Matande tappvattenledningar är 2 st 15mm kopparör (KV från direkt från hydrofor och VV från panna).

Vilken fördelare är enklast för mig som händig lekman? Redigering: jag kommer BARA använda kopparrör pga det är bara fördelaren som ska bytas, känns hempuligt och konstigt att ha små stumpar PEX mitt i all koppar.

  • Jag har kollat mest på LK fördelare med avstängning RSK 1875894. Fråga 1: vad bygger jag ihop flera fördelare med? Behövs lin och pasta till detta?
  • Till detta vill jag även kunna stänga av hela kretsen, så sätter dit en LK Kulventil m lekande mutter (RSK 4814427) och använder erforderlig LK Planadapter RSK 1870678. Fråga 2: hur tätar jag denna mot fördelaren? Lin och pasta?
  • Fråga 3: vad behöver jag för att gå från kulventilens G20 till ett 15 kopparrör, och hur tätar jag denna övergång? Letar efter kopplingar i stil med 20 x R15 eller G20 x 15 men vet inte om jag hittar rätt, och får dessutom bara upp Vatette-prylar. Vill ju vara en duktig pojke och använda samma märke överallt som man ska.
 

Bästa svaret

tommib
Du skruvar bara ihop fördelarna, det är vanliga G20 som tätas med lin och pasta. Samma med kulventilen. Vad ska du ha adaptern till? Den ventilen har G20 in och ut.

För att ansluta Cu15 till ventilen kan du använda Vatette om du vill, alla delar med rörgängor kan blandas fritt. Vill du ändå använda LK så väljer du kopplingar från Conex.

Edit: Fördelarna har O-ringstätning, kulventil 507/509 kan monteras direkt mot den. Då får du en G20utv att ansluta mot och måste täta änden på fördelaren med en G20inv propp. Jag tror möjligen att mina fördelare är monterade med lin/pasta.

För anslutning mellan G20utv och Cu15 borde du kunna använda en vanlig rak övergång typ Vatette 15x20R (RSK 1940414).
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Du skruvar bara ihop fördelarna, det är vanliga G20 som tätas med lin och pasta. Samma med kulventilen. Vad ska du ha adaptern till? Den ventilen har G20 in och ut.

För att ansluta Cu15 till ventilen kan du använda Vatette om du vill, alla delar med rörgängor kan blandas fritt. Vill du ändå använda LK så väljer du kopplingar från Conex.

Edit: hmm, undrar om det är packningar på fördelarna och kulventilen? Tror att det kan vara så. Då slipper du lin och pasta.
TACK!
På LK:s hemsida står "Fördelaren har o-ringstätning på den utvändiga G20 sidan vilket underlättar ihopmontering av 2 st fördelare utan ytterligare tätning." Nice! När jag sedan har tillräckligt många fördelare på plats, sätter jag bara valfritt "lock" på utsidan där jag inte bygger vidare?

Nu verkar jag ha trollat bort mig själv i hur jag kopplar ventilen till 15 cu-röret, har du något exempel på passande koppling? Hittar nu bara 15 x 22 av någon anledning...
 
tommib
torparavgrund torparavgrund skrev:
På LK:s hemsida står "Fördelaren har o-ringstätning på den utvändiga G20 sidan vilket underlättar ihopmontering av 2 st fördelare utan ytterligare tätning." Nice! När jag sedan har tillräckligt många fördelare på plats, sätter jag bara valfritt "lock" på utsidan där jag inte bygger vidare?
Japp.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Nu verkar jag ha trollat bort mig själv i hur jag kopplar ventilen till 15 cu-röret, har du något exempel på passande koppling? Hittar nu bara 15 x 22 av någon anledning...
Se RSK ovan.
 
Skulle nog svara såhär:

1. Man skruvar ihop dem. Inte helt 100 på denna modell men de jag har har o-ring så ingen lin +pasta behövs.
2 & 3. LK har ventiler som skruvas mot fördelaren och tätas med o-ring, precis som ovan. I andra änden är det en koppling där man kör 15mm röret rakt in med korrekt kona och mutter.

Nu har jag PEX-rör enbart men de dras fast i princip likadant som kopparrör, men med speciella adaptrar i änden på röret, istället för bara kona och mutter (och ev stödhylsa).

Så, kolla LKs sortiment lite noggrannare så hittar du nog rätt!
 
tommib
Så här ser det ut monterat.

VVS-installation med övergång 22xG20, kopparledningar, ventiler och isolerade rör monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter en övergång 22xG20 mellan röret och ventilen. Finns motsvarande för 15xG20, det är den jag skrev numret på ovan.

Det finns en rak ventil med G20inv på ena sidan och 22Cu på andra. Man kan använda den med en förminskning men då måste man hitta rätt sort. En fördel med att ha rörgänga att ansluta mot är just att man kan blanda fabrikat.
 
@tommib din fullständiga hemmafixarlegend, återigen TACK! Lyckades av någon snurrig anledning missa att du faktiskt skrev RSK i inlägget jag nu markerat som bästa svar.

@Tomtom79 bara så du vet är ditt nästa inlägg nr 1000 för din del, kan vara kul att veta.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.