Hallå!
Är det någon som har erfarenhet att använda PEM-slang för tryckluft upp till 1 MPa (10 bar)? Jag funderar på en fast installerad kompressor, men behöver kunna ta ut tryckluft i andra byggnader upp till ca 25 meter bort. Både vinter och sommar. Slangen skall gå inomhus och nedgrävd utomhus. Jag vill om möjligt slippa ackumulatortankar för större transienta uttag, typ mytterknackare upp till 3/4"
 
Spontant verkar det som att de ska tåla 12.5Bar, så med rätt kopplingar ska det nog gå.
 
Intressant.. Jag har samma behov på sikt, så jag följer med spänning.. (y)
 
Har en 25mm pem för tryckluft under gräsmattan ut till mekbänken i kallförrådet. Funkar utmärkt.

I skidklubben kör vi mycket med 50mm pem för tryckluft till snökanonerna i perifera delar av tryckluftsystemet. Annars är det 100mm Alveniusrör som gäller där.

Kör med PRK-koppling i båda fallen. Jag litar inte riktigt på plastkopplingarna.
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Har en 25mm pem för tryckluft under gräsmattan ut till mekbänken i kallförrådet. Funkar utmärkt.

I skidklubben kör vi mycket med 50mm pem för tryckluft till snökanonerna i perifera delar av tryckluftsystemet. Annars är det 100mm Alveniusrör som gäller där.

Kör med PRK-koppling i båda fallen. Jag litar inte riktigt på plastkopplingarna.
På jobbet har vi har vi haft ett antal haverier med PRK så jag föredrar Beulco typ 77 före PRK. Tror den är lite dyrare än PRK, som i sig är dyrare än plastkopplingarna...
 
Tack för tips hittills. Jag ser att det finns helmetallkopplingar från Vatette och Ezze också. Jag tror inte heller på kopplingar med plastdetaljer.
 
Kollade lite snabbt, har inte biltema också kopplingar helt i metall? Nån som kollat närmare på dem?
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[länk]
Verkar inte lovande.... :confused:
 
Rinkabyrör verkar vara en 20% dyrare än biltema, och då får du Beulco 66 med invändig stödhylsa.
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkar inte lovande.... :confused:
Läste den tråden med, de verkar i efterhand ha konstaterat är det är slangen som var felet där :/
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Detta var ju sjukt intressant @mattiasp
Jag har inget behov av att försörja fler hus med luft men det vore riktigt trevligt att bli av med tryckluftstank inne.
Om en gräver ner en 100 m spiral med 50 mm PEM blir det en en tank på ca 200 l med bra kylning. I bottenänden av slangen ansluts en reducering till klenare diameter som får agera avvattning. Avrinningsslangen kan dras in parallellt med luftslangen och avslutas med automatventil vid ett avlopp. Bortsett besväret med grävning ser det ut att inte bli allt för dyrt heller :thinking:
 
  • Gilla
Copykiller och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Detta var ju sjukt intressant @mattiasp
Jag har inget behov av att försörja fler hus med luft men det vore riktigt trevligt att bli av med tryckluftstank inne.
Om en gräver ner en 100 m spiral med 50 mm PEM blir det en en tank på ca 200 l med bra kylning. I bottenänden av slangen ansluts en reducering till klenare diameter som får agera avvattning. Avrinningsslangen kan dras in parallellt med luftslangen och avslutas med automatventil vid ett avlopp. Bortsett besväret med grävning ser det ut att inte bli allt för dyrt heller :thinking:
Rostar inte heller:D
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Kollade på Rinkaby, och 50mm x 100 meter plus 2 st. kopplingar blir ju ungefär 2300 spänn ... det är en ganska billig tank ... :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kollade på Rinkaby, och 50mm x 100 meter plus 2 st. kopplingar blir ju ungefär 2300 spänn ... det är en ganska billig tank ... :)
Precis så, hamnade på liknande på billigvvs.se. Hade de 100 m, en vill ju slippa onödiga skarvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.