlösning med markerade sovrum för en familj med tre barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Skulle det vara möjligt att dela sovrummet som har en dubbelsäng inritad?
Om dubbelsängen är skalenligt ritad så borde det vara möjligt att få två barnsovrum om man river garderoberna, sätter in ett fönster på gaveln och en ny dörr från vardagsrummet. Men jag förstår om det kan vara svårt att övertala 13-åringen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle det vara möjligt att dela sovrummet som har en dubbelsäng inritad?
Om dubbelsängen är skalenligt ritad så borde det vara möjligt att få två barnsovrum om man river garderoberna, sätter in ett fönster på gaveln och en ny dörr från vardagsrummet. Men jag förstår om det kan vara svårt att övertala 13-åringen.
Jag glömde säga att planritningen inte är helt aktuell. Det som är markerat som garderob är numera del av badrummet. Det är 3,75x3,10m nu (jämfört med nya barnrummet/gamla matdelen som är 2x3,20m.
Eftersom det rummet är 201cm så är det ju precis så en madrassbotten kommer in på bredden, men sängram funkar ju inte. Kan en idé vara att bygga nån sorts plattform att sätta madrassbottnen på med en förvaring under?
 
Redigerat:
BirgitS
Okej
Hur är storleken på det rummet jämfört med storleken på rummet vid altanen?
Där är ju fördelen att det redan finns två fönster och dörrar.
 
Det finns ingen möjlighet att få in en dubbelsäng där 5-åringen sover? Allt ni gör nu är ju tillfälligt, om inte 16-åringen ska gå på universitet i den ort ni bor. Så om 2-5 år kan ni ta 16-åringens rum och ställa in en bra bäddsoffa i 13-åringens rum som 16-åringen sover i när hen hälsar på. Och om ytterligare 3 år är det bara ett barn som bor kvar hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.